Rubbad nattsömn av napp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kemibygg

Rubbad nattsömn av napp

Inlägg av kemibygg »

Hej
Min dotter, född 30 november 2008, har sedan 2 veckor kurats till 9 timmars nattsömn. Det hela har fungerat bra - med stöttning av napp så har matskrik uteblivit så när som vid två tillfällen. Men stöttningen av napp har nu övergått till ett störande behov för alla parter.

Dagtid suger hon MYCKET på sina små söta händer så ett stort sugbehov finns fortfarande. Att skilja dag från natt har aldrig varit några problem med tydliga kvällsrutiner somnar hon alltid gott (med napp) och sover 3-5 timmar innan 'napp-träsket' drar igång.

Eftersom den nu stör mer än den tillför så har jag förstått det som att det är lika bra att plocka bort den. Innan jag drar igång det så vill jag stämma av så att jag har fattat rätt.

:arrow: När hon vaknar och vill ha nappen, ska vi vagna henne då?
:arrow: Ska vi vagna med en gång, som när vi tog bort nattmålen, eller ska vi avvakta tills hon blir ledsen? Alltså, hon får gnöla, böka och bli arg utan att få någon reaktion hos oss men när ledsamheten kommer smygandes är det dags att dra i vagnen.
:arrow: Ska vi vagna tills hon somnat (som när maten togs bort) eller bara tills hon lugnat sig och sedan gå därifrån. Vi har en ramsa vi säger mer sporadiskt än så länge - är det läge att börja använda den mer konsekvent?
Stolt mamma tíll
Elias 040518 (Född 40 v+ 6dgr) kurad från vargatimmarna vid ca 9 månader
Judith 081130 (Född 41v + 3 dgr) SMad från start
ElinN

Re: Rubbad nattsömn av napp

Inlägg av ElinN »

kemibygg skrev: ...Men stöttningen av napp har nu övergått till ett störande behov för alla parter. --- Eftersom den nu stör mer än den tillför så har jag förstått det som att det är lika bra att plocka bort den.

Vi är i samma sits (min dotter är snart 5 månader) -kika in i min tråd om du vill, vi kastade nappen för ett par dagar sen och jag har skrivit om det och kommer nog skriva mer! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6&start=90

:arrow: När hon vaknar och vill ha nappen, ska vi vagna henne då?
:arrow: Ska vi vagna med en gång, som när vi tog bort nattmålen, eller ska vi avvakta tills hon blir ledsen? Alltså, hon får gnöla, böka och bli arg utan att få någon reaktion hos oss men när ledsamheten kommer smygandes är det dags att dra i vagnen.

Första natten vagnade jag vid minsta pip, andra natten avvaktade jag och lyssnade av. Vagnade/skakade handtag när hon behövde hjälp, dvs jag upplevde henne som ledsen.

:arrow: Ska vi vagna tills hon somnat (som när maten togs bort) eller bara tills hon lugnat sig och sedan gå därifrån. Vi har en ramsa vi säger mer sporadiskt än så länge - är det läge att börja använda den mer konsekvent?

Jag tycker inte ni ska vagna tills hon somnat. Målet är ju att hon ska somna själv och somna om själv och då ska vagnen vara stilla när hon somnar. Annars kommer hon säkerligen vakna och undra varför vagnen står stilla. Precis som du skriver -vagna lugn, skaka i handtaget och gå. Och sen tillbaka igen vid behov.

Vi är nog på väg att fastna i vagningsträsket :oops: men jag jobbar på det och det får ta några dagar och sen kommer jag införa skak i handtag rakt av. Man får tänka på att backa lite varje dag.

Ramsan kan du använda som regelrätt verktyg efter 4 månader (innan dess söker bebisen ett ansikte till rösten och blir mer förvirrat än lugnat). Men du kan redan nu börja introducera ramsan "bakvägen" som en mjuk bekräftelseramsa (läs i verktygslådan), precis i insomningsögonblicket så det blir det sista hon får med sig när hon somnar sött. Den säger att precis så här gör man när man somnar så gott själv! Ramsan kommer då att associeras med att somna och sova. Det bygger på klassisk betingning som "Pavlovs hundar" om du minns? De associerade klockans ringning med maten. =P~
KRAM och lycka till! :thumbsup:
kemibygg

Inlägg av kemibygg »

Tack för ditt stöd igår!

