Sjuk mitt upp i allt!!! Har jag förstört allt nu??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jenni

Sjuk mitt upp i allt!!! Har jag förstört allt nu??

Inlägg av Jenni »

Min lilla tjej fick ont i halsen igår. Och efter jag lagt henne för natten började snart snoret besvära henne också. Typiskt! Andas med öppen mun och halsont...Åh nej!

Så...hon frågade ju givetvis ett flertal gånger om hon verkligen skulle må så där bedrövligt! Och det var jobbigt att invänta någon tystnad som inte kom, och jag ville ju inte att hon skulle skrika sönder halsen ännu mer, så jag syndade inatt. Jag har vagnat henne flera gånger under i stort sett hela natten!!!!!!:oops: Hon brukar ju annars sova 9 timmar i sträck utan invändningar.

Har jag förstört alltihop?? Och hur generös ska jag vara inatt???

Mycket tacksam för stöd och råd! :roll:
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
Jenni

Inlägg av Jenni »

Undrar också om det är tillåtet för en liten bebis, som snörvlat, hostat och skrikit mer än sovit på natten (Inte riktigt), att få sig lite extra sovtid på dagen??? Har knappt mage till annat. Hon orkade inte hålla sig uppe så länge idag mellan varven, så hon ligger nu och får sig en extra 20 min. lur, så hon klarar sig till läggning. Hon fick också sova i 1,5 tim. på förmiddagen istället för sina 45 min. I gengäld sov hon 45 min. på sitt eg. långa pass. Så hon fick ta igen sig lite på morgonluren.
:roll: :?:
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
DU har inte förstört någonting, mn tänk på att små snorisar behöver sova ännu mer än en piggelin.

Jag lät alltid Vera sova mer på dagen när hon var sjuk. Men försökte så gott det gick iatt hålla mig till schematider. Fast med en kvart eller en halvtimme tidigare läggning eller låta henne sova en kvart eller en halvtimme längre.

Om du känner att du inte har attityden att köra igång kuren nu när hon är förkyld så vänta lite. Har du däremot redan börjat så är det bra att fortsätta, annars kan ungen bli lite förvirrad och undra vad du håller på med.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Jenni

Inlägg av Jenni »

Tack för svar!
OK, men då är jag väl på rätt spår då. Jo då, jag har börjat kuren för ett tag sedan. Det är bara vargtimmarna som spökar fortfarande.
Inatt var jag inte lika schysst som igår natt. Nu var det ju ingen nyhet längre att vara förkyld och dann, så jag såg till att hon somnade bara på ramsa igår kväll. Hon vaknade massor med gånger under natten, men jag var så trött och sovande efter förra natten och natten dessförinnan (uppesittarnatt av andra skäl) att jag nästan slängde dit en ramsa då och då i sömnen. Hon skrek, men jag ville inte röra vagnen som förra natten...förrän vid halv femtiden, när hon ångade upp sig för att jag råkade ramsa :cry: .

Jag skulle ha låtit bli där, men jag var så sovande att jag inte fattade någonting av nå't..
Och så vagnade jag tills hon var lugn..Hon började om fr. början, och så vips kände jag att jag inte kom någon vart hur jag än gjorde, så då tänkte jag: Jaha, ska det vara på det här viset får du bara fyra drag och ramsa, sen går jag och sover.
Jag kortade ner dragen tills jag bara låg i min säng och väntade på att få bekräfta. Tre gånger kanske. Började om då varje gång.
Till sist fattade hon galoppen och somnade om på bara bekräftelse. (Första gången under vargtimmaran). Det tog sammanlagt två timmar allting!!!!
Jag är trött på vargtimmarna!!!!!!! :evil:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra jobbat!
Vargtimmarna ÄR jobbiga, inte minst för lilla barnet. Jag förstår om du var jättetrött och det brukar vara en bra medicin för då orkar man inte överkoncentrera.

Du ser ju att det blev bättre av KORTA vagningar. Det kanske behövs några sådana till, men sedan fattar hon det. Nu har ju i alla fall DU fattat, det är lättare att föra det vidare då :wink:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Jenni

Inlägg av Jenni »

Jag undrar bara om hon är tillräckligt trött för att somna om på en gång under vargtimmarna på 4 vagndrag + ramsa??? :?:
Det känns inte så...Jag menar oftast ligger hon tyst och viftar (när hon låg på rygg fortfarande) ca 45 min. el. nå't i den stilen. Efter jag har påminnelseramsat alltså. Men se'n...Det är kanske då jag ska nöja mig med färre och färre drag...
Jag tycker att det är lite fr. natt till natt hur mycket man orkar angagera sig.
Ibland vill man bara få henne att somna om så fort och smidigt som möjligt så att vi båda får sova lite till innan det är morgon. Ibland däremot hinner man vakna så mycket så att man lika gärna kan stå där och göra ett bra jobb, om man nu ändå hålls vaken. Bra jobb=inte för mycket. Lat=för mycket.

