Hej!
Körde första natten på SHN kuren inatt. Min kille är snart tio månader. Grejen är bara den att han blir tokig, från 0-100 så fort jag lämnar rummet och så fort jag går in i rummet igen så blir han lugn, från 100-0. Dvs jag lägger honom till rätta och han ligger där så fint, ingen buffning behövs, men så fort jag påbörjar ramsningen och börjar gå ut ur rummet så blir han hysterisk. Vid läggning igår kväll så gick jag in, la till rätta, ramsade mig ut, gick in, la till rätta osv osv tills han tillslut blev tyst. Tog bara tjugo minuter. Samma sak när han vaknade nästa gång. Tredje gången han vaknade så försökte jag lyssna mer på skriken. Han är hysterisk, får knappt luft, hostar så det låter som att han ska spy, men jag tycker samtidigt att han låter mer arg än ledsen, men det är svårt att veta säkert... Hur som, ramsade tydligt och säkert utanför dörren och försökte överrösta honom. Efter vad som kändes som en evighet började han lugna sig lite. Blir dock osäker på om det var pga ramsningen eller om det är för att han tillslut blir utmattad. Han somnade tillslut i en hög vid fotändan på sängen. Det tog exakt en timme. Nästa gång han vaknade gick jag bara in en gång. Sedan ramsade jag vid dörren. Det tog en halvtimme sen rasade han ihop vid sängändan igen, mer utmattad än lugn tror jag... Eller utmattad och lugn?
Är det konstigt att jag inte behöver buffa?? Ska jag buffa även om han blir lugn bara jag kommer in i rummet? Ska jag gå in och ut eller ska jag låta honom skrika?
Usch, det är verkligen inte lätt detta!
Tar gärna emot råd, tack på förhand.
Hälsningar Elin
Min kille reagerar annorlunda
Min kille reagerar annorlunda
Vilhelm 080418
-
TorpSara
Hej, och välkommen!
Nej, det är inte lätt. men jag kan bara be dig gå på din magkänsla och sedan bekräfta dig. Just det att han blir lugn direkt när du kommer in gör ju att jag inte heller tror att han är en liten trasig hög av övergivenhet och ängslan, direkt.
när han är arg. JÄVLAR vilket liv, kan jag lova.
Som om någon stuckit en kniv i honom, minst. Och han kippar efter andan, tar sats och tar om, ja det är ingen vacker låt.
När han är ledsen är han rätt mycket lugnare, ynkligare och mildare... Tur det.
Han är tillräckligt stor för att fatta vad som händer, och han blir sur, såklart. Jag tycker personligen att det är skönare med ilska än de som bryter ihop i sorg, men jobbigt är det ju hur som.
Ramsa högre, och använd dig av högljudda husljud. Längre fram i kuren kan du använda musik också. Det brukar vara det bästa medicinerna mot surisar. Men var lätt på handen och lyssna om han blir ledsen, det brukar bli mer hulkande då. Då brukar en mjuk ramsa sitta bra!
Nej, det är inte lätt. men jag kan bara be dig gå på din magkänsla och sedan bekräfta dig. Just det att han blir lugn direkt när du kommer in gör ju att jag inte heller tror att han är en liten trasig hög av övergivenhet och ängslan, direkt.
Min son låter helt otroligt "hysterisk"Tredje gången han vaknade så försökte jag lyssna mer på skriken. Han är hysterisk, får knappt luft, hostar så det låter som att han ska spy, men jag tycker samtidigt att han låter mer arg än ledsen, men det är svårt att veta säkert...
När han är ledsen är han rätt mycket lugnare, ynkligare och mildare... Tur det.
Han är tillräckligt stor för att fatta vad som händer, och han blir sur, såklart. Jag tycker personligen att det är skönare med ilska än de som bryter ihop i sorg, men jobbigt är det ju hur som.
Ramsa högre, och använd dig av högljudda husljud. Längre fram i kuren kan du använda musik också. Det brukar vara det bästa medicinerna mot surisar. Men var lätt på handen och lyssna om han blir ledsen, det brukar bli mer hulkande då. Då brukar en mjuk ramsa sitta bra!
Hej!
Välkommen hit!
Förstod jag rätt att det var första natten? Då sitter knappast ramsan efter bara två uppvak. Första natten ska man ju springa in vid varje uppvak och lugna och sedan gå ut med ramsan. Slutet på andra natten börja arbeta mer med enbart ramsning. Men jag kanske missförstod något?
Hälsningar och lycka till!
/lou
Välkommen hit!
Förstod jag rätt att det var första natten? Då sitter knappast ramsan efter bara två uppvak. Första natten ska man ju springa in vid varje uppvak och lugna och sedan gå ut med ramsan. Slutet på andra natten börja arbeta mer med enbart ramsning. Men jag kanske missförstod något?
Hälsningar och lycka till!
/lou
Lou, en dotter född 080224 
( Kurad nov -08 )
( Kurad nov -08 )
Hej!
Tack för svar!
I SHN boken så skriver Anna i lathunden att man redan första natten ska lyssna på skriken och låta dom vara arga, eller har jag fel?
Grejen är den att så fort jag går in i rummet så blir han ju lugn så då är det bara in och ut, in och ut. Känns inte rätt, men kanske är det faktiskt så det ska va första natten? Hur blir det nu inatt då om jag gjorde fel igår natt?
Hälsningar Elin
Tack för svar!
I SHN boken så skriver Anna i lathunden att man redan första natten ska lyssna på skriken och låta dom vara arga, eller har jag fel?
Grejen är den att så fort jag går in i rummet så blir han ju lugn så då är det bara in och ut, in och ut. Känns inte rätt, men kanske är det faktiskt så det ska va första natten? Hur blir det nu inatt då om jag gjorde fel igår natt?
Hälsningar Elin
Vilhelm 080418