Strävan mot standardmodell med Ted

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
saroza
Kontakt:

Om nappen

Inlägg av saroza »

Hej!

Ni som använt napp till era babysar...
låter ni dem ha dem bara vid insomnandet, eller ger ni nappen tillbaka då dom vaknar (alltså mitt i sömnpasset).
Jag tänker ge napp nu igen, men vill ju helst inte hamna i träsket var man ska proppa nappen mun varje gång han vaknar, är det en idé att man ger napp då han ska sova, men vid uppvaken så vagnar man? så fort han bökar lite till med huvudet då han ligger där på magen så e ju nappen under ansiktet, och därmed ur munnen.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Re: Om nappen

Inlägg av ElinN »

saroza skrev:Hej!

Ni som använt napp till era babysar...
låter ni dem ha dem bara vid insomnandet, eller ger ni nappen tillbaka då dom vaknar (alltså mitt i sömnpasset).
Jag tänker ge napp nu igen, men vill ju helst inte hamna i träsket var man ska proppa nappen mun varje gång han vaknar, är det en idé att man ger napp då han ska sova, men vid uppvaken så vagnar man? så fort han bökar lite till med huvudet då han ligger där på magen så e ju nappen under ansiktet, och därmed ur munnen.
Om man använder napp tycker jag att man ska ge bebisen nappen om den vaknar mitt i sömnpasset. Har man lärt barnet att man får/behöver napp för att somna, så kan man inte börja förvirra och kräva att det ska klara sig utan om den vaknar till. Man måste vara konsekvent, det gäller allt. I och med att vi hade napp till vårt barn, så var vi mycket sparsamma med övrigt verktygande. Vi vagnade i princip aldrig, men gav skak i handtag som besked och påminnelse.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vilket otroligt fint inlägg det där sista elin! :heart:
tål att lässas om och om igen. och ta till sig! att våga släppa lite på "regelboken". det önskar jag att jag gjort mer när jag befann mig i den situationen! tids nog hinner man få in rutiner och scheman! när man har/får ett nöjt barn blir allt så mycket lättare! man kan inte kräva av en liten med ont i magen (överlevnadsångest) att sova precis när man själv vill. låt honom styra....

fast jag vet också att det är skönt att ha sm att tänka på. att ha målet för ögonen för då går dagarna iaf lite snabbare....

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

ok, tack för snabbt svar.
Jag ska ta en funderare, borde väl prövas att ge napp ändå. Jag tog bort den därför att jag var tvungen att ta reda på när han ville ha bröst och när inte, och kände då att det gick bättre med allt (under vakentiden o insomnande) då jag inte tog hjälp av nappen. Men nu känner ju jag o teddi varandra lite bättre.
Julia tog nappen först senare, men hade den bara då hon sov..hon sov dock inte på mage.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
indra

Inlägg av indra »

Jag dricker proviva (2 glas om dagen) + sempersmagdroppar till henne (finns på apoteket) och så ger jag "kolikmassage" efter varje måltid.
Massagen tycker hon om, det brukar rapas o knorras då.
Ammningste tror jag på, dricker just nu en liter om dagen, kokar upp på morgonen och dricker resten av dagen. :)
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Har nog magdroppar som jag ger. Massage försöker jag ge ofta också, har gått kurs i spädbarnsmassage o kolikmassage.
Nå, nog ska det väl bli "ordning" här snart..

bara han sku sova lite längre pass, det är det enda som stör allt.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Måste bara dela med mej lite positivt åxå :D

Han är för övrigt nöjdare numera under vakentiden, idag har han varit riktit nöjd...det är dom avbrutna sovpassen som det ska bli ordning på nångång...
men jag kämpar på och försöker följa honom så gott det går, småningom blir det ju rutiner.
Som jag nämnt tidigare, det blir bättre...men förbättringen känns inte så djupt ännu, eftersom jag precis hela dagarna lägger min energi på honom (jag får inte ens så mycket andningspaus då han sover, eftersom sömnen är så avbruten) Men i hopp om att den lappar ihop sej snart!!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

En bra dag!

Inlägg av saroza »

Hälsningar från oss!

Vi har haft en bra dag, Ted har varit så snäll och exemplarisk. Sömnen har också varit nästan perfekt tack vare napp :D

Amningsteet dricker jag för fullt sen igår, tack ni som påminde om det!

KRAM!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, som du ser är vägen till rom lite kringelkrokig. Det gäller att jobba målmedvetet och lugnt. Detta kommer att gå strålande och runt 4 mån skall du se. :wink: Skillnaden kommer att vara enorm! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
saroza
Kontakt:

Suck!

Inlägg av saroza »

...idag var det nåt helt annat....och att jag ens vågade ta fram nappen har jag ångrat många gånger om, vi är tillbaka vid samma skrikande vid bröstet osv.
Sömnen är nästan ännu hackigare än förr igen en gång då. det blev ingen sömn idag, nån 20-30-minutare kanske ett på förmiddag o eftermiddag....

Börja om från början, börja om på nytt...lalalala...

Nya tag imorgon!!!

