Nu börjar jag misströsta ordentligt. Nu har det gått 23 dagar sedan jag började kura lill Jonas (då drygt 3 mån) och det skriks mer och mer för varje läggning.
Eftersom Klimpen är skött enl standardmodellen från start så hade han bra sömn redan innan kuren började. Han hade schema, var rutinerad magsovare med rätt position på armar och ben. Dock satt jag fast i vagnandet. Jag började "kura" enl de tips som ges till Signe på sid 93 i SHN- boken. Dvs med allt kortare vagning o skak. Ramsade gjorde jag lite mer diskret på grund av åldern. Allt funkade jättebra , han började genast sova hela nätterna. Lite gnöl vid läggning men inga skrik. Eftersom han ej vaknade under nätterna fick vi ej tillfälle att öva upp ramsandet. Ej heller har vi solfjädrat eller buffat eftersom han ju redan var van att somna på mage och därför ej behövde lugnas.
Som det är nu lägger jag honom snabbt på mage i mörkt rum efter att med alla medel fått den lille att skratta eller åtminstonde le stort. Sedan går jag ut med glad och bestämd ramsa. Han skriker argt ca 10 min, blir aldrig hysterisk eller ledsen men är rejält arg. Igår natt alltså 23 dagar efter start vaknade han flera gånger på förnatten och var arg som ett bi, lugnade sig ibland men skrek snart upp sig igen. Jag ramsade men försökte framförallt låta honom sköta sig själv. Min man gick in till honom en gång men då blev han helt hysterisk.
Han flyttade för 3 nätter sedan in till 2,5 årig storebror som tack och lov lyckas sova trots skriken. De senast nätterna har han också börjad vakna innan vår morgon kl 7. Då har ramsan tagit någorlunda. Men vid läggning tar ramsan inte alls längre. Även daglurarna är jobbiga med arga skrik ca 10 min och flera uppvaknanden för tidigt.
Hjälp vad gör jag för fel. Det känns hopplöst att allt går åt fel håll och att ramsan ej tar. Jag har ju inga verktyg i övrigt att ta till eftersom vi ej solfjädrar. När han sover på dagarna gör han det i vagnen ute på altanen. Han blir lugn genast om jag vagnar men det ska jag väll inte behöva göra längre??
Tacksam för tips och kommentarer.
Fortfarande skrik vid varje läggning.
Emma, mamma till Jonas 050505 och Elias 030304
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Kanske skulle du ta en liten paus och räta upp kuren med hjälp av pappa , tre kvällar , nätter och morgnar, som alltså pappa tog själv, enligt konstens alla regler
Generellt: ramsan måste man se till "tar". Den ska övas och ges stort stöd (i alla bemärkelser). Man får inte ge sig med mindre.
Det kan naturligtvis hända ändå att barnet skriker på och skriker upp sig (efteråt) och "aldrig" slutar, trots ens envisa ramsande. Då ska man gå efter när man själv har fått nog. Det är en bra psykologisk tunering - så man inte hemfaller åt oro eller tycka-.synd-om-barnet utan blir lie lagom heligt förb-d själv. Det lättar på överkoncentrationen. Man har ju trots allt sjutton andra bebisar också i rummer bredvid som skriker som galningar. Varför ska just den här lilla ungen, som verkligna har fått allt den behöver, lägga besag på all uppmärksamhet som finns i hela världen
Hoppas krafterna rinner till igen, SNART! Läs och vila dig till dem
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för ditt svar Anna. Du är så klok så att det inte är klokt när det gäller allt som har med småttingar att göra.
Jonas och jag har haft det lite mindre skikigt några dagar nu. Kvällarna går bra nu och förra natten sov han hela natten igenom igen.
Några frågor:
1 Dagslurar intas i vagnen på altanen. Jag lägger och ramsar mig därifrån. Ilska och irritation ofta ca 10 min. Han har aldrig skrikit upp sig ordentligt och somnar alltid efter dessa 10 min. Ska jag ändå ramsa tills han blir tyst eller vad ska jag göra?
2 Vissa dagslurar rullar vagnen och då somnas det utan gnöl. problemet är att det ofta vaknas när vagnen sedan står stilla igen. Vad gör jag då ? vagnar ? ramsar?
Jonas och jag har haft det lite mindre skikigt några dagar nu. Kvällarna går bra nu och förra natten sov han hela natten igenom igen.
Några frågor:
1 Dagslurar intas i vagnen på altanen. Jag lägger och ramsar mig därifrån. Ilska och irritation ofta ca 10 min. Han har aldrig skrikit upp sig ordentligt och somnar alltid efter dessa 10 min. Ska jag ändå ramsa tills han blir tyst eller vad ska jag göra?
2 Vissa dagslurar rullar vagnen och då somnas det utan gnöl. problemet är att det ofta vaknas när vagnen sedan står stilla igen. Vad gör jag då ? vagnar ? ramsar?
-
annawahlgren
1. Nej, låt honom vara. Han dör inte av att gnöla tio min, han tröttnar när ingenting händer. Så låt det hända ingenting
2. Stanna till ibland, när han sover. Vaknar han till så vagna två-tre tag rätt bryskt och skaka handtaget av och an efteråt, snabbt och lite tydligt punktsättande. Vänta tills han somnat om. Gå sedan vidare
Nu är det snart psykakuten för den stackars kurande modern. 1månad efter kurstart sitter saker och ting verkligen inte som berget. Nätterna är perfekta. Inte ett enda uppvaknande och somnar efter lite småsnackande för sig själv. Av detta kan man ju anta att den lille har fattat galoppen.
