Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

sömnlös skrev:Hm, det var ju det där med reklam här på forumet. Men det borde vara ok att pm:a märket, eller?
Vem vet vad som är ok? Ewa?
Vad Anna i första hand åsyftar är ju att det inte förekommer någon annonserad reklam här på forumet, som på andra. Så att tipsa om en produkt som hjälpt mot eksem faller inte inom den kategorin. Det har jag själv och andra gjort förut om andra krämer och magdroppar och annat som varit till god nytta för många som läst här. Så tipsa på du! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Ok, då så :D
Bisalvan heter NYA Munken´s BISALVA från (Lindroos).
Jag har inte hunnit dra någon slutsats om hur den fungerar på eksem än, men prinsens väderbitna kinder hjälpte den bra.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Takk, Sömnlös !

Mvh
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

2 dagar med urtekrams parfymfria och tillsats av gurkörtsolja

Lillprinsens hud mjuknar!

Tack för tips :heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi använder också Urtekrams parfymfria och Sigges hud är mjuk men eksemen är röda och kliar, dock ej torra och hårda. Var införskaffar du gurkörtsoljan någonstans och hur blandar du i den, häller den i flaskan eller?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt Fjällan!

Susan: Jag köper på Crearome.se, men kolla hälsokosten. Sen slattar jag bara i en rejäl dos, 10% kanske.

Men våra eksem behövde dermasilkpyjamas också. DÅ läkte de.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

och jag gör som torparn, men handlade på bodystore.se

silkespyjamasen har gått till de sälla jaktmarkerna :roll:

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fjällfolket skrev:
silkespyjamasen har gått till de sälla jaktmarkerna :roll:

/Fjällmor
Ja, jävla eländigt päcklig kvalitet... :roll: Tittar man på den så pajar den.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack snälla Torpan, då vet jag hur jag ska gå tillväga.

Sigge behöver också ha sin Dermasilk pyjamas på sig men den har hållt riktigt bra tycker jag. Han har den under sin vanliga pyjamas och det funkar fint. Vi har bara en så nu har jag beställt en till, tänkte att han kan ha den som underställ några dagar för att ge eksemen en rejäl omgång.

För övrigt är det ju tänkt att unge mannen inte ska äta ägg eftersom han reagerat lite, lite på det vid test. Men unge mannen tycker att det är helt okej att stjäla en blåbärsmuffins och vräka sig eller kasta i sig pannkaka när någon vänder ryggen till. Måste erkänna att han är väldigt lik våra hundar som gärna stjäl allt ätbart som finns i huset. 8)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Viktig lärdom om dermasilk. Den tappar effekten om man slarvar med bikarbonatsköljningen. Edvards eksem kom tillbaka i stor stil, och i samma veva gjorde jag en bikarbonatsköljning. Pyjamasen fick tillbaka sitt läskiga gnissel och eksemen blev bättre på ett par nätter.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Yes, Torpan - den erfarenheten har jag också. Och sedan lärde jag mig snabbt att man inte kunde krypa omkring i den under skrattet till gonattet. Då höll den inte många slängar på vårt trägolv :roll: :oops: Men nu, när jag lärt mig - och ungarna gubevars är lite större så har de betydligt bättre hållbarhet. Och dessutom är de grymt sköna och svala att sova i på sommarhalvåret när det är på tok för varmt i hela huset.

Vi får inte alls någon bra effekt av Urtekrams parfymfria :? Men det kanske då är gurkörtsoljan som ska till. Svårt sur är jag fortfarande av att det som alltid funkar inte längre går att få tag på :evil:

Storebror börjar få lite utslag igen (pga av blommande prylar ute i det fria månne), så pyjamasen har åkt på igen - och de börjar ge med sig. Vi har annars kunnat köra dermasilkfritt hela vintern. Liten ärta har också eksem igen, tillsammans med rätt rysliga pruttar. Så det var visst inte så lätt som bara clementinerna. Så nu har vi varit hos husläkaren och det blir RAST-test mot både mjölk, citrus och sädesslag. Han är en klar förespråkare av att ta bort både mjölk och mjöl ur kosten på små och stora raringar för att bättra på både immunförsvar och annat - radikalt inom vården, får jag för mig, även om det synsättet är desto vanligare på andra håll. Visar inte RAST-testet något, vilket både jag och doktorn misstänker - då mina egna besvär och storebrors inte syns där - så ska jag bekosta eget IgG-test, har jag bestämt mig för. Nu vill jag ha klarhet i sörjan, helt enkelt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mmm, vår är lite medfaren efter skratt och bus på stickiga trägolv... Vi har dessutom inget ovanpå vintertid heller, trots vårt lite dragiga torp... :shock:

Gurkörtsoljan är viktig! Det är tillskottet av GLA som gör GalactoBase superbra, inget annat är egentligen märkvärdigt. Och gurkört är ännu rikare på GLA än jättenattljus.

Ewa, var kan man göra IgG? Och varför gör inte vården dem?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för förklaring kring gurkörten!
TorpSara skrev:Ewa, var kan man göra IgG? Och varför gör inte vården dem?
Varför inte vården gör? Your gues is as good as mine... :? För dyrt, är min gissning. Men jag VET inte. Man kan göra via Scandlab och sedan också via det test som Inger tipsade om inne på IAHP. Det mäter IgG på ett flertal olika proteiner. Det är det senare jag tänkt göra. Scandlabs är dyrare. Här kommer man "undan" med några hundralappar, så jag ska prova den.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ewa skrev: Vi får inte alls någon bra effekt av Urtekrams parfymfria :? Men det kanske då är gurkörtsoljan som ska till. Svårt sur är jag fortfarande av att det som alltid funkar inte längre går att få tag på :evil:
Vi är inte heller tillfreds med Urtekrams parfymfria, Sigge blir mjukare i huden men den är långt ifrån lika bra som Galactobasen. Men nu verkar även jag förstått att det är den däringa Gurkörtsoljan som fattas oss. Ska inhandla genast och meka ihop det. Idag fick vi Sigges nya Dermasilk pyjamas. Det känns i plånboken men vi klarar oss inte bara på en så det var ett nödvändigt köp.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Men snälla någon jag hittar inte gurkörtsolja någonstans på era föreslagna webbutiker. Antar att den heter något annat?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"