Schemat funkar jättebra men nu måste vi kanske &a

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Schemat funkar jättebra men nu måste vi kanske &a

Inlägg av Gäst »

Dagens schema ser ut som följer:

07 morgon + mjölk
08 frukost
11-13 sova
13 lunch
15.30 frukt
18 gröt + macka
19 säng

Fungerar jättebra sedan en dryg månad tillbaka. Nästa vecka börjar simningen och sonen ÄLSKAR att plaska i vattnet och träffa sina badkompisar och simfröken, så jag vill gärna fortsätta även denna termin. Han är drygt 14 månader. MEN, misstänker att tiden kommer att vara någon gång mellan 11 och 12 och hur gör jag då? :?: :?

Lägger om hela schemat? Eller kan vi justera just på fredagen när det är simdags? Går det att helt plötsligt återintroducera två lurar efter att ha bytt till en?

Tror ju att han kommer vara väldigt trött om det är simning 11.30 och han måste hålla sig vaken ända till 12.30 utan vila. Och han kommer ju garanterat vara för trött för att äta direkt efteråt. Vill väldigt gärna ha förslag på hur vi kan lösa det här så att vi kan fortsätta simma.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Omprioritering, alltså :wink: Du får göra om schemat så att du kan klämma in simningen passandes. Men du kan inte ändra dag för dag :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vi har under sommaren flyttat Veras sovpass från 10.30 till 12.30. Detta för att det äts lunch hos dagmamman kl 12. Så det var bara att välja mellan före och efter lunch.

Jag trodde inte att det skulle gå, för hon somnade jättebra och var trött redan 10.30. Men vi tog först en halvtimme, sedan en timme och sedan den sista halvtimmen. Allt genomfört på några veckor.

Ni har ju inte några veckor på er, men det kan vara en tanke att skjuta en kvart om dagen varje dag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för snabbt svar.

Anna: Nej, jag misstänkte ju det, att vi inte kan ändra från dag till dag.

/LO: OK. Tack för tipset.

Hur många dagar i sträck kan man skjuta på schemat med 15 minuter åt gången? Tycker det låter mycket att förändra över en timme på en vecka. Men det går kanske.

Har inte fått exakt tid än men förut var det 11.30. Då är vi hemma 12.20 kanske. Blir det inte sent med lunch då tro? Tar ganska lång tid att äta så det blir inte säng förrän 13 i så fall och det blir kanske väl sent. Kan man justera mattiderna en dag i veckan? Jag tänker mig att vi flyttar dagsluren och drar ner till 90 minuter så att det blir 12.30-14. I så fall kan vi ju äta lunch 11.45 i vanliga fall och på fredagen ta ett större mellanmål innan simningen och sedan lunch EFTER luren? Kan man göra så tro? Tycker ju att det är trevligast om vi kan äta lunch tillsammans men tycker det blir för tidigt för oss vuxna att äta lunch kl. 10.45.

Behöver verkligen hjälp att klura ut det här. Tycker inte sonen ska gå miste om simningen bara för hans mor inte kan lägga upp ett schema! :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"