Fnurra för daglurar

Skriv svar
Kajsa D

Fnurra för daglurar

Inlägg av Kajsa D »

Min lilla tjej blir 10 månader om en vecka. Då hon är standardmodellad har sömn och rutiner gått som på räls. Så här ser hennes lilla liv ut:

07,00 Gomorron, välling
Fram till 08,00 ensamlek i spjälsängen
0915-10,00 Sova lur i vagnen
10,45 Lunch
11,00 Promenad i vagnen
12,30-14,00 Sova lur i vagnen
14,45 Mellis
15,30 ca Promenad i vagnen
17,30 Middag (ofta en 5 minutare runt denna tid också)
18,30 Bad, nattslurk och skoj
19,00 Gonatt, spjälsäng i eget rum

Nätterna är klockrena. Hon har två storebröder så hon får mycket social delaktighet.
Problemet är att det är så svårt att få henne att somna på dagarna. Det började under åttamånadersångesten och då gjorde jag om schemat och tog bort sista em-luren och la dom andra två något senare. Det funkade ett par veckor men nu är det borta igen och problemet tillbaka.

Hon får rätt ofta en 5 minutare nånstans mellan 17-18. Inget som påverkar kvällsläggningen. Hon vinkar glatt när man säger ramsan och går på kvällen.

På dagarna sover hon i vagnen med sele inomhus i ett rum. Detta mest för att förut gick hela lurarna åt att hon lekte i sin spjälsäng och dagarna blev oändliga utan lurar. Men även om hon ligger i vagnen så sätter hon sig ju upp och håller på och ibland går som ändå hela luren åt utan att hon somnat. Jag hör henne dit jag är. Det är ingen trafik in till henne.

Ska jag sära ändå mer på lurarna? Ska jag korta morgonluren till 20 min? Nåt annat tips?

Kajsa :?
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Hej Kajsa.

Det jag saknar i er dag är utevistelse på egen hand (dvs EJ i vagn) om jhag jämför med de dagar vi har (Vera blir 10 mån imorgon, så de bör ligga rätt lika).
Jag tror att det kan behövas lite mer kroppsaktivitet för att underlätta hennes dagslurar, ffa lunchlure tycker jag påverkas om vi haft en "mysförmiddag".
Du nämner att hon har två storebröder och därmed får social delaktighet. Gör ni då saker alla tillsammans? Eller har pojkarna egna uppgifter som hon hjälper dem med? Social delaktighet innebär ju att få känna sig behövd, att det JAG gör är viktigt för familjens överlevnad.
Veras viktigaste uppgift just för tillfället (tycker hon själv) är att starta diskmaskinen (jättekul att trycka på knappen och stänga luckan) samt att BAKA och laga mat. Att hålla i stekspaden och vända korvskivor med handen om handen är ett viktigt uppdrag - annars blir ju korvarna brända ;)

Vera sover morgonluren (20 min) i sin säng och dagsluren i vagnen (2 tim) utomhus. Nu har vi haft riktigt kallt (typ -20) i ett par veckor och då har hon sovit inne (vi har ingen altan eller dyl), men annars är sömnen absolut bäst ute. Varma filtar, buslek och kort ramsa är nycklarna för henne.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack för svar!
Utevistelse men inte i vagn, vad hittar ni på då? Det är ju inte så lätt att krypa i snön iförd tjock overall tänker jag.

Kanske ska jag börja låta henne sova ute i vagnen den långa luren. Det har hon aldrig gjort. Blir så kallt om hennes fingrar på vintern har jag tänkt, hon är tummsugare och använder bägge tummarna :wink: Men kanske gosar dom in sig ändå så att tummarna inte blir så kalla?

Pojkarna leker så klart mycket med henne samt går och går och går med henne (alltså hon håller i deras händer och går). Skönt att spara min rygg! Hon hjälper till att plocka ur diskmaskinen och stoppa in tvätt i tvättmaskinen. Sen hjälper hon till att göra eld i brasan också genom att räcka mig ved. Kanske ska jag hitta på ännu fler uppgifter för henne?

Tusen tack för att jag få bolla! :heart:
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Kajsa!

Du ska se att de klarar av att ta sig fram trots overallen :wink: Du kan ju medvetet försöka klä henne i kläder som är lite mera krypvänliga.

Tycker det låter som om ni har jättebra social delaktighet - fortsätt så!

Kvarstår problemet med insomningen dagtid? Jag skulle nog sära lite mer på lurarna så att det sista vakenpasset inte blir fullt så långt. Och så ut med tösen i vagnen! När man bäddar ner dem i sovpåse brukar det inte vara så enkelt - och inte heller populärt - att sätta sig upp och böka omkring :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"