Att vänta i bilen i tre minuter?

Samtalsforum med barnen i fokus
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :heart:
brumbrum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag lämnar vid just så korta stunder som du beskriver Päivi. Jag resonerar att farligheten i en rullande bil är 1000 gånger högre än i en stillastående, låst (tilläggas- våra låsre man så att de inte går att öppna innifrån).
Var är perspektivet vänner? Det är inte när bilen står stilla och är låst den är en barnafara. :?
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

mitt perspektiv är nog snarare tvärtom TorpSara, vad kan hända mig... :roll: och då sitter ngn där, i bilen, ensam

Eller, jag vet inte. Jag har aldrig reflekterat över varför jag gör så. Det är bara självklart att jag tar dem med.

:D

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag var Sofia med och lämande Hugo. Nu tog det FEM minuter... :P

Och hon skötte sig galant.

Så klart... :roll:
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Päivi skrev:Men... herregud. :shock: Igen. en gång till.

Menar ni att det är olagligt..? :shock:
Jag vet inte riktigt om det är olagligt eller inte. Detta fallet som jag tog upp var ju i USA där man arresterade kvinnan med ursäkten att det är vårdlöshet av barn. Man kan nog sätta en hel del under "vårdlöshet av barn" beroende på vilken slags människa man är. Det finns vissa som tycker att lämna barnet är vårdlöst, andra inte...så vet inte hur lagen tolkas här i Sverige.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Nu medans vi pratar om ämnet. Vad tycker ni om att lämna barnet sovandes i barnvagen utanför tex ett cafe eller liknande? Funderade på det häromdagen eftersom jag var tvungen att byta mitt icke-fungerade gymkort och gymmet var bara bemannat under Lucia's sovstund och vagnen kom absolut inte in genom dörren. De hade dock jättestora fönster (hela byggnaden är praktiskt taget gjort av glas) så jag kunde se henne hela tiden medans jag köade. Jag blev dock rätt stressad av situationen och önskade att de kunde skynda sig lite. Jag vet om vissa tycker det är ok att sitta på ett cafe och ta en kopp kaffe medans barnet sover utanför fönstret. Jag har inte gjort det själv men jag tycker att det är helt ok. Men det kanske det inte är?
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Stilla

Inlägg av Stilla »

TorpSara skrev: Det är inte när bilen står stilla och är låst den är en barnafara. :?
Alltså, sådär har jag också tänkt. "Jag låser bilen så är barnen säkra". Nu pratade jag och mannen om detta apropå den här tråden, och han blev helt förskräckt - "man kan ju inte låsa in dem så de inte kommer ut om det händer nåt typ att någon kör på vår bil eller så"... OK, nån vuxen på utsidan kunde krossa rutan och hjälpa dem ut. Men måste man ha ut dem i en nödsituation vill man att det ska gå fort...
Så jag kommer inte att låsa, om jag nu ö h t lämnar dem kvar i bilen själva.
Det är farligt att leva :roll: :wink:
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

Jag är sjåpig, jag lämnar honom inte ens kvar i bilen när jag tar ut pengar... 3 meter bort :oops: Jag lämnar honom inte heller på övervåningen om jag ska ner i tvättstugen i källaren.

Men så har jag också ett barn som är extremt uppfinningsrikt och jag har lärt mig att jag omöjligtvis kan förutse alla tokiga saker han kan tänkas hitta på...

Nu har jag ju "bara" ett barn men hade jag två skulle jag använda en bärpåse, snabbt, smidigt, inget jox. Ena barnet i bärpåsen, det andra i handen - nu går vi. Typ. :wink: Går lika fort som om barnet satt kvar - nästan- och inget krångel med att barnet springer iväg och liknande.

Rent praktiskt har jag alltid gjort så med ringsjal (liknar bärpåse) att jag knäpper upp bältet, lutar mig in och drar över sjalen över barnet och använder sedan sjalenoch händerna för att lyfta ut barnet. Drar åt. Färdigt.
Stolt mamma till C
*debattör utan onda avsikter - låt dig inte avskräckas av mitt getinglika yttre - jag är en vänlig person som gärna pollinerar diskussioner med nya vinklar - för att det bästa av två världar ska kunna mötas*
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"