3 dagar i rad har han vaknat 45 min för tidigt på morgonen.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ullmarks

3 dagar i rad har han vaknat 45 min för tidigt på morgonen.

Inlägg av Ullmarks »

Hej,

Kuren har gått jätte bra ända tills i fredags när han blev sjuk. Han började helt plötsligt att äta lite mer men så blev han sjuk och har kräkts i helgen. Ingen mat går ner, bara bröstmjölk.

Eftersom han kräktes så fort han åt så började jag amma honom när han var hungrig i stället för att vänta in mattiderna. Var det fel?

Han sov fortfarande efter schemat men började vakna halv 7 eller kvart i 7 istället för halv 8 på morgnarna.
Vi har ramsat och ramsat på morgnarna men i morse vägrade han att somna om och lät helt panikslagen så Daniel fick gå in och då hade Julius bajsat ned sig. Jag kunde inte låta honom ligga så. Han grät så han knappt kunde andas och skakade i hela kroppen. Vi tog upp honom och bytte blöja men han lugnade inte ned sig. Jag vart upprörd och alla modersinstinkter satte in på högsta styrka. Jag var tvungen att amma honom lite för att han skulle lugna ned sig. Han somnade direkt när Daniel lade ner honom. Jag antar att det var fel...

Idag återgick jag till att ge honom mat på bestämda tider men jag har bara behövt byta blöja en gång och då kändes den i stort sett oanvänd.

Dags lurarna sitter kanon.

Mina teorier om varför han vaknar tidigt är:
-Att han blir 9 mån om 15 dagar och att sömnbehovet därför har minskat.
-Att han leker för lite på dagarna och därför inte är tillräckligt trött om nätterna
-Att han har ätit på oregelbundna tider och det påverkar hela kuren.
-Att han varit hungrig då han inte kunnat behålla maten.

Vad kan vi göra för att detta inte ska sabba hela kuren?
Vi har hållit på i 2,5 veckor nu och till i fredags har det varit succé.

Tack för alla era fina råd!
Sara & Daniel
Julius 080525
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Roligt att höra att det gått så fint för er fram tills han blev sjuk. När sjukdomar kommer hanterar vi nog alla det lite olika. Vissa kör lite mer fria tider, andra lägger till marginalkvartar och lägger 30 min tidigare på kvällen. Jag tror då att när man är sjuk och inte känner igen sin kropp så kan det vara skönt att det andra runtom är sig något så när likt. Att det börjat strula kan säkert bero på allt det du skrev och säkert har han känt av er oro också, vilket inte är så konstigt för ingen tycker ju det är kul att se sin lilla älskling må dåligt.

Antar att du har koll på att han kissat nu under dagen? Otroligt viktigt med vätska, men det vet du ju redan.

Citerar Ewa från en annan tråd:
Tar mig också friheten att klistra in Fjällmors bidrag i en annan tråd kring magsjuka:
Citat:
Här är bra info, kopierad och inklistrad från www.tryggabarn.nu:

Behandlingen syftar till att motverka uttorkning genom att ersätta vätske- och saltförluster och att påskynda tillfrisknandet genom att så snart som möjligt återgå till barnets vanliga mat.

Den mängd vätska och salt ett barn behöver bestäms av:
- vätskeförlusterna genom kräkningar och diarré
- vätskeförluster p g a feber,
- barnets vikt och ålder.

Späda och små barn har stort vätskebehov. Per dygn motsvarar vätskebehovet ungefär:

0-6 mån 6-9 dl vätska (ca 150 ml/kg)
6-12 mån 9-12 dl vätska (ca 125 ml/kg)
1-2 år 10-15 dl vätska (ca 100 ml/kg)

Risken för uttorkning är mindre om barnet får vätskeersättning redan från början. Det kan vara svårt att få i ett barn som kräks ovanstående mängder. Graden av uttorkning bestäms då ofta av hur stora och många diarréer barnet samtidigt har.

Vid insjuknandet
Om barnet får bröstmjölk - fortsätt att amma men något oftare än vanligt.

