Help! 2år & 8mån(stbror t 8mån) vaknar vid 5-tiden o skr

liv
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 22:39
Ort: Östersund

Help! 2år & 8mån(stbror t 8mån) vaknar vid 5-tiden o skr

Inlägg av liv »

Hej!

Grabben vaknar sedan fyra morgonar vid 6-tiden och i morse vid 5-tiden och ropar på pappa.
Hans scema ser ut som följer:

7.30 Vakna
8.00 Frukost
9.00-14.00 dagis ti-to
11.00 lunch
12.00-13.30 sova
14.30 mellis
16.30 middag
19.00 välling
20.00 godnatt

Sedan ca 2v har sänggåendet ifrågasatts med att han inte vill/kan sova. Detta har vi bemött med att då får du ligga och vila. Vi behöver sova/vila för att orka vara uppe i morgon (för dagis etc).

Han är mitt uppe i sin treårs utveckling (trots) och vi har frågor om väldigt mycket. Han tål inte att man tar i honom och tex klär på honom bestämt, då slår han bakut och skriker/ålar sig för att komma loss och skall "-komma själv". På dagis händer det nu och då att han helt oprovocerat slår till och puttar de andra barnen. Hämtningarna på dagis är inte roliga då det blir en kamp mellan honom och mig vid påklädningen.Har läst massor av olika trådar och funnit mycket matnyttigt. Har försökt spela dum och låtit han hjälpa mig, men nästa gång är det likadant igen och det är sällan jag har tid med alla dessa diskussioner och kringgångar.

Vårt bemötande kvällstid har han köpt efter ca tre gånger av upprepande av att vi behöver vila etc.
Nu när jag ransakar oss har vi tappat skrattet till godnattet och tjoho nu är det morgon. Är detta fortfarande av stor vikt??

Tidigare morgonar(vid 6-tiden då han ropat eftr pappa) har han köpt att pappa kommer in och säger att det är inte morgon ännu (pappa går upp vid 6-tiden och går till jobbet 6.40) och att mamma fortfarande sover (så även lillasyster), men kommer in till dig då det är dax att kliva upp (vid 7-tiden), efter ca 3-4 upprepningar har han köpt detta.

Men i morse vid 5-tiden köpte han inte detta. Pappa gick upp som vanligt och sa som ovan. Men efter knappt ngn minut ropar han igen och proceduren upprepar sig och håller så på till pappa går till jobbet. Han blir ledsen och vill bli snyten och vill att man tänder lampan. (Vi har märkt att han har blivit mörkrädd på sistonde) Pappa snyter men nekar till lampan då det fortfarnade är natt.

När pappa har gått blir det min tur. Eftersom pappas metod ej fungarade så bra bestämmer jag mig för att han får ropa - han har fått besked. Varpå killen kommer ut ur rummet och jag möter honom i hallen föser honom tillbaka och han får själv klättra upp i sängen. Meddelar att det fortfarande är natt och att han får sova/vila. Han blir hysterisk och skriker - ska ha nytt papper till näsan. Jag går ut - han följer efter. Jag föser tillbaka, gallskrik, snyter honom osv. Han börjar tända taklampan, jag släcker när jag går in och säger att på natten är det mörkt och vi sover/vilar tills det är morgon.

Detta fortsätter ända fram till 7 då min mobil ringer/larmar för att Lillasyser skall vakna. Då låter jag honom höra den en stund sedan tänder jag lampan och gör GOD MORGON i stor stil. Vi går till toaletten som vanligt. Han snyftar och hickar, men jag pratar ej om det inträffade , utan lotsas som om inget konstigt har hänt.

Till saken hör att lillasyster som sover i vårt sovrum är inne i sin 8mån-ångest och i natt var 1:a natten utan ett 10-tal vakningar med frågor prat och skrik. Hon har en förmåga att vakna vid 1-tiden och sedan kan det fortsätta med någon minuts mellanrum. Sedan har hon sedan före jul vaknat till då pappa kliver upp vid 6-tiden och pratat utan att ta ramsan. Men i natt var alltså en bra natt för henne, men hon är lättväckt. Brorsans skrik är inte ljuv musik direkt. Undrar även vad grannarna skall tro när vi bor i bostadsrätt ( i o f bara tre veckor till, sdan flyttar vi till hus).

