Skall det vara så här?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Skall det vara så här?

Inlägg av Anna m. Alva och Elsa »

I natt(första natten) vaknade lillan 23 ggr. Hon vaknade oavbrutet fran till kl01.30. Ikväll somnade hon 20.07 vaknade 20.47 och jag har nu fått vagna henne sedan dess. Hon vaknar HELA tiden. Gör jag ngt fel?
Jag vagnar tills det hon blivit tyst och lugn, slutar och går ramsandes ut ur rummet. Då börjar hon ´skrika igen och jag vagnar tyst igen tills hon blivit tyst och lugn och ramsar ut igen osv osv.
Nu ligger hon tyst och snyftar i halvsömn. Det skär otroligt i mitt hjärta :cry:
Är det vanligt att de vaknar oavbutet hela natten?

Snälla ngn ge mig lite uppmuntran :cry: Jag skall verkligen lyckas inatt.
Hon är ju inte 4 månader så jag tänkte att hon kunde få lite mat efter 8 timmar, det är väl ok?

/Anna
Mamma till Alva 021220 och Elsa 040824
P?b?rjade kuren 041214. Hasade mig upp ur vagntr?sket 041221:)
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Jag har inte vagnat, så jag kan inte hjälpä så mycket. Sluta vagna INNAN hon somnar, men det vet du redan, eller hur?

Skriv upp vad du gör (det gör du redan antar jag...), det gör att man dels är upptagen och inte så OERHÖRT fokuserad på att må dåligt av skriket (frågorna!!!) och så kan man ju se hur ofta man springer ut och in i rummet också.

Kämpa på!! Självklart grejar ni detta!!! Fortsätt bara.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

hej
Bestämmer du dig för att 8 timmar är bra, så är det bra. Bara hon får ihop sina timmar per dygn på övriga dygnet.

Jag tycker att det verkar som om du inte låter henne reagera. När du slutar vagna så blir hon arg, för det är jätteskönt att bli vaggad/vagnad till sömns.

Backa ordentligt! Låt henne bli lite arg och se vad som händer. Går hon ner det minsta i intensitet, så låt henne vara - gör annat i huset så märker hon att du har 17 andra arga barn att ta hand om och dessutom 18 kor att mjölka.

kolla klockan - det känns som om det går längre tid än det gör....

När hon blir ledsen= verkligen ber om hjälp, så går du in och vagnar igen. ordentliga raftiga tag, som om vagnen håller på att åka ner för ett stup. Vagnandet ska bryta mönster. Så fort hon tystnar så kan du skaka lite lätt på vagnen som besked och sedan gå ut med ramsan.

Det kan också vara så att du tycker att NU RÄCKER DET. Då gör du samma som ovan. Och ha den inställningen - DET RÄCKER NU!!! Inte att det är synd om henne.

Första natten kan vara jobbig och andra också, fast bättre. Sedan vänder det och blir bättre, om man håller sina egna vargar borta från barnkammaren.

Lycka till!!!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp; det är så det går till! Tänk att varje gång hon lugnas så är det en lärdom om att det är tryggt att sova i sängen. Lärdom på lärdom som kommer att leda till en examen! Vagna ytterst effektivt och ut med ramsan - avvakta mer för varje gång. Det håller inte på hela natten men i omgångar. Läs "shn-kuren - så här kan det gå till" på forumet. Läs om Filip 5,5 månad!

10 timmar natt ska du inte krypa under - det "kan" de sova vi 3 månaders ålder! 12 ska också gå bra. Och jag HOPPAS att du bestämt dej för x antal timmar natt för NU kan du inte tveka. Inte utan att förlora attityden som du måste ha för att hjälpa barnet med säkra och lugnande besked!

:D Lycka till!
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Jag låter nog inte henne reagera nej...

jo jag börjar att vagna igen så fort hon börjar skrika det minsta...
Ok, jag vagnar när jag märker att det börjar tillta. Jag har lite svårt för att skilja hennes olika skrik åt :?

Skall jag vänta att gå in till henne tills de har ökat i intensitet även under natten?
Jag som läste att man skulle rusa in så fort hon började...men det kanske var i gamla felaktiga barnaboken.

Tack för svar!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Rusa med ramsan när hon börjar låta :wink: ! Vagna ska du helst bara göra vid kris redan andra natten!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Jag har mest läst lathundarna på forumet (förra) så jag vet inte exakt vad du läst.

Såhär gjorde jag:

Om skriket stegras - in och ge beskedet (buffa/vagna)
Om skriket avtar - vänta lite och ge påminnelse (ramsa)

Och varje gång jag inte tyckte jag kunde lyssna av skriket så frågade jag min make (som inte direkt tycker det är jobbigt med barnskrik), som tyckte att hon inte direkt lät ledsen (som jag förstås tyckte hela tiden).

Sen stålsatte jag mig lite till och sen lite till och SEN gick jag in och ramsade/buffade.

Om du känner dig säker på att du har en metod att lugna henne så hon inte hamnar i panik så kan du definitivt vänta lite innan du går in tycker jag.

Jag hoppas jag inte ger dig felaktiga råd, jag är ju bara inne på dag 9 på kuren. Förhoppningsvis rättar någon mig i sådanafall.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Anna m. Alva och Elsa
Kontakt:

Aha....

