Att kura eller inte kura - när ska det bli av?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Aspus

Att kura eller inte kura - när ska det bli av?

Inlägg av Aspus »

hej,
jag sitter här och försöker ta mig igenom SHN boken med ögon som blöder av trötthet. Det tar sååå lång tiiiid. Jag vill bara vara klarläst och sätta igång! Jag inser ju samtidigt att jag måste komma igenom boken och faktiskt förstå vad som står i den istället för att bara sträckläsa den... :lol:
Jag är snart igenom den men enligt mig själv tar det för lång tid. Min dotter behöver sova och åter sova! Det ser jag ju tydligt på henne - samtidigt som jag själv också behöver sova!

Jag undrar däremot (när jag nu snart har kommit igenom boken) om jag ska vänta tills hon mår lite bättre. Hon är fyra månader precis och har rykt på en "härlig" öroninflammation som hon äter pencillin för och är så snorig att det bara rinner som "11" under näsan. Om hon bara sov så skulle hon ju friskna till mycket snabbare. Men hon sover bara utomhus längre tider i vagnen. Annars så sover hon 20-30 minuter och vaknar upp. Jag får henne inte att somna om!
Vad som är det värsta är att hon har en förskräcklig hosta som väcker henne om natten och dagen. Hon tappar nästan andan :( - en annan hinner sätta andan i halsen ett fler tal gånger innan hon får tillbaka luften.
Snälla vad skulle ni ha gjort? Skulle ni kura så fort det bara är möjligt från att JAG kan alla verktyg eller skulle ni vänta tills hon är friskare?

I vilket fall som helst har jag jobbat ihop ett schema till henne som ser ut såhär:

0700 vakna/amma
0830-0930 sova 1 hr
0930 äta gröt/amma
1130-1230 sova 1 hr
1230 äta (så småningom lite grönsakspureér) ammas
1400-1530 sova 1,5 hr
1530 äta/ammas
1700-1730 sova 0,5 hr
1800 bada
1830 äta nattslurk
1900 sova för natten

snälla tyck till.
Jag känner att jag i dagsläget inte räcker till åt min fyra åring eftersom mitt tålamod tryter mest hela tiden och jag orkar knappt göra något alls med honom. Jag står ute i parken och vagnar min dotter febrilt så att hon kan sova och min son får leka helt själv mest hela tiden.

Nu tror jag att jag har fått in det jag vill säga och fråga om så jag avslutar denna "novell" nu.
Samuel född 2004-12-23, Lovina född 2008-11-06
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej och hallå där!! Här skickas lite Styrkekramar till er, vet hur jobbigt det är för er nu.. :cry:

Hoppas att någon av kurarna med mer erfarenhet kommer in och tycker till oxå, hurvida ni ska/bör börja kura nu..
Men jag tittade på ditt schema lite.. 1 timmas lurar är kanske inte det helt perfekta om man tittar på det "normala" sov-schemat.. En liten rekommendation är att du går in på Klistrade favorit-trådar och kollar in Mat- och sov-tider och/eller Schemainspiration.. Lycka till vännen.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen! Du kan få mer handfast hjälp om du kontaktar en kurare som bor i närheten av dig http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Aspus

Inlägg av Aspus »

Tack för era svar. Jag ska försöka få tag i någon i min närhet. Tack för tipset.
Jag återkommer när jag börjar kura!
PS hur låter era ramsor? DS
Samuel född 2004-12-23, Lovina född 2008-11-06
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Min nattramsa är: godnatt godnatt och sov så gott.
Dagramsa: sov så gott en liten stund.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Dag : Sov så gott, sov gott en stund (känns nu lite lång :wink: )

Natt : Gonatt min skatt, sov gott inatt (sambon blev sövd av sin syster med den ramsan)

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"