Sova på dagis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Little Baba

Sova på dagis

Inlägg av Little Baba »

Hej alla,
Vår lilla tjej som nu har hunnit bli 16,5 månader har nyss börjat på dagis, och i morgon ska hon sova där för första gången. Jag vore jättetacksam för goda råd och tips som kan underlätta för henne. Det blir ju onekligen en omställning från att sova i spjälsäng eller vagn till en liten madrass. Snuttedockan ska med, men i övrigt? ska man be personalen ramsa?
För övrigt så funkar hennes sömn otroligt bra. Vi ändrade från två lurer (kl. 10-11.45 och kl. 16-16.20) till en (kl. 12-14 ca) för två veckor sedan och det gick helt smärtfritt. Är verkligen tacksam för att vi tog oss samman och kurade henne i januari, och aldrig gav upp, även om det verkade svårt just då. Hon är så'n glad varelse, tjoar och skrattar högt och verkar tycka att livet är toppen för det mesta. Det värmer modershjärtat :D
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
anna b

Inlägg av anna b »

Hej!
Vår lilla tjej i precis samma ålder började på dagis för tre veckor sedan. Där hon går sover barnen ute i vagn och det har aldrig Lisa gjort eftersom vi bor som vi gör. När vi är ute någonstans när det är dags att sova middag har det varit jättesvårt för mig att få henne att somna i vagnen eftersom hon vill titta på allting. Alltså var jag rätt skeptisk till att de skulle få henne att somna! Men det gick faktiskt hur bra som helst. Det verkar som att barn är otroligt bra på att gilla läget och att de liksom inser att här gäller något annat. Jag valde att inte säga någonting om hur jag tyckte att de skulle göra när hon skulle somna utan kände att det var upp till personalen att bestämma. Hemma har Lisa haft tre gosedjur i sängen och vi valde ut en som "bor" på dagis och som hon alltid har där, alltså släpar vi inte emellan. Ja, jag är verkligen ingen expert men för vår dotter gick det i alla fall jättebra! Jag tror att man kan lita på att de (och personalen) fixar sömnen.
Lycka till!
Anna
Mamma till Lisa. f?dd 2 februari 2004, samt ett v?xande litet syskon i magen
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Tack snälla för svar. Så personalen kör inte någon ramsa på er tjej, alltså? Vi har också valt ut en dagisgosedocka så att vi slipper dramat med att glömma den på något ställe. :(
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
anna b

Inlägg av anna b »

Jag tror att det är bättre att låta det vara separata platser - dagis och hemma. Personalen kanske inte alls är med på noterna med ramsan och vad händer om en vikarie lägger din dotter en dag som inte har en aning om nån ramsa? Jag tror att det är bättre att hon hittar sitt sätt att somna och sova på dagis. Och det är väl det som är hela filosofin egentligen, att barnen ska sova tryggt och lugnt! Det kan ju din dotter!
Mamma till Lisa. f?dd 2 februari 2004, samt ett v?xande litet syskon i magen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"