HJÄLP :!: :!:

:arrow: Hur skall vi hantera detta?
:arrow: Vad gör vi för fel?
:arrow: Är det risk att han blir mer mörkrädd?

Jag är föräldraledig och känner mig väldigt trött och sliter ont med att han är våldsam med andra på dagis och ibland även mot oss. Då markerar vi med att man gör inte så - tar hans hand och klappar alt. kysser den, men det ger inget resultat. Det känns som att jag/ vi inte riktigt rår på han ibland. Jag försöker även hinna med hans lillasyster som kräver sin tid. Sedan hon kom har vi tyvärr fastnat lite i rollerna som att jag mest är med henne och pappa med grabben. Vi vet om detta och har försökt förbättra detta, men vi hinner och orkar inte alltid. När jag skapar utrymme för att vara med honom och vill vara honom nära är det inte alltid han vill det, däremot kan vi då lekatillsammans i alla fall. Grabben får social delaktighet och vi ber honom om hjälp och berömer, men det känns som om det aldrig är tillräckligt.

Nu blev detta väldigt långt, men i stora drag ser det ut så här.

Ytterst tacksam för snabba tips och råd om vårt sätt att hantera detta, schema etc....inför nästa natt/morgon.
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej liv!

Det later som din pojk har kommit i trots aldern ja, da ifragasätts ju det mesta ocksa den goda nattsömnen... Har du Barnaboken? I safall borde läsa trotskapitlet - Jag vill, jag vill inte, én gang till. Gärna fostran delen ocksa, man blir lite klokare varje gang man läser den...

Min trearing var en natttrotsare i tillägg till trots pa dagen. Hon vaknade pa natten och ville snytas, ha nallen, ha täcket, ha ljuset, you name it. Det bästa man kan göra för sadana här nattuppvak är ingenting! Tungt, men bäst... Vi brukade ramsa, men hon blev tokig pa ramsan. Det funkade inte sa vi lät henne vara. Om vi gick in kunde det bli bra eller värre. Man visste liksom aldrig. :arrow: Alltsa sa lite trafik som möjligt hos honom pa natten. Du kan lägga papper till honom pa kvällen sa han kan snyta sig själv.

En annan sak ni kan göra är att införa väckarklocka eller lampa med timer. Innan klockan ringer eller lampan tänds är det natt! Vi har infört lampa och det funkar kanon. Innan dess var det mycket cirkus pa morgonen, men nu vet hon när hon kan stiga upp och komma in till oss och mysa (eller hoppa och sjunga :lol: )

Skrattet till godnattet är viktigt, särskilt nu när han är i trotsen och allt är kaos. Det är skönt att lägga sig! Jag brukar ocksa säga att hon kan bara ligga och vila och mysa i sängen att hon behöver inte sova om hon inte vill. Ni borde fa honom att skratta minst en gang om dagen annars ocksa. Tokskratta alltsa, fjanta er, kittla honom, gör grimaser, ja vad som helst.

Jag har ocksa haft grann-vargar. Men det är inte sa mycket att göra med det problemet. Du kan ju inte tysta ner honom, han maste tystna själv... Jag har manga ganger tänkt ringa pa hos grannarna och säga att nu kör vi kur eller hon har natt-trots eller vad det nu är för liv pa natten, men har alrig gjort det. Har heller aldrig känt nagot obehag när jag väl träffar grannarna, det är nog mest vi föräldrar som oroar oss...

Ni kan köra en mini-kur var ni ramsar direkt han börjar med nagot svammel och inget inspringande med snyta eller nagot... Utan att ga in, bara ramsa utanför. Ni kan ocksa prata med honom pa kvällen, som ni redan gör, för att förbereda. Kanske i samband med införandet av väckarklocka eller lampa. Som en positiv och kul, spännande grej. Wow, nu blir det super bra, lätt som en plätt, för det är morgon när det och det händer.

Lycka till!
Berätta gärna hur det gar eller om vi kan bolla vidare här med nagot!
Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

hej igen...

Tänkte bara. Sover han för mycket? Kanske ni kan minska luren till en 45 minutare. Pa den andra sidan, behöver han vila i trotsen. Men kanske inte sa mycket sömn.

