Hjälp att komma igång.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Då tänker du att klockan är 12 på natten :wink:

- En pangramsa, sedan inget.
- Kolla mörkläggningen.
- Blir den att han fastnar i en klagan så bryt med höga husljud eller hög klassisk musik.
- Skulle han verkligen BE om hjälp så kan du läggatillrätta/solfjädra en gång.
- Väck med väckarklockan.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Okej, jag laddar, det ska gå bättre än i natt i allafall. Pangramsan ska vara stark eller hur?

Väckarklockan, något förslag på en bra med inte lika hemskt ljud som dem som vi har?

Jag ska ha damsugan klar ifall att, om inget annat så får man rent....

Trevlig kväll...
Mamma till tre härliga ungar.
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Pangramsan är glad, hurtig och hög :D . x 4 som alltid. Jag kör med larmet på mobilen så jag har inget väckarklocketips.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Jag började också använda mobilen, finns ju flera olika signaler där, inte bara oljud

Nu när vi har lyckats sova till 7.30 i fyra dagar :D så har ett annat problem dykt upp. Dagslurarna funkar inte klockrent och det har de gjort sen vi startade kuren. Han är 10 månader nu och ligger imellan 1-2 lurar per dag. Jag har ju aldrig vagnat honom men har alltid fått honom att sova i vagnen på mage på några minuter men nu går det inte. Höll på i 40 minuter på en 45 minuters vila. I dag var vi på öppna förskolan men inte fick jag honom att sova som jag brukar vid 10.30. När jag lägger honom hemma går det lättare men det tar fortfarande lång tid, speciellt på eftermiddagen. Jag kan ju inte vara hemma hela dagarna bara för att han ska sova.

Nu somnade han 11.45 visst kunde jag låtit honom sova 20 minuter och då ändå vara inom tiden men då är han helt slut hela dan. Så jag tänkte prova och låta honom sova i två och en halv timme, vilket inte var bra såg jag... hm, två eller tre timmar....? om jag väcker honom efter två så har han 5timmar och 45 minuter till läggdags, om jag väcker honom efter tre timmar har han 4 och 45 minuter. Hm... Jag skulle vilja ha ett pass på dan 11.45 till ja 13.45 eller 14.45... frågan är om han är för liten för att sova en gång.

Jag skulle uppskatta lite tips och råd......Tack...
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

I mina öron är han absolut för liten att bara sova en gång. Det du kan göra är att ha en 20 minutare på förmiddagen och sedan 1,5 h mitt på dagen. Så har mina barn haft det tills de är 16-17 månader. Piggisar kan gå ner till en lur efter året men absolut inte tidigare.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Hej!
Jag har kortat ner eftermiddagsluren från 45 till 20 minuter de senaste två dagarna då jag kände att det inte funkar med att bara sova en gång.

Men i natt vaknade han var 10 minut mellan 12.30-03. Behövde dock bara ramsa och han var rätt lugn. Kan ju vara något helt annat, så jag ska fortsätta med detta ett par dagar till och se.

Men jag skulle vilja att han ska kunna sova i vagnen igen...hm Får nog öva lite..
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
duggan

Inlägg av duggan »

..du får rapportera om ett par dagar.. :wink:
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Hej allihop i det otroligt härliga vintervädret...

(Min son är 11 månader i fredags)
Nu var det ett tag sen jag skrev och jag har försökt finslipa schemat så att det ska passa sonen och resten av familjen. Mycket svårt...

Angående natten så har vi ändraat från 19.30-07.30 till 19.00-06.30, det är det sonen ville, han sover inte längre tyvärr, ligger och pratar bara... Då saknas det ju 2.5 timme under dagen för att få ihop 14 timmar. Nu börjar då problemen. Jag känner mig så låst, det är bara sova och äta för hela slanten, hinner aldrig åka och fika, handla eller dyligt. Jag ska försöka visa hur jag haft det...

06.30 vaknar
09.00 lämnar dagis tis-tors
10.00 sova 1.5-2 timmar (han har varit sjuk en del då har han fått sova)
11.00 Bror sover om han är hemma 45 min- 1.5 timme.
11.30 lunch
13.00 ca bror äter lunch
14.00 hämta dagis tis-tors
14.15 äta
15.00 sova 45 min
16.30 äta
19.00 sova

Detta har gjort mig lite deprimerad... Läste lite i boken och kollade scheman för barn 10mån o 1 år... De har en-två vilor men inget efter klockan två. Hur funkar det...? Skulle en 11 mån kunna ha detta schema....?
06.30 Vaknar
07.00 välling
08.30 gröt
09.30 sova 45 min
11.00 lunch
12.00 sova 1.5 timme
13.45 mellis
16.30 middag
18.00 nattprocedur..
19.00 sova

Vad tror ni, jag har ju haft 3 timmar mellan sovtiderna förut men detta gör att han är vaken 5.5 timme på kvällen...
Behöver tips hur andra gör och har gjort. Har provat att sova bara en gång men han är inte redo, då fick vi gå upp 04.30 ingen hitt...

Tack för hjälpen.
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ditt morgonschema är nästan exakt som vårt var. Jag hade valt morgonluren något tidigare för att få lite mer vaken innan lunchluren, men det känner du bäst själv. I övrigt är tiderna toppen och de kan ni ju ha i flera år!

Kvällstiden kommer inte att bli ett problem, och i så fall kan man alltid lägga upp till 30 minuter tidigare för natten utan att det stör.
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Tack för svaret, låter bra, ska nog testa detta i morgon. Jag kan tyvärr inte flytta fram vilan då jag lämnar på dagis klockan 09.00... Men jag hoppas att om ett par månader vill han bara sova en gång.....
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det är snart nog! :D
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Nu har vi provat det nya schemat. Första vilan gick bra, andra var sådär, tror han var hungrig....svårt att veta hur mycket de äter när de äter själv. Han blev väldigt arg så jag gav honom lite ersättning så somnade han en timme för sent.... men vi fortsätter i morgon, tror jag ska lägga tidigare på första vilan, han kan faktiskt sova på väg till dagis istf hem från dagis... Kanske blir det lättare om det är en halvtimme till emellan...
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Jaha, nu har det gått några dar till och det funkar inte alls. Igår Ville han inte sova strax före nio utan vägrade.... Skulle till stallet med äldsta tjejen så han fick vara vaken och somnade på stallet 10.40. Sov sen vid 14.30. Två 45 minuters pass....
Idag har jag försökt lägga honom två gånger men han är inte trött.... Så han klarar helt enkelt inte att sova så tidigt på dan, vi går tillbaka till vårt tidigare schema och de dagar vi är på öppna förskolan får han sova en gång, så blir det säkert en naturlig övergång att sova en gång om en månad eller två....
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
duggan

Inlägg av duggan »

Bra beslut! Det ska ju passa hela familjen! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"