när kan man börja kura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

när kan man börja kura?

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

När vi äntligen hittade Annas shn-metod var vår son nästan 2 år,och på gränsen till att bli ett theralenbarn, men tack vare shn slapp vi det [-o< . och nu tänkte jag köra metoden från början på vår lilla prinsessa för att hålla rutiner i familjen, men är lite fundersam på när man kan ta bort nattmålet. Hon är bara 3 veckor ännu så jag håller än så länge på att ladda, men när kan man börja :?: :?:

Hon är en rejäl tjej, kom till världen med en matchvikt på 4900gr och har redan från första dygnet hållit en matrytm på fyra timmar förutom på kvällen då hon äter lite tätare. Vårt ätschema om man nu kan kalla det för det är dessa tider give or take ca 30 minuter.

Morgonamning kl 6.30-7.00
lunch kl 11-11.30
"mellannmål" kl 15-15.30
"middagsamning" kl 18-18.30
kvällsmål kl 21-22 (hon äter långsamt och tömmer till absolut sista droppen)
:sleep: :sleep: :sleep:
Nattamning kl 03.00 (snabbt mål, hon äter på ca 20 min)
:sleep: :sleep:

Vore tacksam för lite vägledning, känner mig som nybörjare trots att vi kurat tidigare
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Om du fortsätter som du gör med stabilt mat och sov-schema så finns stor chans att det hela löser sig av sig självt. Standardmodellen och verktygen kan mycket väl räcka för att ge din lilla tös den sömn hon så väl behöver. Kolla på forumet hur mycket sammanhängande nattsömn hon ska ha och hjälp henne över trösklarna genom att vagna bort dem om hon inte självmant sover över dem. Kuren tar du bara till om ni hamnar fel.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Grattis till bebisen!

:idea: Lyssna på kloka liw - kura gör man när det gått helt galet. Innan dess är det standardodellen som gäller och med den och verktygen vid små bekymmer så behöver man inte kura. Det är DET som är finessen med att köra standardmodellen från start - med ett mål att den ska fungera klockrent vid ca 8 veckor. Då brukar nätterna komma på köpet :D ! Innan dess tycker jag att man kan ta det som det kommer - med ett getöga på mat och sovtider så att det inte spårar ur!

8) Nybörjare är man alltid - vid varje nytt litet barns ankomst! Jag har väl aldrig varit så förvirrad som när barn nummer tre kom :shock: ! Fattade iiiingeeentiiing :roll: ! Tror att det är meningen att man ska nollställas... :wink:

:D Lycka till!
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Tack ni ooh så kloka, vad vore man utan er :lol: :lol:

Självklart är det standardmodellen vi ska köra på med framöver, vi har ju tom riktigt bra förspänt med sömnen även om det säkert krånglar lite när vi börjar köra verktygen. det är bara att få fröken med på noterna att skippa nattmålet om ett tag. Tur att hon redan gillar att sova på mage, och att buffa henne funkar suveränt, det tog vi till när magknipen gjorde sig uppmärksam vi 1veckas ålder, och det var så skönt att hon gärna somnar till det var som helst. :sleep: :sleep:

Var bara så inställd på shn-kuren eftersom det var den vi fick ta till med lilleman, eftersom han knappt sov någonting alls på nätterna, den här fröken har en coolare inställning till sömn och har inte haft några större bekymmer.

Nu ska vi läsa på om standardverktygen tills vi kan dem i sömnen och sedan köra hårt på dem. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Grattis till nya lilla livet (i alla bemärkelser) :!:

Kloka ord har du fått och jag vill bara påminna om tumregeln: sex timmars sammanhängande nattsömn vid en månad och framgent, åtta vid två. Det - vid sidan om jätteförutsättningen mat, mycket mat och ännu mera mat - är vad man ska föresätta sig att (om det behövs) hjälpa barnet till, och då nattetid. Så etablerar man den goda nattsömnen från start, och gissa om barnet hakar på :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Hej!
Kan nu rapportera att lillan sover 6 timmar i ett sträck efter kvällsmålet, som hon äter två gånger :lol: :lol: Hinner bara amma färdigt, rapa, sen vill hon köra ett mål till, så maten står helt ärligt ut genom öronen på henne när klockan är 22, och sedan sover hon 6 timmar till kl 4 på morgonen då hon tar en liten snabbslurk för att somna om och vakna kl 8 på morgonen.

Vi sover inte hela natten ännu, men när man jämför med storebror som sov dåligtr ända upp i tvåårsåldern så är 6 timmar sammanhängande sömn lyxigt :D :D
Tack för alla uppmuntrande ord, det känns som om vi är bättre förberedda med detta barn än med första.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"