Milton 8 mån vill inte sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur ser schemat ut?

Hur funkar skrattet till go nattet?

Hur går läggningen till och hur bemöterdu uppvaken?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Petra Slutkörd

Inlägg av Petra Slutkörd »

Mitt schema ser ut så här:
7 uppvak och frukost
9.15-10.00 Vila ute i vagnen
10.30 Lunch
12.30-14 Vila ute i vagnen
14 Mellanmål
17.30 Middag
18-19 Skoj och nattslurk

Milton är glad hela vägen till sägen och vi får honom till å skratta. Men när vi släcker lampan i rummet och lägger honom i sängen så blir han arg och vill inte sova (fast att han är trött) Solfjäder i ca 3-5 sek ut med en bestämd ramsa och sedan 3 bekräftelse ramsa. Sedan ligger han och är lite arg som sedan går över till småprat för att sedan somna. Milton sover oftast inom 5-10 minuter.

Inatt vaknade han en gång och det var kl 01. Han låter först lite arg men enl mig så övergår det till ledsen. Jag hör att han står upp i sängen, jag försöker hålla mig, men när han låter så ledsen så kan jag inte låta bli att gå in till honom, lägga ner honom och gå ut med ramsa. Inom en minut så sover han, inatt var det inga mer uppvak :D Kl 7 när jag gick in för att väcka honom så satt han redan upp i sängen och väntade på mig.

Jag går in med min mobiltelefon...väckningssignal....(har önskat oss en väckakocka i julklapp till Milton :D ) tänder lampan och säger Godmorgon Milton!

Enda gången som det inte är "glatt" det är väl när han läggs ner i sängen. Men trots allt så tar ju ändå inte nattningen inte lång tid.

Så hur tycker du att jag ska göra i natt? Vill ju så gärna att Milton inte har det där uppvaket. Vet inte om han är inne i ngn 8 mån ångest? Han är ju nu trots allt över 9 månader. Kanske kan det göra lite med att han är dundersnorig plus att han har fått torrhetseksem som vi nu behandlar 2 ggr per dag. Märker dock inte att han har "problem" med eksemen. Han kliar sig inte.

Kram
:heart: Petra :heart:
Milton 080301
Lowa 091031
Petra Slutkörd

Mitt schema ser ut så här:
7 uppvak och frukost
9.15-10.00 Vila ute i vagnen
10.30 Lunch
12.30-14 Vila ute i vagnen
14 Mellanmål
17.30 Middag
18-19 Skoj och nattslurk

Milton är glad hela vägen till sägen och vi får honom till å skratta. Men när vi släcker lampan i rummet och lägger honom i sängen så blir han arg och vill inte sova (fast att han är trött) Solfjäder i ca 3-5 sek ut med en bestämd ramsa och sedan 3 bekräftelse ramsa. Sedan ligger han och är lite arg som sedan går över till småprat för att sedan somna. Milton sover oftast inom 5-10 minuter.

Inatt vaknade han en gång och det var kl 01. Han låter först lite arg men enl mig så övergår det till ledsen. Jag hör att han står upp i sängen, jag försöker hålla mig, men när han låter så ledsen så kan jag inte låta bli att gå in till honom, lägga ner honom och gå ut med ramsa. Inom en minut så sover han, inatt var det inga mer uppvak :D Kl 7 när jag gick in för att väcka honom så satt han redan upp i sängen och väntade på mig.

Jag går in med min mobiltelefon...väckningssignal....(har önskat oss en väckakocka i julklapp till Milton :D ) tänder lampan och säger Godmorgon Milton!

Enda gången som det inte är "glatt" det är väl när han läggs ner i sängen. Men trots allt så tar ju ändå inte nattningen inte lång tid.

Så hur tycker du att jag ska göra i natt? Vill ju så gärna att Milton inte har det där uppvaket. Vet inte om han är inne i ngn 8 mån ångest? Han är ju nu trots allt över 9 månader. Kanske kan det göra lite med att han är dundersnorig plus att han har fått torrhetseksem som vi nu behandlar 2 ggr per dag. Märker dock inte att han har "problem" med eksemen. Han kliar sig inte.

Kram
Milton 080301
Lowa 091031
duggan

Inlägg av duggan »

Schemat ser fint ut :lol:

Nu har det ju gått någon dag sedan sist du skrev, hur har det gått? Någon ändring?

