Förebygga vargtimmen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jenni

Förebygga vargtimmen...

Inlägg av Jenni »

Hej! Vore tacksam för svar!!
Min lilla tjej är 5 månader och sover galant fr. ca 7.45 till 5.30/6.00 utan att jag rört vagnen. Somnar fint på ramsan. Sedan är vargtimmen ute och härjar. Hon brukar ligga och vifta och stöka tyst i ca 20-30 min innan hon tröttnar, och sedan håller vi på och envisas tills hon inte lugnar sig längre och skriker på hjälp. Då går jag och vagnar ordentligt till ros (ibland vet jag inte om hon har somnat eller inte pga hennes eftersnyftningar som gör att man tror att hon fortfarande är vaken). Så här är frågan:
Är det OK att i förebyggande syfte dutta lite på vagnen när man märker att ett uppvaknande är på gång vid vargtimmen???
PS. I natt sov hon 10,5 tim innan vargtimmen mot annars 9 tim. Detta gjorde att det var omöjligt att få henne att somna om el. var tyst. Hon var så förbenad att jag fick ta till tröskeln.DS.

Vore jättegulligt om jag fick svar!
Hälsningar fr. Jenni :D
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tror på en snabb påminnelse precis när hon vaknar till. Helst med ramsa.

Jag tror att det är prcis tvärt om, att det är lättar att sova om man somnat i bra tid (men 1,5 timme före schema kanske inte är rätt, var det så eller sov hon lite längre). Men hon kommer aldrig att somna om om du inte tror att hon ska göra det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Jenni

Inlägg av Jenni »

Tack för svaret! :)
Jo då, jag ramsar förebyggande och då ligger hon still...ett tag, och börjar stöka igen. Det händer att hon kan roa sig själv i säkert 45 min, men sedan håller vi på m. ramsor, bekräftelser. Hon lyssnar och accepterar och försöker verkligen somna om, tror jag...tills hon säger: Nää, hjälp mig!! Då har vi inkl. eget stök hållit på i ca 45-1,5 tim! Och så slutar det ändå med att jag vagnar till sist.

Så...min lilla fråga kvarstår: När jag märker att det börjar vaknas till vid 5.30-snåret, är det då OK att smådutta lite på vagnen i sidled för att förhindra uppvaknandet????? Utan att ramsa, alltså. I smyg liksom (Hon brukade somna förbi bra på det sättet förr, innan vi började kura).

En annan fråga:
Är det viktigare att hon somnar om innan morgonen, eller är det bättre att inte röra vagnen om hon så aldrig somnar om ??

Tack på förhand! :roll:
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag brukar försöka låta bli att svara på sådana här frågor (men jag lyckas inte så bra :oops: ). För jag har ingen egen erfarenhet av "strul" med så små.

Men jag gör ett försök - igen :roll:
Jag tror att det är helt ok att dutta lite om du tror att det hjälper (den tron kan vara viktigare än själva handlingen!). Funkar det så är det bra.

Annars så tycker jag att du ska ramsa igen, lite tidigare. Den första direkt när hon vaknar är ju liksom en påminnelse om att det inte är morgon än, nästa är lite mer punktsättande - nu har DU fått nog, hon behöver faktiskt sova. Om det går fem tio minuter är det ok, men inte 45.

Det är viktigt att hon somnar om, och därmed inte förbjudet att röra vagnen. Men det är lätt att fastna där.

En annan fråga. Får hon i sig tillräckligt med mat på kvällen så att det räcker hela morgonen?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D För att "försöka låta bli att svara på sådana här frågor" lyckas du utmärkt, får jag säga :lol: :lol:

Ja, Janni, ge henne ett besked upplysningsvis och inledningsvis när hon vaknar (glad), i form av en glad, bestämd och neutralt trevlig ramsa x4 som säger att hennes morgon inte kommit än, och gör andra ljud i huset (eller tystnad, men utan överkoncentration eller koncentration alls) :idea:

Läs gärna Inspiration på vägen om morgnarna!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Jenni, skulle det stå :D

Och läs på om vagningen. Den ska vara kort och effektiv och "i förbifarten", utan dig hängande kvar :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"