Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej ewa!

Så tråkigt. :( Visst har du koll på korsallergierna..?

Jag misstänkte kvalster på storkillen när han var liten. Men det var det inte.

Vi dras ju med pollen, päls och annat gött så det var skönt att slippa småkrypen :wink:

(å andra sidan kräver pollensäsongen rätt många mskiner tvätt den med.. :roll: )

Kram!
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Beckabus!
Nja, tyvärr verkar det inte funka lika bra för väderbitna kinder och haka.
Kanske beror det på att ansiktet inte får vila från det råa klimatet vi har nu.
Även om det hjälper så utsätts huden i ansiktet på nytt varje dag.
Huden på hakan har blivit hård och liknar sårskorpa i konsistensen :(

Det känns som om jag skulle behöva smörja med något på morgonen i förebygganda syfte, men jag vet inte vad. Något utan vatten iallafall :-k
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Jag såg nu att det finns en tråd om väderbitna kinder.
Jag tror jag ska kolla på vår hälsokostaffär imorgon om de har den som rekommenderades i tråden.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, wind & weather från weleda hjälper många och är bra om man tål den.
/Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jo, just det, Fjällan. Jag har koll på korsallergierna, men har faktiskt inte märkt någon reaktion på det alls. Däremot kan det kanske vara lämpligt att hålla sig ifrån det på sommaren när han får besvär :-k
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hoppas det ordnar sig med kinderna!

:D

Ewa, så bra att du har koll. Såg i en annan tråd att ni äter nötter. Det är t.ex något som är helt omöjligt här :? (tyvärr)
Nåväl, det jag tänkte säga om korsallergi är ju att man också får ta hänsyn till "droppen som får bägaren att rinna över". Storkillen t.ex. kan äta potatis mitt i vintern. Men om han äter det precis innan säsongen börjar så får han en värre reaktion redan tidigt på säsongen. Tar jag bort korsreaktionsmat (hittade inget bättre ord) någon månad innan så klarar han årets vända bättre...

Det är som att kroppen, om den får vila, står emot bättre.

/Fjällmor (som känner sig lite swammlig idag, hoppas du förstår vad jag försökte säga. Hojta annars! )
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
I morse hittade jag en vattenfri svensk bisalva jag köpt på hälsokosten i höstas.
Anledningen till att den blivit stående var att den var så dyr att helkroppsanvändning skulle blivit vrindyrt. När olivolja sen funkade blev det ett betydligt billigare alternativ.
Salvan bygger på olivolja (det var så jag kom på att testa det).
Förutom olivolja innehåller den oblekt bivax, solrosolja, jojobaolja, arganiaolja, avokadoolja, baobafröolja, pepparrotsträd, nejlikoolja, bergamotolja, citrongräsolja, riboflavin och bikitt.

Prinsens första kommentar var iallafall "den plider (svider) inte", vilket är en förutsättning :D . Därefter kom "den luktar gott", vilket bara är bonus :lol: .

Jag återkommer om några dagar när den fått chansen att visa vad den går för.

Bivax har jag läst massor av positivt om i olika tidningar, men är det någon av de afrikanska oljorna som ni i tråden har några erfarenheter av?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Sorry igen, sömnlös - inget jag testat. Hoppas du får svar av någon som har.

Fjällmor, jo - att ta bort innan säsongen exploderar tror jag är mycket klokt. Jag har en väninna vars allergiske och astmatiske son behandlas av antroposofisk läkare sedan liten plutt, och alltså inte fått någon konventionell medicin. Och han kan idag tom umgås med pälsdjur. Han är nu så stor så han själv känner när det är på gång och du slutar han genast med alla mjölkprodukter (vilket han äter annars) och då klarar han pollensäsongen galant. Så jag inser verkligen kostens/korsallergenernas påverkan.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:thumbsup:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag sitter just här och har velat en stund fram och tillbaka om nötter till Edvard (glass). Och kom fram till att avstå. :? :( Jag är nästan säker på pollen i vårt fall, med korsreaktioner på äpple och citrus.

Storebror, som är tokallergisk mot pollen, är väldigt säsongskänslig. I pollentider kan han inte äta något som ger korsreaktioner, men annars går det hyfsat. Å andra sidan har han varit allergisk så länge att han skapat aversion mot allt som han inte tål (det mesta i fruktväg). Mycket praktiskt. :roll:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Det blir nog lätt så. Både för att man kan vara rädd för reaktionen. (jag har själv åkt ambulans med hals som går igen, not so nice :? ) Men sen har jag gjort den högst personliga reflektionen att små barn ofta undviker det de senare visar sig vara allergiska mot.

Obehaget de upplever i kroppen räcker ofta för att de ska börja säga - tycker inte om. Är de så små att de inte pratar än visar de ofta på helt andra, men högst tydliga, vis...

/Fjällmor
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Här kommer rapport om salvan med bivax.
Den har fungerat fantastiskt bra på nariga kinder och narig haka. Huden är näst intill babymjuk på bara några dagar :D .
Vi har börjat smörja den på exemprickar också och det verkar även ha effekt där.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

I lööve bisalva. Skulle inte klara vintern utan! Men min är "renare". :D
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Takk for interessant tråd.
Sömnlös, får jeg fråga - hva heter salven du kjøpte med bivoks?
Kanskje noe å teste på Isak som alltid er rød og litt sår på kinnene. Har testet med det meste, men uten resultat.

Mvh
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hm, det var ju det där med reklam här på forumet. Men det borde vara ok att pm:a märket, eller?
Vem vet vad som är ok? Ewa?
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"