Hmmm.... :roll:
Jag ligger ju i samma rum (nere i ett kontor bredvid en verkstad full med målarburkar, lim och dyliga trevliga ämnen) som vagnen och orkar inte gå utanför och stöka med verktyg, målarburkar och sådant som hon nog ändå skulle undra över, eftersom vi aldrig stökar där annars. En vargtimme, satte jag på radion i rummet för att se om det avledde henne något, men jag märkte ingen skillnad.

Hej hopp fr. trötter. Nu ska jag tuppa lite. :)
PS. Vad betyder QUOTE?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jenni skrev:Jag undrar bara om hon är tillräckligt trött för att somna om på en gång under vargtimmarna på 4 vagndrag + ramsa??? :?:
Det känns inte så...Jag menar oftast ligger hon tyst och viftar (när hon låg på rygg fortfarande) ca 45 min. el. nå't i den stilen. Efter jag har påminnelseramsat alltså. Men se'n...Det är kanske då jag ska nöja mig med färre och färre drag...
Jag tycker att det är lite fr. natt till natt hur mycket man orkar angagera sig.
Ibland vill man bara få henne att somna om så fort och smidigt som möjligt så att vi båda får sova lite till innan det är morgon. Ibland däremot hinner man vakna så mycket så att man lika gärna kan stå där och göra ett bra jobb, om man nu ändå hålls vaken. Bra jobb=inte för mycket. Lat=för mycket.

Hmmm.... :roll:
Jag ligger ju i samma rum (nere i ett kontor bredvid en verkstad full med målarburkar, lim och dyliga trevliga ämnen) som vagnen och orkar inte gå utanför och stöka med verktyg, målarburkar och sådant som hon nog ändå skulle undra över, eftersom vi aldrig stökar där annars. En vargtimme, satte jag på radion i rummet för att se om det avledde henne något, men jag märkte ingen skillnad.

Hej hopp fr. trötter. Nu ska jag tuppa lite. :)
PS. Vad betyder QUOTE?
Såhär blir det om man trycker på Quote. Det betyder citera.

Trött är hon. Det är lätt att tro att man är utvilad när man vaknar i vargtimmen men det är man INTE. Det vet inte hon men det vet du och ska ge henne det svaret. Se till att hon får tillräckligt med mat på kvällen, så att hon kan stå sig hela natten.

Du ska inte vagna alls om hon inte är förtvivlat ledsen. Du ska ramsa när det behövs, inte annars. Du kan ramsa precis när hon vaknar för att tydligt klargöra att det inte är morgon - lugnt, glatt men tydligt! Inte argt eller irriterat. Sedan ska du låta henne sköta sig själv om hon inte ställer stora frågor och ber om hjälp med att komma till ro.

Hon ska INTE kunna se dig. Inget annat heller för den delen. Inte ens om du vagnar så ska hon ha möjlighet att se dig.

Du ska inte slamra för hennes skull utan för din skull. Alltså hon ska märka att livet fortsätter eller pågår utan att hon behöver bevaka att det fungerar. Det ska hon inte behöva bekymra sig om. Ett enkelt sätt att åstadkomma detta är att göra ljud i huset. Om det är med målarburkar eller dammsugar eller disklådor har inte så stor betydelse.

Mitt tips för nu är att backa och ha mer förtroende för tjejen. Och på med lite mer attityd - HÄR SKA DET SOVAS hela natten, punkt slut. Och förvänta dig inget annat.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Jenni

Inlägg av Jenni »

Hej och tack!
Nej da'! Hon ser mig inte. Suffletten halvt uppfälld.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D Vet du vad?? Hon tjafsade lite innan hon somnade igår kväll, men jag ramsade bara vid läggningen, och så en eller två gånger till. Minns inte, var så upptagen av IDOL 2005, att jag glömde ge en bekräftelse och då började hon om igen. Men sedan lyssnade jag av när hon tystnade nästa gång och bekräftade. Då somnade hon och sov i 11 tim. förkyld!!!!! Ja, hon sov inte hela tiden, för jag hörde henne vaken flera gånger, men hon skrek inte, och somnade om själv hela tiden. När jag vaknade 07.15 av att hon stökade och insåg att hon sov över vargtimmen, var jag så rädd att utmana detta, att jag fuskade lite med tiden och Gomorrade 10 min. innan marginalkvarten. Jag är så stolt :D :D :D :D :D !!!!!! Hi, hi, hi!! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppenbra jobbat!

:evil: Jag glömde Idol! :cry: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"