Sonen är nu snart 15 månader och vi har tänkt oss skjuta på schemat så att det blir som följer:
07 morgon
08 frukost
11.30 lunch
13-14.30 SOVA
15.15 frukt
18 kvällsmat
19 sova
Detta för att vi ska kunna gå och simma kl 12 en dag i veckan och vill hålla samma schema varje dag (enligt Annas goda påpekande). Men det blir ju många vakentimmar på förmiddagen! Tror ni att det kan funka? Har alltså bytt till en dagslur, men funderar på att stoppa tillbaka en 20-minutare på fm. Någon med liknande erfarenhet? Har ställt en liknande fråga tidigare men nu har jag ett konkret schema att komma med.
Hur brukar det vara på dagis? Inte aktuellt förrän till våren men funderar på hur det brukar vara med dagslurarna där? Finns ju de barn som bara är året när de börjar.
Orkar han vara vaken 7-13?
Hej
Vi bytte ju under sommaren. Vår lur liggen 12.30 och vi har också morgon 7.
Detta för att de hos dagmamman äter lunch kl 12. (Hon är där tre dagar i veckan.)
Det funkar jättebra, men jag hade inte drömt om att göra den ändringen innan sommaren. Då sov hon före lunch. 10.30-12.
En fundering - har ni ensamlek? I så fall kommer han ju att somna till där om han skulle behöva. Har ni inte det så skulle jag försöka införa sovmöjlighet i 20 minuter på förmiddagen, så kan han sova om han vill.
Vi gjorde så på eftermiddagssömnen. Den fanns kvar som möjlig sovtid, men sov hon inte så sov hon inte och då tog vi upp henne efter 20 minuter. Somnade hon fick hon sova 20 minuter. Det hade vi tills hon inte på någon vecka hade somnat alls utan bara pratade för sig själv och ropade på oss.
/LO
Vi bytte ju under sommaren. Vår lur liggen 12.30 och vi har också morgon 7.
Detta för att de hos dagmamman äter lunch kl 12. (Hon är där tre dagar i veckan.)
Det funkar jättebra, men jag hade inte drömt om att göra den ändringen innan sommaren. Då sov hon före lunch. 10.30-12.
En fundering - har ni ensamlek? I så fall kommer han ju att somna till där om han skulle behöva. Har ni inte det så skulle jag försöka införa sovmöjlighet i 20 minuter på förmiddagen, så kan han sova om han vill.
Vi gjorde så på eftermiddagssömnen. Den fanns kvar som möjlig sovtid, men sov hon inte så sov hon inte och då tog vi upp henne efter 20 minuter. Somnade hon fick hon sova 20 minuter. Det hade vi tills hon inte på någon vecka hade somnat alls utan bara pratade för sig själv och ropade på oss.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Precis
Men ensamleken med eventuell lur som barnet tar sig själv är ju det bästa. Eller enklaste. Eller hur man ville se det
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022