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
liv
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 22:39
Ort: Östersund

Inlägg av liv »

Hej och tack för de fina tipsen och råden :!: :!:

Ja. jag har BB och har läst kapitlen, men har så svårt för att få in tänket och handla därefter i merparten av olika situationer, men vi kämpar med det.

I natt som var låg pappa på soffan för att fort kunna ramsa vid minsta fråga efter pappa, men då han väl frågade vid 6.15-tiden köpte han ej ramsan och pappa gick in och förklarade att det är först när lampan tänds som det är morgon. Detta köpte han i någon minut sedan upprepar sig proceduren o pappa går in osv :oops: .

Men nu har jag förstått att vi måste ta tjuren vid hornen och inte gå in och stå ut med hans skrik och frågor. Det jobbiga är att han kan prata och det hörs väl till grannarna när han ropar "pappa" och "jag vill inte sova" och "tänd lampan" etc, orolig över att de skall tro att vi misshandlar honom.

I natt skall jag sova på soffan och ta "tjuren". Vi införde lampan igår kväll och det gick väl så där, kanske oxå pga vårat spring. Men imorgon skall det inte bli det. Men kliver han upp och kommer ut ur rummet måste jag fösa tillbaka honom till sängen och så får jag väl upprepa det tills han inte kommer till dörren. Skall man då fortsätta med ramsan eller skall man tycka att han kan detta nu (vilket han vet) och låta honom skrika sig olycklig/arg/hes :?: :?:

Fom i dag har vi dragit ner sovtiden på dagen till en timme och hoppas på att det hjälper till.

Skall odla skrattet till godnattet och annat bus på dagarna.
Återkommer med hur det går, men hur göra med ramsan när det är stora frågor :?: :?:

MVH Liv
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Bra jobbat! Och det är bra om du inte gar in alls i natt. Annat än att fösa honom i säng om det skulle behövas. Ramsan är svar pa alla fragor. Pa natten sover man, inget mer, inget mindre. Det är klart han vet det, men det är ju hans uppgift att fraga... Sa svara pa inatt och i morgon, sa far du backa, sa ni inte hamnar i ramsträsket. Men det far vi se imorgon hur natten gick och natten därefter. Det tar som regel tre dagar (eller nätter) innan folk har lärt sig nya saker, sedan en vecka för att det ska sätta sig i kroppen!

Ser fram emot att höra hur det gar!
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
liv
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 22:39
Ort: Östersund

Inlägg av liv »

Hej igen!

I går kväll hade han orosvargar då det började närma sig läggdax, men tids nog blev det det ändå.
Vi för beredde med att prata om lampan igen. Busade ordentligt innan läggning med både mamma och pappa.
Vid läggningen ramsade jag och efter första raden började han ropa på mamma. Jag fortsatte ramsa och han klev upp och ropade i dörren.
Jag föste tillbaka till sängen och hjälpte honom på med täcket.

Efter kort stund upprepar sig detta och jag gör som ovan och så fortsätter det två ggr till. Tills jag inser att han får ju uppmärksamhet av att jag går in o lägger på täcket.

Nästa gång jag går in förklarar jag att jag inte kommer och lägger på täcket någon mer gång, utan att vi ses i morgon då lampan tänds - godnatt.

Det går en kort stund sedan är han uppe igen. Jag går till dörren föser in honom, utan att själv gå in och säger att han får gå och lägga sig. Han blir utom sig av frågor. Jag sätter mig på huk vid tröskeln och påminner om att han nu får lägga på sig täcket själv och att vi ses i morgon.
Han accepterar detta och går och lägger sig.

Sedan hör vi inget från honom förrän jag får väcka honom och tala om att lampan är tänd och att det är morgon. Jag sov för säkerhetsskull på soffan.

Däremot har vi lillasyster som vaknar och pratar vid 02.30 och får pangramsa av pappa som sover i sovrummet, som inte lyssnas på och hon jobbar upp sig - får ny ramsa, men det biter inte. Till slut efter ca45 min lugnar hon sig i någon minut för att börja mummla igen och arbeta sig uppåt. Då - efter ca 1 tim - går jag in och buffar henne till sömns. Sedan sov hon till Morgon.

