några småfrågor...
Tusen tack för snabbt svar! Hon sover faktiskt nu, skönt. Det tog alltså ca en kvart för henne att somna. Tilläggas kan att hon troligtvis är väldigt trött efter att ha varit på resande fot idag och sovit lite för lite under dagen och lade sig en timme senare än vanligt. Fasar lite för tuppluren imorgon... Få se om det blir sovet alls. Hon har sovtid mellan 12.30 och 14. Innebär det att närhelst hon somnar, så sover hon ändå till 14, max en kvart längre?
För att fräscha upp minnet; natt två innebär att vi väntar med att ramsa tills det att det v e r k l i g e n krisar upp sig?
För att fräscha upp minnet; natt två innebär att vi väntar med att ramsa tills det att det v e r k l i g e n krisar upp sig?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Hej!
Nu har Edith varit helt utan napp i över en månad. Nätterna har aldrig varit något problem. I början, första fem dagarna kanske, skrek hon fem minuter innan hon somnade för natten. Problemet är att hon har börjat med det igen. Hon skriker före vilan också, upp mot tio minuter kanske. Det har hon egentligen alltid gjort, hela månaden. Jag tänkte att det är vilan som kommer att krångla längst, men hur länge ska den "få" krångla? Det är inte roligt att hon skriker sig till sömns.
Morgonen har också börjat bli lite av ett problem. Edith sover sju till sju (och 1,5 h mitt på dagen), och genast som hon hör att vi börjar föra liv börjar hon skrika. Ibland också före det. Hon kan alltså ligga och skrika kanske en halv timme i sängen på morgonen. Inget prat; skrik. Och det hände aldrig med napp. Vi har alltid väntat till sju innan vi gått in med välling och glad morgon, men jag är rädd att hon har börjat koppla ihop det att hon skriker med att hon får komma upp "till slut". Hon vet ju inte att klockan är sju. Vad göra? Ramsa? Då blir hon arg, vi behöver ju aldrig göra det mera... Skaffa väckarklocka åt henne? Det är så märkligt när det fungerade så bra från början, men att det börjar krångla nu. Tips, någon?
Nu har Edith varit helt utan napp i över en månad. Nätterna har aldrig varit något problem. I början, första fem dagarna kanske, skrek hon fem minuter innan hon somnade för natten. Problemet är att hon har börjat med det igen. Hon skriker före vilan också, upp mot tio minuter kanske. Det har hon egentligen alltid gjort, hela månaden. Jag tänkte att det är vilan som kommer att krångla längst, men hur länge ska den "få" krångla? Det är inte roligt att hon skriker sig till sömns.
Morgonen har också börjat bli lite av ett problem. Edith sover sju till sju (och 1,5 h mitt på dagen), och genast som hon hör att vi börjar föra liv börjar hon skrika. Ibland också före det. Hon kan alltså ligga och skrika kanske en halv timme i sängen på morgonen. Inget prat; skrik. Och det hände aldrig med napp. Vi har alltid väntat till sju innan vi gått in med välling och glad morgon, men jag är rädd att hon har börjat koppla ihop det att hon skriker med att hon får komma upp "till slut". Hon vet ju inte att klockan är sju. Vad göra? Ramsa? Då blir hon arg, vi behöver ju aldrig göra det mera... Skaffa väckarklocka åt henne? Det är så märkligt när det fungerade så bra från början, men att det börjar krångla nu. Tips, någon?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och precis som hon har "vuxit ur" detta forum, har hon vuxit ur både napp och bebiskurande, om du förstår vad jag menar.
SHN-kuren är en process. Den går vidare, precis som barnet
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej titti_lie och välkommen in hit till storbarna!
Jag tycker absolut du ska införskaffa en väckarklocka åt tösen!
Tidiga morgnar är det som kan krångla ett bra tag, det finns massor att läsa här på äldre-barn forumet om det.
Att det har med bortplockande av nappen att göra tror jag inte, så den vargen skjuter vi direkt!
Och ramsan ska ni använda när den behövs, och alltid vid läggning!
Just tidiga morgnar brukar de flesta använda sig av en pangramsa vid första pip och sen gör man inget mer förrän klockan ringer in morgonen.
Kram!
Tidiga morgnar är det som kan krångla ett bra tag, det finns massor att läsa här på äldre-barn forumet om det.
Att det har med bortplockande av nappen att göra tror jag inte, så den vargen skjuter vi direkt!
Och ramsan ska ni använda när den behövs, och alltid vid läggning!
Just tidiga morgnar brukar de flesta använda sig av en pangramsa vid första pip och sen gör man inget mer förrän klockan ringer in morgonen.
Kram!
Hej! Och tack för svar och välkomnande. Väckarklocka ska införskaffas efter vilan idag. Den kommer säkert att göra susen. Dessutom är Edith mycket förtjust i klockor
.
Jag ramsade igår morse (efter att hon skrikit/ gråtit upp sig) och idag gick det bättre på morgonen. Hon började föra ljud när hon hörde min mans väckarklocka, men det var mer prat än gråt idag. Det här ska säkert ordna upp sig.
Jag ramsade igår morse (efter att hon skrikit/ gråtit upp sig) och idag gick det bättre på morgonen. Hon började föra ljud när hon hörde min mans väckarklocka, men det var mer prat än gråt idag. Det här ska säkert ordna upp sig.
En liten uppdatering: Det går väl inte jätte bra på morgonen numera. Väckarklocka införskaffad för snart en månad sedan, men fick en dålig start med den efter ett par dagar, p.g.a. maginfluensa och lite konstiga dygn. Men nu återinförd, och det ger inte med sig riktigt. Fortfarande kan hon vakna halv sju och skriva en lång halvtimme, hon gråter före hon somnar för natten, ofta gråter hon tio minuter före vilan på dagen, nästan alltid vaknar hon efter 45 min (ska sova 1,5) och vill inte somna om riktigt. Vad kan vara problemet? Tycker jag har checkat av det mesta, förutom alternativet att vi begär att hon ska sova mer än hon behöver. Vad tror ni?
Jo, det har jag förstått att är viktigt och fast vår flicka är ganska knepig att få att skratta så hon kiknar, så är hon åtminstone alltid glad när det är dags för vila. Men att inte skratta före läggning kan väl inte vara största orsaken till att hon vaknar vid halv sju och börjar skrika? Måste tillägga att det gick bättre i morse, jag hörde att hon var vaken vid halv sju, men hon låg och pratade istället för att skrika, och prat är ju tillåtet. Så vi är hoppfulla.
I morse gick det galant. Kvart före sju hörde vi hur hon började prata för sig själv. Inte ett enda skrik före vi gick in med välling när klockan ringde. Fantastiskt.
Jag la henne precis för dagsvilan och igen grät hon, om så bara fem minuter, före hon somnade. Trots att vi skrattade och busade i sovrummet. Fem minuter är inte mycket, men jag tycker inte om att hon ska ligga och gråta sig till sömns. Få se hur hon hanterar 45-minuters-gränsen idag, det är då hon brukar vakna till och kan ligga och smågrina resten av vilan.
Jag la henne precis för dagsvilan och igen grät hon, om så bara fem minuter, före hon somnade. Trots att vi skrattade och busade i sovrummet. Fem minuter är inte mycket, men jag tycker inte om att hon ska ligga och gråta sig till sömns. Få se hur hon hanterar 45-minuters-gränsen idag, det är då hon brukar vakna till och kan ligga och smågrina resten av vilan.