Hon hade somnat gott vid ett par tillfällen sen eftermiddag/kväll men det är dygnets kortaste pass och jag visste att natten skulle bli en helt annan värld.

Hon slumrade till vid vanlig tid (trots ovanligt mycket vakentid under dagen var hon fortfarande solstrålen själv) men kom snart fram till att hon saknade något :evil: .

Hon skrek värre än när hon blev av med maten - som ju gick som en dans :lol: - men inte längre än max 2 minuter i stöten sedan lugnade hon sig. Detta pågick ca 1 h 30 min innan hon sov gott (skrek nog bara ca 20 minuter) i ca 2 h. Sedan samma trall igen men aningens kortare och sov 1 h 30 min. Sedan vart både sovperioderna och vaken perioderna kortare.

Framåt 3 tiden så var det mer fråga om att hjälpa henne komma till ro än frågor om nappen. Så fort man rörde vagnen så tystnade hon och kom snabbt till ro men blev lika snabbt orolig igen när jag släppte vagnen (eller min man när hans pass tog vid...). Drog därför ut lite på det hela och sprang inte längre på varje pip.

Tog en liten sovmorgon efter frukosten - det tyckte jag vi behövde båda två. Sedan har hon somnat och somnat om under förmiddagen och somnade gott nu på lunchvilan även om hon ville ha lite hjälp att somna om - men det var det lilla det :lol: !

Det är med spänd förväntan som vi tar oss an resten av dagen men framförallt natten!

Tack än en gång. Skriv gärna och berätta hur det har gått för er nappborttagning. Hur lång tid tog det innan lugnet hägrade sig natten igenom??

Ha´re gôtt!
Stolt mamma tíll
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det går ju bra det här! :D Super! :thumbsup: Som sagt, man får ju vänta sig en del frågor när man lärt dom att nappen "behövs" för att somna!

Jag upplever att avsaknaden av nappen inte är ett problem längre för oss, men vår lilla skrutta är riktigt sjuk och hostar och hostar natten igenom, och vaknar ganska ofta pga det, så något lugn natten igenom har vi inte. Men jag tror verkligen det är just hostan som stör och inte det att nappen saknas.

Fortsatt lycka till!
kemibygg

Inlägg av kemibygg »

Stackars liten! :cry: Ja det är inte lätt den här tiden på året. Hoppas verkligen att hon 'är på benen' snart lilla skruttan!

Kram Kram
Stolt mamma tíll
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hur går det för er?
kemibygg

Inlägg av kemibygg »

:lol: Strålande!
Redan natt 4 fick vi sova HELA natten!!! Natt ochså om jag inte själv legat på helspänn och väntade på att hon skulle vakna :oops: tji fick jag :o . Natt 6 gick lika bra och vi trodde vi var i hamn...

Natten efter var något av ett bakslag men numer finns det ju inget att fråga efter, så vår lilla skatt fick bara ett alternativ - SOVA! Och det har sedan gått som man kan förvänta. Hon håller på vid ca 2 tillfällen per natt och gruffar runt men somnar om gott själv efter en stund utan att vi lagt oss i. Nåja, någon gång har hon börjat tjuta efter hjälp och fått sig en knuff till svar och det har funkat super!!!

Tack för ditt stöd - jag såg att det gått lika bra för er :wink:

PS Hon hittade tummen ca 3dje natten, den kommer in när den behövs verkar det som, handen kör hon in hela dagen - men jag antar att det kommer en dag då hon vill sluta med tummen ochså och då tar vi det då!
Stolt mamma tíll
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar rapport!! Strålande jobbat =D> NJUT av den goda sömnen och vårda den ömt :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

UNDERBART! :D Jättekul att läsa att det går så bra för er!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"