Annars börja med vätskeersättning, hemlagad enligt recept nedan eller Semper vätskeersättning® eller Semper vätskeersättning med rismjöl®. För barn över 3 år och vuxna finns Semper Resorb®, en brustablett som löses i vatten. Om Du är osäker på vattnets kvalitet använd avsvalnat kokt vatten.

Undvik söta drycker t ex sockerdricka, Coca Cola® eller söt saft då det ofta ökar diarrén. Mata skedvis om barnet kräks. Ge små mängder men ofta (kanske en tesked var 3:e minut till att börja med), motsvarande 1/2-1 dl/tim de första timmarna. Om barnet tolererar dessa mängder utan att kräkas kan volymerna försiktigt ökas och matningen kan glesas ut.

I fortsättningen
- Om barnet inte får bröstmjölk - fortsätt med modersmjölkersättning eller smakportioner.
- Om barnet ånyo börjar kräkas häftigt återgå då till enbart vätskeersättning.
- Om barnet är över 6 månader försök också med morotssoppa (se recept nedan), nyponsoppa eller potatismos, ris, kyckling, kokt fisk, kokt kött, rårivet äpple etc. om barnet fått det tidigare. Majs- och risvälling är skonsammare för magen än fullkornsvälling.
- Återgå så snart det är möjligt till barnets vanliga mat. Pröva t ex lite youghurt eller filmjölk fr o m 9 månaders ålder och försök med skonkost enligt ovan.
- Tillsätt gärna lite extra matfett t ex olja eller margarin, 1-2 tsk/mål till maten. Men var lite återhållsam med fullkornsprodukter.

Tänk på att:
- tvätta händerna efter varje blöjbyte eller toalettbesök
- använda flytande tvål och en egen handduk till varje familjemedlem
- många frukter och bär ger lösare avföring
- undvika alltför söta drycker som läsk etc som vätskeersättning vid kräkningar och diarréer
- vänta med grovt bröd och andra fiberrika livsmedel tills barnet tillfrisknat

För många barn dröjer det flera dagar innan aptiten återvänder, - ha tålamod - att behandla diarré och kräkningar hos barn är både arbetsamt och tidskrävande!

Recept
Hemlagad vätskeersättning:
- 1 liter vatten
- 2 msk (30 ml) vanligt socker (alt. druvsocker)
- 1/2 tsk (2,5 ml) salt
- Vätskeersättningen kan smaksättas med 2 tsk (10 ml) fruktjuice eller saftkoncentrat per liter.

Morotssoppa
- 1 liter vatten -
- 2 msk (30 ml) vanligt socker (alt. druvsocker)
- 1/2 tsk (2,5 ml) salt
- Vätskeersättningen kan smaksättas med 2 tsk (10 ml) fruktjuice eller saftkoncentrat per liter

Text: Eva Gärdsmo Pettersson, Gisela Zeime
När ni tycker att ni är mogna så strama bara upp tiderna igen och hitta er attityd av självklarhet. Ifrågasätt inte hans sömn så kommer han inte göra det heller. Hoppas mina svar gav dig något, hör av dig annars!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Ullmarks

Inlägg av Ullmarks »

Nu har Julius börjat att tillfriskna och vi har i princip gått tillbaka till att följa schemat till punkt och pricka.

Om problemet kvarstår, dvs att Julius vaknar 30-45 minuter innan det är dags att kliva upp...är det då läge att ändra i schemat?

Ska vi t.ex. minska ner på den totala sovtiden för att han ska sova längre på morgonen?

Vårt schema ser nu ut så här:

19.30-07.30 Natt
09.00-09.45 Förmiddagslur
12.30-14.00 Daglur
16.00-16.20 Eftermiddagslur

Han äter när han vaknar (efter varje lur).

Har du något förslag på hur vi bör ändra schemat, så att Julius sover ända till att det är dags att vakna från nattsömnen. Visst bör vi dra ner på den totala sovtiden i och med att han snart blir 9 månader?

Med vänliga hälsningar,
Daniel & Sara
Sara & Daniel
Julius 080525
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dags att stryka den sista luren skulle jag säga!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"