Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Usch, jag är på godis-torken igen. Men fruktsallad finns och kaffe kan sättas på. Datorn kopierar material i en timme till (suck), så jag tar itu med fleeceprojektet. Har just beställt velour från Stoff och stil (och en mängd andra tyget - varför kan jag inte låta bli?????)

Solen skiner över Götet och barnen sover! Jag NJUTER! :D (Men de är världens go'aste när de är vakna, så jag njuter då också!)
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kaffe börjar bli min....låt se nu... :-k 1, 2, 3... fjärde stora last :oops: :lol:. Det är något med hemmalivet och kaffepimplandet.

Jag giller velouren från Stoff & Stil! Vilken färg kör du? Jag håller ständigt på med brun, men nu också endel cerise. Den duvblå ser så fin ut på bilderna tycker jag. Visst slinker det med lite annat också när man ändå beställer! Jag har köpt det blå elefanttyget. Fiiiint!

Jag tror "Allt om Handarbete" är en ny favvis. Min fleeceväst har helt klart rätta skärningen! Jag har blivit tipsad om att man kan köpa gamla nummer superbilligt på bibblan. Måste kollas! Som om jag behövde fler mönster... :roll:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Velourtyget är rött och härligt. Tanken är ju ett par pösbyxor och till dem en svart- och vitprickig tunika till min systerdotter. Tror att det blir skitsnyggt, faktiskt! :D

Jag måste berätta om Allt om handarbete på 80-talet. Min mamma prenumererade och ibland var det en del bra grejer. Men jag glömmer aldrig reportaget om hur man kunde "konservera" sina gamla favoritplagg genom att doppa den i någon slags soppa med gips, för att sedan hänga upp plagget och forma det, så att det stelnade och blev fint. Trevlig tanke kanske, men varför doppade de ett gammalt arbetarlinne och hängde bakom flygeln??? Det såg för jäkligt ut. Linnet var gråvitt av gips och såg ut som om någon reparerat bilen oavbrutet i flera år utan att tvätta det och sedan hängt det på en galge bakom flygeln. Det såg helt enkelt ut att lukta svett! :shock: Det är mitt starkaste intryck och minne av Allt om handarbete. Hur tidningen ser ut idag har jag ingen aning om. Värt att kolla upp dock.

Tinis - dina laster - nu måste vi veta vilka alla är! Jag gissar: Godis, sömnad, dina barn och kaffe. Rätt?
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Haha, Åsa, jag skrattar ihjäl mig! Konservera plagg????? :shock: :lol:

Jo, det låter underbart med velour-setet. You go!
Tinis - dina laster - nu måste vi veta vilka alla är! Jag gissar: Godis, sömnad, dina barn och kaffe. Rätt?
Shit, jag glömde barnen.... :oops: Jag tänkte mer: godis, sömnad, forumet och kaffe 8)
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

Tinis skrev: Haha, Åsa, jag skrattar ihjäl mig! Konservera plagg?????
:shock: :lol:
:lol: :lol: :lol: å jag skrattar också ihjäl mig! Snacka om återvinning! Jag som blir hysteriskt nostalgisk när jag råkar se lådan med bebiskläder, jag bara kan inte göra mig av med dem! Om jag skulle "konservera" dem i gips och ställa dem i bokhyllan, kanske :-k
:lol: :lol: :lol:
Tinis skrev:Shit, jag glömde barnen.... :oops: Jag tänkte mer: godis, sömnad, forumet och kaffe 8)
:lol: :lol: :lol:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

8) Tjoho! Jag är bara inne och kollar så ni sköter er och håller tråden igång.
:lol: :lol:
Faktum är att jag lider av mina käcka perioder som snart förvandlas till total urballning. Jag sydde några påslakan och startade därmed denna tråden, jag var med på Träning-08 tråden men där ballade jag också ur. Jag har varit superambitiös i mat- och vitamintrådar men sedan blir det bara falukorv och stekt ägg.
Är det bara jag som kommer in i dessa perioder av total hängivelse för att så småningom tappa intresset?
Skit i det nu förresten, förstår inte varför jag ska göra såna utläggningar.
Idag har jag gjort om mina vida jeans till baggyjeans med resår i bensluten.
Det ni!

Kram!
Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Lovis: Jodå. Här är en till som fortfarande inte kommit längre än nåldynan. Men jag har planer...snart så. Ska bara... :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lovis, Lovis.... :shock: :heart: :lol:

Jaaaaa, det är BARA du! Vi andra har något som kallas karaktär och viljestyrka, ser du! :wink:

Men det är underbart att ha dig här någon gång i halvåret! Vi är dig evigt tacksamma för att du startat denna tråd och gjort oss alla till maniska skaparmonster som försakar man och barn, för att inte tala om mat och träning. TACK! :P

:lol: 8) :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stilla: Underbart! Du är för kul! Jag ser det framför mig: Små klädstatyer i bokhyllan... :lol: :lol: :lol:
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Jamen TACK Tinis :lol: :heart:
Känner mig alltid lika välkommen!!

