Vem ska man tro på?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
My Precious

Vem ska man tro på?

Inlägg av My Precious »

Sen en lång tid tillbaka har jag märkt att olika BVC säger olika saker. Min systerdotter fick en son i mars och min dotter kom i maj. Vi pratar ofta om barnen såklart ;) Och om olika tips och kommer ofta fram till olika sätt att sköta blöjeksem, den eller den krämen, om barnet har feber och vad man bör göra då¨. Likaså gäller en god vän till mig, hon fick sin son i juni. SAMMA BVC-sköterska säger olika saker till oss. Visserligen kan det grunda sig på att våra barn är väldigt olika.

Min tös har precis fått en tand, jag är jätteglad, hon slipper vara tandlös resten av livet. Dagen efter upptäckte jag att det var ingen bred tand, utan där var faktiskt 2 st. Hon har spytt sen några dagar men jag vet ändå att hon har fått i sig vätska då hon kissar mycket. Jag ringde till Sjukvårdsupplysningen där de sa att kräkningarna har nog inte med tänderna att göra. Utan att det kan vara en tarminfektion. Hon har inte feber och är pigg så det var ingen fara. Ehh ja ok. :shock:

Den tredje dagen, torsdagen skulle hon fått en vaccinationsspruta på barnmedicin. Jag valde att gå dit för att prata om kräkningarna. Där sa man att ett barn som får tänder visst kan kräkas en del. Just därför att barnet dreglar ut mycket saliv men sväljer också en hel del. :roll:
Sköterskan sa även att vad jag kan ge när lillan börjar må bättre, ex kokt potatis eller kokt ris eller hård banan.

ÄR SÅ TRÖTT PÅ DUBBLA BUDSKAP. :evil:

Är det så att ett barn som får tänder kan spy eller är det en tarminfektion?

Idag mår hon visserligen bättre och har spytt i förmiddags en gång. Fick mycket socker-, och saltlösning i vatten. Däri skulle jag doppa en tepåse för att få bort saltsmaken. Det smakade pekka...

FRUSTRERAD!!!
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Solhjorten

Inlägg av Solhjorten »

Kanske det här kan hjälpa dig lite :?:

skrolla ner så kommer du till "symptom / tarminfektion"

http://netdoktor.passagen.se/?_PageId=538&AreaId=10
My Precious

Inlägg av My Precious »

Tack!! Har läst igenom det nu. Ja det är frågan om det är det...

En sak som har förvånat mig är att i förmiddags, när hon hade kräkts ordentligt var att hon ville ha mer välling/vatten/banan. Kanske är det fel att mig men jag gav henne, så mycket som hon ville ha. I vätska blev det runt 300 ml, vilket är mycket för min lilla tjej. Uppepå det ville hon ha banan. Jag gav henne lite och sen ville hon inte ha mer. Det var en väldigt kort stund efter hon hade spytt. Och nu är det runt 10 timmar sedan och hon har inte spytt. Det är märkligt ;) Eller?
Solhjorten

Inlägg av Solhjorten »

Hm... skulle det varit någon av mina båda med diarre/tarminfektion så skulle maten och vätskan kommit upp för länge sedan. :roll:

Har barnet behållit det du gav i tio timmar och inga av de andra symptomen för diarre/tarminfektion finns med i bilden så skulle just jag inte misstänka det.

Sen ÄR det jobbigt med dubbla budskap.

Kan du ta upp det - helt uppriktigt - med din BVC sköterska :?:
My Precious

Inlägg av My Precious »

Ja, precis så tänker jag med! Det borde ju ha kommit upp. Ska försöka se om jag kan ta upp det med BVC-sköterskan. Vi har ju haft några stycken nu då flera har slutat och några är vikarier osv osv, sen var vikarierna sjuka så det kom nya vikarier för vikarier. :shock: Så vi har fått många bud till bords om man säger så...

Tack för dina tips!! Känns alltid skönt att få det bekräftat!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"