Som tur var vaknade inte brorsan av hennes "prat". Vi skall fortsätta med 1timmes sömn för honom mitt på dagen istället för 1,5timme, för att se om det är bättre.

Vi får se hur nästa natt går. Frågar han skall jag följa dina råd om ramsa etc.

Tackar :!: :!: :!:
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

liv skrev: Efter kort stund upprepar sig detta och jag gör som ovan och så fortsätter det två ggr till. Tills jag inser att han får ju uppmärksamhet av att jag går in o lägger på täcket.

Sedan hör vi inget från honom förrän jag får väcka honom och tala om att lampan är tänd och att det är morgon. Jag sov för säkerhetsskull på soffan.
Bra jobbat! :thumbsup: Vad bra att du upptäckte täckecirkus innan det blev cirkus! (Med mellanflickan kunde vi inte ga in och fixa täcket för da ville hon ha mera och mera och mera av ett eller annat.) Och sa sov han helt till det var morgon! :sleep: Skönt! Om han vaknar i natt far du vara snabb med ramsan och för lägginingen far du insistera ännu et tag skulle jag tro, men det gick ju jättefint i gar!

Tänkte med luren pa dagen, om han är svar att väcka kan du dra ner luren till 45 minuter som är ett naturlig sömnpass.

När det gäller lillasyster. Räcknar jag rätt att hon är ca 8 manader? Kanske hon har attamanadersangest och därför strular nätterna lite. Nu läste jag ditt första inlägg och ja visst är hon 8 manader... Hon borde fa sova i et annat rum än ert. Ni stör varandra :wink: Har ni ett annat alternativ var ni kan ha hennes spjälis, i et tjusigt förrad eller nagot kontor? Eller kan du och pappsen flytta ut pa madraser i vardagsrummet... Hon maste ocksa fa skratta flera ganger om dagen! Och skrattet till gonattet är urviktigt för sma människor i kris (som bada dina är nu...)

Ni kan köra en mini-kur pa henne med tillrättaläggande och ramsa vid första pip första natten, sedan bara ramsa vid första pip andra natten, för att sedan backa med ramsandet. Sedan efter kuren sa kan du avvakta fram till kl.4 alltsa vara snal med ramsan, sedan pangramsa i vargtimmarna.

Du kan ocksa läsa i BB :heart: om attamanadersangest och om sömnbekymmer i femte delen. Du hittar ocksa mye pa forum via sök om 8 manadersangest.

Och grannarna ska du inte bry dig om! Ni flyttar ju snart...

Men grattis igen med storgrabben! Snyggt jobbat!

Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
liv
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 22:39
Ort: Östersund

Inlägg av liv »

Hej igen!

Såg nu att du bor i Spanien. Det var inte illa, så långt borta, men ändå så nära.....
Tack för hjälpen/stöttningen jag får :!: :!:

I går kväll ifrågasatte han läggningen med att ropa två ord in i ramsan och rusa upp till dörren. Jag föste tillbaka till sängen och stoppade om honom och pratade lugnt om att nu stoppar jag inte om dig fler gånger, utan vi ses imorgon när lampan tänts och det är morgon. Tills dess får du vila/sova.
Han köpte detta.

Jag på soffan och pappa i sovrummet med lillasyster. Hon vaknade ca 3 ggr varav hon tog ramsan 1:a ggn men ej sedan. Då gick han upp och buffade mycket kort så somnade hon.

Pappa gick upp vid 6-tiden o åkte till jobbet utan att någon vaknade - inte ens jag!!!

Vid 6.50 vaknar jag av att jag hör små trippande fötter på väg in i sovrummet. Hinner precis hindra honom från att ta tag i dörrhandtaget och leda honom tillbaka till sängen. STORA protester. Förklarar att det är morgon först när lampan tänds och att vi tills dess sover/vilar. Han rusar upp igen och igen och går ej tillbaka till sängen trots att jag talat om att jag inte stoppar om honom mer. till slut går jag i alla falll in och förklarar på sängkanten att nu får du vila/sova till lampan tänds, då först är det morgon, innan dess osv...
Går ut och nu ligger han kvar tills lampan tänds gör MORGON.