//Malin
Petra Slutkörd

De två sista nätterna har Milton som vanligt vaknat. Dock inte varit så ledsen.
Första natten ramsade jag, misstänker att jag här inte skulle ha gjort detta utan låtit honom vara. Så inatt så låg han och gnällde i en timme utan åtgärd. Han lät varken arg eller ledsen så därför lät jag honom vara. Till slut somnade han. Vid 5 skrek han till men somnade om och kl 7 gjorde jag godmorgon.

Jag hoppas att jag gör rätt?? Att jag låter honom vara när han bara "gnäller"?

Däremot så är det forfarande så att han blir arg, ibland ledsen när man lägger honom. Även om vi verkligen få honom å skratta hela vägen från vardagsrummet till hans rum. Han blir alltid arg så fort han läggs ner i sängen. täcke på och så en snabb solfjäder och så ramsan.

Ibland tystnar han och ligger och gnäller och somnar inom 5-10 min. Ibland måste man gå dit och ramsa och ngn gång måste man tom lägga ner honom. Men oftast så sover han när kl är 19.10-15

Inget jätteproblem tycker jag, men det kanske eg är ett problem som kommer att visa sig senare när han är äldre??

Fm- och em lurana tas i vagnen och där är han också lite arg innan han somnar. (tar också runt 5-10 tills han sover, vagnen skakas bara,rullas aldrig) Milton kanske är en liten argis?? :roll:

Vilket fall som helst så kan jag forfarande inte fatta att kuren verkligen funkar!!! Prata varmt om AW kuren till alla jag känner!!!

Milton 080301
Lowa 091031
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inget jätteproblem tycker jag, men det kanske eg är ett problem som kommer att visa sig senare när han är äldre??
Nej, jag tror absolut inte att det kommer att bli ett problem. Vi hade sura läggningar på daglurarna ända uppemot 10 månaders ålder, och här är det ett standardmodellbarn som somnat själv från 6 veckors ålder... :roll: Jag vet att det är fler som har protester ett bra tag vid nattningarna, men det ger sig. Vid ett år så har ett litet mirakel hänt och det allra, allra mesta går på räls. Och på vägen dit blir det jämnare för varje dag. 8)
Petra Slutkörd

Kris kris kris

Nu var det ett tag sedan det strulade. Milton sover ibland hela nätter, ibland vaknar han och somnar om, ngn gång får man använda ramsa och tyvärr även solfjäderna.

Nu är det jul och vi är hemma MEN det är typ 15 personer här. Milton blir buren nästan hela tiden då han inte vill vara själv på golvet. Kanske detta gör att han inte sover som han ska?

Inatt kl halv 4 så vaknade han och VÄGRADE somna om. :evil: Försökte med ramsan ev lite fegramsat av mig :( då det sover folk överallt. Gick in och gjorde solfjäder till han sov, gick ut med ramsa MEN då vaknade han igen och var ledsen. Efter 1.5 timme var han forfarande vaken och att sitta med solfjädern till kl 7 kändes inte som ett alternativ så jag tog upp honom och la han hos mig :oops: Det är första gången som jag har tagit upp honom sedan jag började med kuren så jag är inte spec stolt över mig själv.

Inatt ska jag flytta runt folk så att jag inte feg ramsa igen, måste ju tänka på Milton. Men nu behöver jag lite råd och hjälp inför natten. Hur ska jag göra när han vaknar igen och är ledsen och ramsan inte tar som den ska? Solfjäder? till han somnar och vad gör jag sedan? Avvakta avvakta?? Känner mig lite villrådig.

En som INTE vill ta upp Milton i sängen...även om det var lite mysigt.... :roll:
Milton 080301
Lowa 091031
Lou

Inlägg av Lou »

Hej och god jul!

Vad jag vet så ska man inte solfjädra tills barnet sover, utan sluta i god tid innan. Annars kommer oron över att mamma/pappa är borta när barnet sedan vaknar till. Vad är det man säger: barnet vill vakna som det somnade. Så om du är där när Milton somnar så kommer han bli orolig om du inte är där när han vaknar och ropa efter dig.

