Schema tänk, utöka vakentiden? Och skippa 1 el 2 n

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
baby2005

Schema tänk, utöka vakentiden? Och skippa 1 el 2 n

Inlägg av baby2005 »

Hejsan hej, nu är jag här igen med mina funderingar och blir evigt tacksam för alla som orkar läsa igenom och ge av sina goda råd :!: :!:

Prinsen blir stora gossen och fyller 12v nästa vecka (okorrigerat)...När gör man det förresten, korrigerar alltså? :wink:

Vårt schema ser ut så här idag:
6-7.30 Mat 1.5h
7.30-9.30 Sova 2h
9.30-11.00 Mat 1.5h
11.00-13.00 Sova 2h
13.00-14.30 Mat 1.5h
14.30-16.00 Sova 1.5h
16.00-17.30 Mat 1.5h
17.30-18.30 Sova 1h
18.30-20.00 Mat 1.5
20.00-22.00 Sova 2h
22.00 Nattslurk ca 15min
22.00-04.00 Sover självmant, slurk ca 10 min
04-06 Sova

Med mat menas alltså mat och umgänge, byte, lek, social delaktighet mm.
Min älskling har självmant visat att han vill sova 6h natt innan mat så det är mer än dags att han får sova 8h och snart därpå 10h då han snart är 3 månader gammal man. Det är förstås jag som fegat ut och inte kört "kuren" ännu :oops: ville att standardmodellen skulle sitta först, men som sagt nästa vecka (efter en resa på några dagar denna v) ska vi hjälpa den lille på traven till ännu mer nattsömn :D

Nu till mina funderingar:
1) Ska jag skippa både 22 och 04 målen samtidigt? Så att han får 10h sömn på en gång? Eller är det bättre att ta det i omgångar?

2) Dags schemat ska ändras till att inom snar framtid ha utökad vakentid till 2h. Jag tänkte ta en kvart i taget (som jag läst paivy gjort, verkade SMART!!! tack för tipset!! :D ) och på så vis komma upp i 2h. Han visar inga större tendenser på att vilja vara vaken mer än 1.5 ännu men jag anar att det är på väg.
Men :!: :?: då kommer sovpassen bli lidande, dvs kortare. Hm hm hm klurigt
Hur har ni som utökat vakenheten mellan 2 och 3 månader gjort? Och hur gick det?

p.s
en liten sido fundering:
Han har ALDRIG under de 6 veckorna vi nu kört standardmodellen sovit ett helt dagspass. Vi spikade schemat förra veckan. Vi får alltid vagna i mitten av passet för att han ska sova vidare. Aldrig mer än 2 min :!: utan fler ggr istället.
Han får alltså förutsättning att sova vidare och väljer att göra det....ibland håller han med om det direkt men ibland krävs det en hel del diskussioner..... :wink:
Vi testade med extra ersättning igår efter bröst för att se om det är för lite mat (annars får han båda brösten vid mat tillfället) men han åt knapt 30 ml så han verkar få all den mat han ska.
Har någon annan erfarenhet av detta? Målet är förstås att han ska sova hela sina tupplurar men det verkar svårt. Jag tycker vid det här laget att det är typ OK att vagna i mitten av alla pass men jag tycker att den lille skulle må bättre av sammanhängande sömn även på dagen.

phu, tack än en gång ni som orkat läsa en lätt överfokuserad mammas funderingar :!: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här sköter du ju strålande :D Pris och beröm :lol:

Är han fullviktig och frisk tycker jag du ska anse honom "korrigerad".

Hur som helst kan han ledigt klämma åtta timmar natt nu men jag tycker du ska vänta två, tre veckor innan du inför tio.

Gör ett nytt schema. Gå efter hans tendenser som du ju anar. Det kan behövas en 1,5-tim vakenpass någon gång med 2 tim sömn och det kan bli något pass på 2 tim vaken och 1,5 tim sömn. Var lyhörd för det du märkt :!: 20 - 04 är den natt jag skulle föreslå, men det är jag, det. (För att det brukar vara enklare att förlänga kvällarna än morgnarna på det här stadiet, när små älsklingar är stuptrötta kvällstid :!: )

Det är inte ovanligt alls att man vaknar till mitt i dagsluren och då behöver man en liten påminnelse, precis som du gör. Klassiskt är att man vaknar till efter 45 min. Det är inget att oroa sig för. Fortsätt bara ge honom förutsättningarna enligt det nya schema du gör upp och som ska ha minst en vecka på sig att "sätta" sig, innan du ens övervägar att utvärdera (än mindre ändra) :!: Så tänk efter noga före :idea:

Gradvist ändrande med hjälp av kvartar kan förstås fungera strålande men jag skulle nog ändra rakt av till det nya schemat, även om jag också skulle göra upp det schemat så likt som möjligt det gamla. Om du förstår :!: För ju tydligare desto bättre dvs lättare för honom att anamma det nya.

LYCKA TILL :!: Det här går galant och du är så duktig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
baby2005

Inlägg av baby2005 »

TACK Anna :!: :!: Jag blir alltid så glad och inspirerad av att läsa dina svar :heart: :heart: (inte bara dem till mig)

Jag känner nog att jag kommer följa ditt råd om att ändra schemat "rakt av" dvs lägga till en halvtimme där det behövs osv.
Precis som du påpekar "vet" jag ju redan (anar) vilka pass som kan utökas och vilka han endast vill vara vaken 1.5h.
Och jag tycker det låter bättre att slopa 22 målet innan 04 målet, om inte annat för att mamma själv är kvällstrött :wink: Och precis som du påpekar ger jag 22 målet nästan i sömnen till honom. Hmmm tål att funderas nogrannt över.....jag har några dagar på mig :wink:

Nä nu är det dags att natta den lilla guldklimpen och fundera vidare :D .
Tack än en gång Anna :!: :!: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"