Vid första protesterna vaknar lillasyster. Hinner ramsa två verser till henne i dörren innan jag leder tillbaka honom. Detta köper hon och tystnar!!!!

Vi fortsätter ikväll och inatt och imorgon......
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Detta är som att läsa om mig! Precis likadan var hon, min Liv :wink: Nu är hon stora damen och sover (som regel...) fint nätterna igenom utan att behöva ramsas i tid och otid!
liv skrev: I går kväll ifrågasatte han läggningen med att ropa två ord in i ramsan och rusa upp till dörren. Jag föste tillbaka till sängen och stoppade om honom och pratade lugnt om att nu stoppar jag inte om dig fler gånger, utan vi ses imorgon när lampan tänts och det är morgon. Tills dess får du vila/sova.
Han köpte detta.


Jag tycker ni är jätteduktiga!

Vad bra att jag kan vara till hjälp i er resa mot sköna nätter! Och tack för att jag far följa med, spännande är det!

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
liv
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 22:39
Ort: Östersund

Inlägg av liv »

Hej igen!

Glömde svara på dina frågor.
Vi skall flytta till radhus om ca två veckor och bor nu i en trea full med lådor i vardagsrummet. Just nu har vi svårt för att flytta ut ur sovrummet, men tanken är att lillasyster skall få eget rum bara hon kan sova hela natten i det nya huset.
Ja jag har BB och jag har läst kapitlen, men har svårt för att riktigt verkställa tankarna i praktiken - kämpar hårt med detta och reflekterar över hur och vad jag gör i olika situationer. Dock är jag själv fostrad under aktoritärt ledarskap med skulldbeläggning. Något som jag har fått ta hand om i olika omgångar i livet då det har ställts på ända och vill definitivt inte föra detta vidare. Det är dock svårt då det är så djupt rorat i mig - men jag vill att mina barn inte skall behöva ha det som jag själv har haft det med dålig självförtroende/självkänsla. Tycker det är svårt att omsätta tankarna i praktiken....

Igår gick nattningen som tidigare kväll.Dock var det dags för pappas tur och han fick klara instruktioner av mig om hur han skulle göra/ hur jag gjort. Gick in och nattade som vanligt och vid protester redan i ramsan - fortsatte han med ramsan. Grabben traskade dock upp. Pappa gick in och stoppade om och förklarade att han nu inte kommer in och stoppar om fler gånger utan går han upp får han gå och lägga sig själv. God natt.
Efter kort stund kom grabben upp. Pappa satte sig på huk vid tröskeln och upprepade att han nu fick gå och lägga sig själv, vilket han gjorde.

Vid 01.40 hör jag tassande steg och han är uppe. Jag rusar upp från soffan och leder honom tillbaka till sängen. Han deklarerar att han vilat färdigt. Talar om att det är morgon först när lampan tänds och att det nu är natt och alla sover etc. Han köper detta och somnar om.

Lillasyster vaknade ENDAST vid 5-tiden och tog då ramsan direkt :!: :!:

När pappa gått vid 6.30. tassar han upp igen och proceduren upprepar sig och han köper det.

Strax efter vaknar lillasyster och tar ramsan sådär - för en stund i alla fall. sedan ligger hon och pratar och inväntar Godmorgon.

Vid 7-tiden går jag in och tänder lampan hos grabben och gör GODMORGON - han sover.....

Strax efter är det lillasysters tur.

Det går bättre och bättre tror jag......
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Vad bra det gar! :D

Vad bra att du har Barnaboken och läser i den. Det är bra att läsa i den flera ganger, för da sätter det sig i ryggmärgen. Vi jobbar mycket med social delaktighet, att fa det att funka. Jag försöker ocksa vara positiv, inte säga nej, men ja, det var en god ide, det gör vi senare, imorgon, nästa vecka (om det inte passar sig nu). Man behöver inte säga nej... Och det hjälper.

Forumet ger mig motivation och inspiration.

Tack för rapport!

Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Inlägg av KajsaK »

Hej liv!

Det kunde vara hemma hos oss du beskriver! Vår stora kille är i samma ålder.