Jahapp....karaktär och viljestyrka var det ja....hur får man tag på det? Och nu kommer VÅREN...då krävs det hängivelse i en annan tråd igen, Trädgårdstråden #-o .
Hoppar över dit! På återseende!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vänner, både ni maniska (som jag) och ni som har en mer sund inställning till det hela! :wink:

Suck - mina animationsproblem är "lösta", filmen färdigklippt, musiken pålagd, allt är renderat, kodat och bränt på en dvd. Då får jag veta att lillflickan i familjen jag gjort filmen om är magsjuk och vår familjedejt är framskjuten en vecka... :shock:

Fast å andra sidan: NU ÄR JAG FÄRDIG! :D Jag har hållit på med filmen av och till sedan i somras, så nu kan jag andas ut. Och då blev det symaskinen som fick gå varm idag. Fleecetröjan är nästan klar, ett par byxor till Gustav fick en sista handpåläggning och innan jag visste ordet av hade jag knåpat ihop en t-shirt till Walle. Fast något hände som inte får hända: Jag råkade klippa ett litet hål när jag skulle klippa bort halsmuddsrester! :x Jag har "räddat" det hela genom en liten vliselinebit, men det blir väl ingen långvarig t-shirt.

Å andra sidan är det lite skönt. Man jobbar och sliter med att få till kläder som skall användas, men jag blir ändå lite försiktig och skickar till exempel sällan Walle till dagis i rena hemsydda kläder. Det är dumt, men ofta känner jag att kläderna är lite "för fina", även om jag har gjort dem för att han skall kunna ha dem jämt och överallt! :roll:

Har passat på att uppdatera bloggen lite. Men varför är det så svårt att fotografera svarta kläder? Jag har ju sytt till mig själv och försöker fota kläderna hängande, men det syns liksom inte vad det är. Måste man verkligen posera för att få till det??
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Oj!! Här sys det så nålarna ryker! Jag ligger ojälpligt efter gällande denna tråd, men har ögnat tillbaka lite. Jätteroligt att fler har hittat hit! Välkomna alla nya syfreaks! :)

Fjällmor: Väsken är jättefin och jag har kommenterat i bloggen. :heart: För att inte tala om ditt syrum!

ÅsaB: Full av energi som vanligt! Jag är så impad av dina övningar med kameran - animerar! :shock: Vad roligt det låter!

Tinis: Måste kika i bloggen, helt ouppdaterad! Ska ordna fram länken till trekantsnecessären också. :wink:

Bluna: Nåldyna låter toppen. Man måste ju ha en nice nåldyna innan man kan dra igång de stora projekten, eller hur? :wink:

Catti: Fleecehalsduk... Mmmm....Mysigt.

Lovis: Jag känner igen mig i hur energin kommer i skov. Men så är det väl för alla? :D

Jag har sytt lite smått och gott även om min blogg har varit ouppdaterad. Bl a en liten babytunika i jersey, som blev väldans fin. Annars så har det blivit mestadels stickning den sista tiden. Håller med Tinis att jag känner mig mindre osocial med en stickning, än när jag rymmer ner till syrummet varje kväll.

Kram på er alla!
/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Oj vad med stavfel jag bjussar på i mitt tidigare inlägg... Det bjuder jag på. :wink: Här kommer en länk till beskrivningen till hur man syr en trekantsnecessär: http://www.icakuriren.se/ArticlePages
/200801/15/20080115164049_Icak428/20080115164049_Icak428.dbp.asp

Den är jätteenkel att sy! Mitt tips är att pressa vlieseline på baksidan av det tunnare bomullstyget ifall man inte syr necessären i ett tjockt tyg.

Lycka till!

/Ottilia

OBS! Jag har delat på länken (Ett mellanslag här ArticlePages :!: /200801), eftersom sidan blir helt konstig annas. Kopiera hela och klistra in - ta bort mellanslaget och så ska det funka.
/LO
Mamma till flicka född 040903.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Mitt första projekt klart! Express-sydde en liten ko-kjol åt Elsa. :shock: :lol: Bild kommer... :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hallå alla syglada (jag har i princip lagt av, eftersom jag inte har ork och lust).
Men jag hittade ett tyg idag - i min garderob. Det är säkert 20 år gammalt. Mintgrönt, lila och vitt. (Se bilder: http://se.fotoalbum.eu/hjortstigen/a222116/00000017 och http://se.fotoalbum.eu/hjortstigen/a222116/00000018 )
På första bilden är tyget vikt, så att det längst till höger är mitten på tyget.
Det är 2,15 x 1,50 med fållade kortsidor och stadkanter på långsidan. Vet inte om det är en duk eller lakan från början.
Materialet vet jag inte heller. Bomull och lin, kanske.

Är det någon som vill ha det? För portokostnad. Annars åker det till myrorna.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"