Daglurarna går desto sämre.
Jonas schema:
07 vaknar
8:45-9:30 sover i vagn under promenad. Somnar snabbt och snällt.
11:00-13:00 sover i vagnen på altanen. Somnar oftast efter lite gnöl i ca 8 min.
15:00 15:45 skriker i upp till 15 min innan han lyckas lugna sig själv och somna.
17:45-18:30 skriker länge innan han till slut somnar.
20:00 somnar snällt i sin säng och sover hela natten.
Det känns som en sämre variant av skrikmetoden vid de strulande dagslurarna.
Eftersom allt gick så bra i början blev ej ramsan och solfjädrandet ordentligt intränade.
Ska jag nu börja kura om vid daglurarna eller vad ska jag göra?
Tyvärr kan jag ej låta pappa ta över då han oftast ej är hemma samt ej heller intresserad av att sköta sina barn "enl bok".
Snälla beskriv i detalj vad jag ska göra. Jag läser och läser i boken men blir inte klokare för det. Att bara låta honom skrika som jag gjort de senaste dagarna enl ditt tips ger mig magsår. Grannarna anmäler mig snart för vanvård. Jag försöker verkligen ha attityd och hålla dagsvargarna borta men vad hjälper det?
Daglurarna går desto sämre.
Jonas schema:
07 vaknar
8:45-9:30 sover i vagn under promenad. Somnar snabbt och snällt.
11:00-13:00 sover i vagnen på altanen. Somnar oftast efter lite gnöl i ca 8 min.
15:00 15:45 skriker i upp till 15 min innan han lyckas lugna sig själv och somna.
17:45-18:30 skriker länge innan han till slut somnar.
20:00 somnar snällt i sin säng och sover hela natten.
Det känns som en sämre variant av skrikmetoden vid de strulande dagslurarna.
Eftersom allt gick så bra i början blev ej ramsan och solfjädrandet ordentligt intränade.
Ska jag nu börja kura om vid daglurarna eller vad ska jag göra?
Tyvärr kan jag ej låta pappa ta över då han oftast ej är hemma samt ej heller intresserad av att sköta sina barn "enl bok".
Snälla beskriv i detalj vad jag ska göra. Jag läser och läser i boken men blir inte klokare för det. Att bara låta honom skrika som jag gjort de senaste dagarna enl ditt tips ger mig magsår. Grannarna anmäler mig snart för vanvård. Jag försöker verkligen ha attityd och hålla dagsvargarna borta men vad hjälper det?
-
annawahlgren
Jag får nog be om lite skärpning här. "Eftersom allt gick så bra i början blev ej ramsan och solfjädrandet ordentligt intränade. " Nehej. Träna in dem nu då
Nätterna är fantastiska. Pris och beröm
Så sluta gnälla. PÅ en gång
Tack för ditt svar och förlåt mig för mitt gnällande. Jag tror att anledningen till min förvirring nu är att jag ju inte kurade ordentilgt från start. Tyvärr får jag ingen rätsida på hur jag ska gå vidare. Du säger att jag ska öva upp ramsan och "fjädrandet" nu.
När jag alltså lägger honom i vagnen för dagslur ska jag då buffa och fjädra och ramsa som om jag började kura från start? Ska jag så att säga börja med en dagkur?
Förslag: lägga honom tillrätta, buffa några ggr som markering ,fjädra och gå med glad o bestämd dagsramsax4. Eftersom han ej är buffad förrut ska jag då buffa tills han lugnar sig helt eller ska jag jag bara solfjädra? Ja som du hör vet jag varken ut eller in? jag har verkligen kört fast och just nu gör jag bara min lille klimp nervös av mitt velande. Tills jag har fått klart för mig exakt hur jag ska gå vidare tänker jag ta en promenad under dagslurarna. Kanska kan vara bra för att bryta det dåliga mönster som uppstått.
Jag förstår om du tycker jag är "trög" men snälla hjälp mig för min lilla puddings skull.
När jag alltså lägger honom i vagnen för dagslur ska jag då buffa och fjädra och ramsa som om jag började kura från start? Ska jag så att säga börja med en dagkur?
Förslag: lägga honom tillrätta, buffa några ggr som markering ,fjädra och gå med glad o bestämd dagsramsax4. Eftersom han ej är buffad förrut ska jag då buffa tills han lugnar sig helt eller ska jag jag bara solfjädra? Ja som du hör vet jag varken ut eller in? jag har verkligen kört fast och just nu gör jag bara min lille klimp nervös av mitt velande. Tills jag har fått klart för mig exakt hur jag ska gå vidare tänker jag ta en promenad under dagslurarna. Kanska kan vara bra för att bryta det dåliga mönster som uppstått.
Jag förstår om du tycker jag är "trög" men snälla hjälp mig för min lilla puddings skull.
-
annawahlgren
Funkar promenaderna så är väl det utmärkt
Du är tvungen att coola ner dig (läs på om krogätaren i Tips på vägen) och komma ihåg att din främsta uppgift som förälder faktiskt är att förbereda honom på bästa sätt för ett liv - och en sömn - utan dig