Jag som tycker att jag läst så väldigt mkt :lol: och så verkar jag bara göra fel :lol: :lol:

Ok, jag ramsar. Då antar jag att jag kan ramsa mer än 4gånger. kan jag gå in i rummet?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vet inte om det är till hjälp eller om du redan läst, men här handlar det om en kille i din lillas ålder:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=19

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kokos

Inlägg av kokos »

När jag vagnade och fastnade i det så fick jag följande råd av AW:

Du ska låta bli att vagna lika lång tid som du fick vagna för att få tyst på barnet. Så om du vagnat 1 minut så väntar du minst 1 minut till innan du börjar vagna igen.

Och så lyssnar du på skriket som du fått höra av så många andra. Låt barnet reagera, det är ingen fara även om det känns hemskt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låt mig försöka klargöra skillnaden mellan beskedet och påminnelsen:

1. Beskedet ger du 1) är du lägger barnet, 2) när barnet sovit, vaknar och frågar om vad som gäller. Då vagnar/svarar du alltså GENAST. Men kortare och kortare, med snabbt skak på slutet.

2. Påminnelsen ger du när barnet fortsatt är vaket och fortsatt frågar, dvs ditt besked har inte landat i lättnad ännu. Men DEN ska du vänta med - och ge barnet rum för reaktioner, ilska eller tjat... Och även den ska bli allt kortare och mycket effektiv :!: Träna med tyngd i vagnen.

För både beskedet och påminnelsen gäller att man vagnar allt kortare för varje gång - se vagning i verktygslådan :!: Och påminner gör man allt mer sällan, för att så fort som möjligt övergå helt till ramsan - läs på den också :D Det är den som gör hela jobbet sedan :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
ja, nu har ju Anna Wahlgren själv svarat dig :D
Men jag ska ändå svara dig en gång till, men Annas ord. :wink:

Här följer ett mail jag skickade henne när Ida var 8 veckor och nattmål skulle tas bort.
Detta är långt, och jag blottar mina misstag :oops: , men det är för att jag tror du gör detsamma som jag gjorde :wink:

Här kommer mailet med svar:

"Hej Anna!
Förlåt att jag stör dig igen, men jag hade inte gjort det om jag inte var desperat!
Ida är nu snart 8 veckor, och jag har hållt på att vagna/buffa bort nattmål, så det bara ska vara ett kvar vid 4-tiden. Det skulle ta 3 nätter, men i natt var natt 22.

Jag vet att jag gjorde fel i början, jag väntade tills det blev skrik innan jag satte igång. Då fick jag hålla på i upp till 2 timmar i sträck. Men natt 11 började jag direkt, och allt blev lindrigare. Men hon ger sig inte.

Vid 2-tiden börjas det grymtas och bökas runt. Snabbt är jag igång och vagnar, och oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter. Men hon kan vara igång igen efter en kvart, om och om igen fram tills nattmålet som jag bestämt tidigast ska vara 3.30.

Hon lägger sig 22.00 och vaknar 8.00, så vill jag ha det när jag sedan spikar schemat.
När hon väl fått sitt nattmål är det lugnt till mellan 7.00-8.00. Jag vagnar även när jag tycker det är för tidigt att gå upp. Vissa nätter har gått riktigt bra, en snabb vagning, och sedan har hon ibland sovit till 5.00. Men jag tycker inte att det ska behöva vagnas alls, när det gått så lång tid!

I natt lät jag henne böka runt, för att se vad som hände, men det blev då skrik, och tog 1,5 timmes vagnande i sträck igen. Hon ligger på mage, och använder inte napp.

På dagarna är hon en ängel, och äter och sover enl. standardmodellen.

När jag väl fått det att fungera med ett nattmål, lär det dröja länge innan jag vågar mig på att vagna bort det, så hon ska sova hel natt…

Jag vet att ”det är inte synd om föräldrarna som inte får sova, det är synd om barnet”, men jag är så trött nu, och längtar tillbaka till min säng! Sover på soffan för att inte störa Per och Clara 2 år.

Har försökt ge lite ersättning på kvällarna, men hon vill inte ha det utan blir arg och vill ha bröstet. Hon är f.ö. lite strulig på kvällarna och vill äta-äta mest hela tiden, det är därför jag misstänker att hon inte är riktigt mätt, man har ju mindre och tunnare mjölk då. Det är kanske därför hon konstrar på nätterna? HJÄLP!

Anna Wahlgren svarar:

”Kära du,

Först och främst,

Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.

Nattmålet ska du ha vi exakt samma tid. Så hon kan ställa in sig. På samma sätt morgonen. Den ska börja samma tid varje morgon. En kvarts marginal högst! Se Lathunden. Ju fastare tider desto färre frågor behöver hon ju ställa!

Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll.

Jag vet att det är jobbigt och att du är trött, men det är DU och inte kuren av sig själv (”det skulle ta”…) och inte det lilla barnet, som gör och måste göra jobbet. Ditt besked är och måste vara: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING – annat än att alla människor sover. Så ju mindre du gör och ju kortare tid det tar och ju mindre du ”bryr” dig när du väl gett besked genast hon vaknar (sätt på musik, tänk på annat, GÅ DÄRIFRÅN!!!) desto lättare blir det för henne att ta till sig det budskapet: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING- och att helt enkelt sova.

Du klarar det här, misströsta inte utan se framåt – du får underbara nätter snart, snart – men det är du som gör dem, inte tiden. SÅ GÖR DEM!!! DU KAN!!!

Kram Anna”

Även det där med ersättning på kvällen kanske kan vara något för dig om du inte redan kör med det?
Det är SÅÅÅ viktigt att de små liven är mätta för att orka sig igenom en natt utan mat!
kram och lycka till i natt! :D
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Anna :D Och det gick galant, eller hur :D Med "baksteg" och förtroende :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"