Låter som siren, hur får jag stopp på det!!

Samtalsforum med barnen i fokus
blomman

Inlägg av blomman »

Hej igen!
evegan skrev:Social delaktighet ska jag lägga massa tid på.
Vi har även satt upp REGLER tillsammans med barnen och de tyckte det var kul och det har gett lite resultat vid måltiderna så han brukar gallskrika så vi alla mår dåligt. Men måste säga att det vänt ngt men han äter ingenting. Har visserligen haft infektion i kroppen i veckor så....
När det gäller kur och sömn så låter jag någon diplomerad ta hand om det..

Kul att ni ska satsa mer på Social delaktighet, det kommer ni alla må bra av. Jag tror att han kommer äta mer när han har varit med och lagat maten, 9 av 10 gånger funkar det så! Men sen måste han ju såklart blir frisk också, man är ju inte på topp med en infektion i kroppen som du säger.

När det gäller regler tycker jag man ska vara noga med att isåfall skriva/säga vad man ska göra och inte tvärtom.
Sätter man upp regeln "man får inte springa inne" eller "man får inte skrika vid matbordet" så blir det bara fokus på vad man inte får, och hjärnan funkar ju tyvärr så hos oss alla, att inte finns inte.
Tvärtom funkar det väldigt bra att säga "man springer ute" eller "man pratar med vanlig röst när man äter".

Tänk själv:
Tänk inte på en rosa elefant, Tänk inte på en rosa elefant, Tänk inte på en rosa elefant, Tänk inte på en rosa elefant, Tänk inte på en rosa elefant, Tänk inte på en rosa elefant...
Vad ser du inne i ditt huvud nu? :lol:

Jag tror så starkt på social delaktighet, att jag tror att efter några veckor med det så kommer mycket av det här försvinna.
Att vara behövd och få stabilitet gör väldigt mycket!

Nu får nån som kan kura fortsätta!

Kram Blomman
blomman

Inlägg av blomman »

Förresten, hur ser den sociala delaktigheten ut nu för era barn?
(jag är lite nyfiken av eget intresse också)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad gäller sömnen, så kan du få fler råd inne på kurforum. Men att han börjar ställa frågor nu, i och med trotsen, det är inte helt ovanligt. Fundera över hur ni vill ha det i det långa loppet. Vill ni lära honom att det är tryggt att sova i sängen, att det är något skönt att gå och lägga sig, ja - då satsar ni allt krut på det, med förberedelse, mycket krut på att skratta sig i säng och sedan står ni vid att världen ser ut som den gör, dvs att på natten sover man som grisar. Annars väljer ni att ta en dag i taget, och ta itu med problemen (som inte löser sig själva) när ni har den ork och attityd som förmedlar att natten är till för att sova på.

Två trådar som jag tror kan hjälpa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
evegan

Inlägg av evegan »

Hej igen :D

Det positiva ja! Konstigt nog tänkte jag inte alls så trots att jag hatar när min man är negativ med barnen. Säger alltid till honom.
Vi har redan ändrat reglerna och kallar det för annat också som "När vi äter" osv. hela familjen tillsammans...
Social delaktighet; Idag har vi städat köket ihop och tömt tvättmaskinen och det tog väl sin timma kan jag tänka....Allihop tillsammans, de hade skitkul!!
Vi får tänka om hela familjen och jag vet att det kommer hjälpa min älsklings beteende. Men trodde själv inte att jag skulle lyssna på skrik tills jag fick denne lille siren, det låter så fruktansvärt men det är ju dumt och skjuta på problemen...

Vill inte skylla ifrån mig men har en man som är lite motstridig och ibland känns det som om han beter sig hursom tills det påverkar barnen och då lägger han av.. Skitbarnsligt och det driver mig till vansinne.... Då jag försöker att alltid göra mitt bästa efter vad jag kan och vet såklart!!
3barns mor
evegan

Inlägg av evegan »

Sömnen tar jag till kurforum. Han somnar tryggt och fint och älskar att sova men vaknar på nätterna och det driver mig till vanvett. Men jag tror det vänder nu med allt annat vi har förändrat och hoppas vi ska slippa KURA vill inte....och vågar inte :oops:
3barns mor
evegan

Inlägg av evegan »

:heart: Kram och tack för all hjälp
3barns mor
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kram tebax :heart: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
evegan

Inlägg av evegan »

Hej!!
Vi sover HELA natten... Vi tog bort dagstur och vips så sover han och är ngt trevligare i sitt humör. Men vi är glada och nöjda och orkar ta itu med alla frågor...
3barns mor
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Jo, obruten sömn är ju välgörande för både små och stora kottars ork och livslust, om man säger :lol:

Kram Ewa :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"