Det märks verkligen här hemma att TROTSEN är i antågande. Helt plötsligt kommer "jag vill inte sova" och han har vaknat enstaka gånger på natten och blivit halvt hysterisk när vi gått ut (tidigare har vi kunnat gå in och löst vad som nästan alltid varit konkret problem om han någon gång ropat mitt i natten).
Jag har ibland tidigare haft svårt för att se skrik och protester som frågor. Men nu är det så tydligt att det just FRÅGAS. Ska det vara så här? Kan man "inte vilja sova"? Är det faktiskt läskigt på natten så att det inte kan sovas? Kan man ha sovit färdigt mitt i natten?? osv Och att han kräver - och godtar - klara besked i handling och inget annat. Alla försök att prata har bara lett till en ännu upprördare kille när man går ut. Så vi har minskat trafiken på natten (och ramsat oss själva för grannvargarna, som är stora här också...).

Vi har också stramat upp kvällsrutinen ytterligare, och är så nöjda eftersom vi fått till ett bra skrattet-till-gonattet som alla blir jätteglada (och trötta...) av. Det är en oslagbar punktsättare inför läggningen hos oss. Han blir både glad inför läggning och det blir ingen luddig tid som öppnar för att ge sig in på ifrågasättande.

Tidiga morgnar har också blivit mycket bättre sedan tydligt införande av väckarklocka (min mobil som går igång utanför när det är morgon, så kan man anpassa kl 7 ibland :wink: )
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
liv
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 26 nov 2006, 22:39
Ort: Östersund

Inlägg av liv »

Hej och tack även Kajsa! för din berättelse.

I går kväll gick läggningen som tidigare. Där sker ingen förbättring utan allt upprepar sig.

På morgonkvisten innan pappa gått till jobbet ca 6.15 kliver han upp och har vilat färdigt. Pappa leder tillbaka och info om att det är morgon först när lampan tänds. Detta får upprepas en gång till efter ca 5 minuter, men sedan kommer haninte upp förrän just lampan tänts :!: :!: STORT GODMORGON :!:

Tjejen tog ramsan en gång i natt men vaknar ytterligare två ggr och tar då inte ramsan, utan pappa får lägga till rätta och solfjädra. senaste ggn vid 5-tiden.

Hoppas att det går åt rätt håll nu - känner mig lite osäker på om det verkligen gör det. Känns lite som stagnation men jag kanske har fel :?:

I natt tänkte jag återgå till att sova i min säng i sovrummet för att se om det kan funka.

Kajsa! Du skriver att nu har så härligt skratt till godnatt. Har du något tips på vad eller hur ni gör för att locka till skratt :?: Tycker att detta är lite svårt att hitta på nya roliga saker.....

Fortsätter väl som tidigare :?: :!:

MVH Liv
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Inlägg av KajsaK »

Häng i! Det är tufft när båda krisar samtidigt tycker jag. Och sen tar det ju lite tid innan frågorna är färdigsvarade ibland. Men svarar man konsekvent kommer man lite närmare varje gång. Pepp pepp!

Efter tandborstning etc så jagas vi runt lägenheten. Om vi är två hemma tar vi varsin unge i famnen och jagar varandra, för att kittlas eller hoppa fram bakom dörrar säga bu! eller nåt. Förvånansvärt kul även för oss har vi upptäckt :lol: . Det brukar räcka med rätt kort stund (vi blir helt snabbt anfådda, de är ju inte direkt lätta längre...). Jakten slutar i deras rum där vi släcker lampor, säger gonatt till lampor o gosdjur och sedan lägger. Ganska exakt likadant varje gång.
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej liv.

Säger som KajsaK, pepp, pepp. Det är en liten vecka fran du skrev först inlägg. Och det tar ju sina tre dagar innan man lär sig nya saker och sedan (minst) en vecka innan det satt sig. Sa det gar riktigt bra detta tycker jag. När det är trots med i bilden, sa kan det dra ut över denna vecka ocksa.

Jag tror ni stör varandra, ni och lilltjejen. Ni flyttar ju snart in i ny bolig sa da kan ni ta tag i det pa riktigt. Det som är svart när man sover i samma rum, är att avvakta. Jag hade väntat till ni kommer i nya huset ocksa kört en mini-kur pa henne ocksa, som ni gör med killen.

Men ni ska fa sova alla fyra.
Ni jobbar bra med pojken, inget spring, bara ramsa!

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"