Undran om ramsan efter att ha sett Annas dvd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elinpelin

Undran om ramsan efter att ha sett Annas dvd

Inlägg av Elinpelin »

Hej!

Jag har nu fått hem sova hela natten-boken med tillhörande dvd.

Våra nätter har tyvärr blivit allt värre så något måste göras. I morse när lillen gjorde morgon klockan 5, efter flera, flera uppvak på natten, så var jag nästan gråtfärdig... Och irriterad på stackars pojken som det ju egentligen var ännu mer synd om än om mig... :( Jag vet att detta INTE är något gnällforum och jag försöker se det positivt....dethär höjer ju onekligen motivationen.

Hursomhelst så har jag nu läst på och tittat på dvd:n. Jag blir dock lite konfunderad och undrar om jag missförståttt. På dvd:n säger Anna ramsan samtidigt som Love (natt1) skriker/gnäller och samtidigt som hon tillämpar solfjädern. Hon ramsar också när hon står bredvid sängen. Jag hade fattat det som att man FÖRST ska buffa ungen tyst, trycka till med solfjädern, och sedan gå bort från sängen och säga ramsan. Rätt eller fel? Och att man alltså så att säga ska ramsa sig bort. Eller är det så att man även ska ramsa samtidigt med buffningen eller solfjädern vid vissa tillfällen? I så fall när?

Tacksam för svar från ni kloka härinne. :)
Elin - Mamma till en pojke f?dd 1/1-05
T.P

Inlägg av T.P »

hej du har förstått saken rätt...vet att andra undrat härinne om samma sak..
barn födda 04/06/08
T.P

Inlägg av T.P »

alltså ramsa "ifrån" :)
barn födda 04/06/08
Mamma L

Så här har jag fattat det

Inlägg av Mamma L »

Hej :P

Jag har förstått det som att man ramsar samtidigt som man buffar eller solfjädrar till ramsan "satt" sig under själva kuren, då förknippar barnet ramsan med att komma till ro (det man hjälper dem till med buffning/solfjäder första, kanske andra natten)
:?: Kanske har jag förstått fel men hoppas inte det eftersom jag ska introducera ramsan i natt :?
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Precis som T.P skriver skall man ramsa på väg från sängen, ut ur rummet, inte inne vid sängen. Detta gäller såväl under kur som annars. Vet att Anna svarat på frågan tidigare och anledningen till att hon ramsade under tiden på DVDn var att hon hade "huset fullt" så att säga med kurande bebisar :shock: och ingenstans att ta vägen och ramsa utanför. :lol: :lol:

Lycka till! :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Okey! Ramsa sig bort alltså. Tack för svar. :)
Elin - Mamma till en pojke f?dd 1/1-05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"