Märkte dock EN bra sak idag, han verkade gilla buffandet då han var övertrött, tycktes ha bättre effekt än vad vagning har. Har bara märkt att var jag än läser så vagnar nästan alla, så jag tänkte inte ens tanken att buffa, verkade ok idag iaf..med nappen då, utan napp har jag ju inte ens prövat.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Re: Suck!

Inlägg av saroza »

saroza skrev:, nån 20-30-minutare kanske ett på förmiddag o eftermiddag....
det ska ju stå en på förmiddagen, inte klockan ett på dagen alltså!

Huh, ska jag nånsin kunna göra nåt med min dotter snart... verkar helt omöjligt just nu. Om jag ens kunde vara en stund med henne i parken o leka skulle jag vara väldigt tillfredsställd.

..vill också ha en som snarkar skönt ute i en barnvagn
... önska får man ju alltid!!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
indra

Inlägg av indra »

Min första var en kvällstrasslare kunde skrika 2-3 timmar på kvällarna, börja med rutiner med honom när han var 1 månad, kom i håg när han var 3 månader satt schemat o han sov som en prins, 12-timmars natt.
Så nu med min lilla Isa som oxå krånglar med lurarna ( endast luren på morgonen sovs helt igenom, utomhus.), så vet jag att det blir bättre med tiden, hon sover 6 timmars natt nu i alla fall :) .
Napp har vi oxå med Isa, har gjort så att vi ger den när hon vaknar upp vid slutet av luren och ej vill sommna om fast vi vagnar o vagnar :? , när vi lägger henne ner vid luren så sommnar alltid utan napp..
Vi får peppa varandra :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Rolit att höra Indra! Ser att våra minsta har inte många dagar mellan födelsedatumen!
JAg kämpar på här, idag utan napp, åtminstone vid insomnandet!! skulle faktiskt kunna fundera på alternativet ni har när dom inte somnar om i slutet, det var ju bra!

Förmiddagarna är lite "svåra" här, han tar aldrig en längre lur då. Men kanske han ska vara sån, jag vagnade o vagnade idag, men till slut gav jag upp.Han var nöjd och kom till ro nog, men inte till sömn.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

fråga om vagning och att backa

Inlägg av saroza »

Hallojsan ni som läser!!

Här e läget OK...jag lever på och mår hyfsat. Hade en kaos-dag igår och en bra dag i förrgår...Inatt sov han så gott, 2 lugna amningar med direkt insomnade efteråt och vaknade som vanligt vid 7.

Nu då till dagens fråga.

Det är ju lixom dagarna som är kaos,inte nätter o kvällar, då är han trött och sover.
Han kommer sej nog till ro i vagnen, MEN vaknar ju ständigt...OCH jag har då erbjudit gossen mat under vakenpasset tills han blir arg på det, T.om med flaska så jag säkert ska veta att han e mätt, jag är övertygad om det!!

frågan då:
visst e de så att jag ska sakta o säkert börja backa med vagnandet, knycka lite i handtaget bara nu som då? Det var väl nåt värdefullt tänk om nå 18 kor som sku mjölkas o vad det nu var....å så går man o rycker lite mellan varven då för att bekräfta att man finns där?
Om jag då har rätt, så betyder ju det då att man låter den lilla "skrika av sej" lite där i vagnen,,,,eller vet inte hur jag ska uttrycka det.
Rätta mej fort om jag har fel!! JAg har definitivt inte tänkt lämna honom skrikandes för sej själv om det inte ger nån "effekt", dvs att han lär sej att somna tryggt själv.

Jag försöker emellanåt titta lite bland trådarna här, men har så lite tid.
Så skick gärna värdefulla länkar eller nåt, så lägger jag dem bland favoriter för att lätt hitta.

Har sakta med säkert börjat trötta på att se min skrikande rubrik här på forumet...men det var exakt så jag kände då jag skrev första inlägget!
:oops:

Men jag känner att jag går mot bättre tider iaf! det stampar INTE på stället.
OCh härligt när man börjat märka att han tar rycket i handtaget o vagning som en signal. Man ser att det ger effekt iaf.

Å så dagens höjdpunkt: Ska med storasyster till simhallen ikväll *LÄNGTAR*
Mormor o morfar har lovat ta en utepromenad med lillebror så länge :D

Ha en skön fredag allihopa!
Kram
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej saroza!

Vad härligt att kvällarna och nätterna fungerar så bra :D Ja, nu kan du börja backa med vagnandet. Dvs lägg juvelen när det är sovdags, lägg tillrätta på magen och skak i handtaget alt kort vagning som signal att det är sovdags. Sysselsätt dig sedan med något annat och låt juvelen böka/gnöla/vara sur etc i fred, alla har vi vårat sätt att komma till ro och det måste man få göra. Blir han däremot ledsen eller fastnar i sitt "klagande" så gå dit och vagna kort/skaka i handtaget som besked. Upprepa tills han nöjer sig och kan somna in själv. Ni jobbar på jättebra :D NJUT av varandra!

Ha en mysig kväll med Storasyster :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"