Jag kan bara säga vad jag skulle göra (och jag är inte diplomerad). Jag skulle ramsa i första hand. Om ramsan alls inte tar skulle jag solfjädra men bara tills lugn och sömntung, sedan gå med ramsan. Avvakta och se om skriket stegras, vänta vänta, om det stegras upprepa ramsan hög och bestämt, men glatt, avvakta igen, om absolut kris solfjädra igen, men gå i god tid osv. Jag skulle låta det ta tid, för det är säkert bara ett tillfälligt bakslag. Och kanske har du varit mer benägen att gå in eftersom det är gäster i närheten. Jag själv tål verkligen inte att någon utomstående är med under nattning. Än så länge alltså. När det satt sig helt kommer det ju inte störa.

Lycka till och hoppas den här natten bli bättre!

/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Petra Slutkörd

Då är man här igen med ngr frågor.

Milton sover nu som han ska men ibland så vaknar han lite tidigare. Ligger då å pratar för sig själv, somna lite och jag kan oftast göra godmorgon kl 7, ibland en kvart innan.

Nu har jag dock ngr frågor.
1) han skriker forfarande vid läggning (inte alltid men ofta) trots att han skrattar när jag lägger honom ner i sängen. Jag lägger på täcke, gör solfjäder och gå ut med ramsan. Det är väl då som han ställer sig upp och skriker. Ibland lägger han sig ner och blir tyst och ibland måste jag gå in o lägga ner honom. Allt som allt tar ovan trots allt bara 5-10 min innan han sover. Jag vill dock få bort att han skriker, roligare om han antigen är tyst med en gång eller att han ligger å pratar för sig själv en liten stund. Så hur ska jag göra?

2) Milton fyller strax 1 år. När är det dags å göra om schemat till en lur per dag? Hur ska den se ut isf? Hans schema idag ser ut på följande sätt:

7 godmorgon och gröt
9.15-10 vila ute
10.30 Lunch
12.30-14 Vila ute
14 Mellanmål
17.15 Kvällsmål
18.40 Välling
19 Gonatt

Annars funkar kuren hur bra som helst! Jag är pigg, Milton är pigg och när han var sjuk så sov han hur bra som helst. Har bara behövt ge honom vatten en natt, men så fort jag la ner honom så somnade han om. Numera TRVIS jag med att vara hemma med Milton. Så vem vet....ett syskon kanske till Milton?? :roll:

Petra numera ej Slutkörd!!!
Milton 080301
Lowa 091031
duggan

Inlägg av duggan »

Många barn har två lurar en bra bit in på året andra byter vid årsskiften. Däremot så får du säkert dra ned fmluren till 20 min vid året och sedan ser du ju hur länge han verkar behövs den. När han inte sovit den flera dagar i rad brukar det vara dags att plocka bort. :lol:

Jag skulle göra som du gör och husljuda eller slå på musik, det kommer att bli gladare läggningar, en del bara måste svära av sig lite innan det somnas , men förr eller senare brukar dom flesta somna in lugnt. Så håll bara ut :wink:

Det låter bra med små syskon, kolla in sm i förebyggande synte då :wink: :lol:

Kram Malin
Petra Slutkörd

Tack för svaret!

Idag har det gått bra, men Milton svär en del innan det ska somnas in...kanske ska jag ha radion på under tiden han ska somna in....

När han fyller 1 år ska vi då automatiskt dra ner fm luren till 20 min? När ska den isf börja? (fm luren idag på 45 min börja kl 9,15)
Ska man utöka em luren med 20 min eller utöka man den först när fm luren tas bort helt? Att Milton sover mellan 12-14 istället för 12,30-14 som han gör idag? Eller hur många timmar räknar man att en 1 åring ska sova?

Om det räcker med 13,5 tim kan man göra så att man lägger Milton 30 min senare och att han sover 2 tim på dagen??

Hoppas att ni hänger med på hur jag menar.... :roll:

Kram
Milton 080301
Lowa 091031
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att det går så bra för er. :lol:

Angående lurarna så kommer han att visa tydligt när det är dags att gå över till två lurar precis som duggan skriver. Här hemma ha vi tröttisar så de har haft 2 lurar tills de är 16-17 månader. När de gått över till en lur så har de haft 2 timmar på dagen och 12 timmar natt tills de är ca 2 år. Men det är mina barn det.

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag glömde skriva att det är klart att Milton ska ha syskon, nu vet ni ju hur man gör med sömn och sånt :lol: :wink:

kram
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"