Hur går jag vidare nu???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D Hej på er! :D

Ytterligare ett dygn har passerat i min och Hannas kur och mycket är sååå bra :thumbsup: . Hon sov nästan hela sin em-lur igår och det kändes toppen.
Jag har en lite fundering kring hennes "hyss" under fm-luren som numera är en stunds lek i mörkret.... Idag sov hon inte en enda minut mellan 09:00-09:45. När hon under 30 minuter suttit i mörkret och snattrat och busat :roll: gick jag in och gav besked och gav sedan en tydlig och "avslutande" ramsa. Detta hjälpte inte, hon blev i stället förbannad :oops: . Så jag backade hem och lät henne vara.

Följden av detta var naturligtvis en jättetrött liten snutta som somnade i vagnen på väg hem från babysimmet :-s . Jag tänkte ge henne en 5-minutare, men det var fullständigt omöjligt att väcka henne. Hon var helt i händerna på John Blund och det var först när vi kom hem, efter 10 minuters promenad, som jag lyckades få liv i henne genom att lyfta upp henne ur vagnen. Detta med påföljden att hon blev jätteledsen. Jag lyckades trots tårar och gråt få i henne lunch och dessutom locka fram ett litet skratt innan det var dags för em-luren. Den pågår ännu, men hon var ganska svårsomnad...

Nu till min fråga: När jag lägger henne för natten tar nattningen max 2 minuter \:D/ . Under tiden som vi busar och nattar spelar vi alltid en och samma skiva med skön musik. Den fortsätter sedan att spela i ca 30 minuter och således somnar hon till musiken i bakgrunden. Detta har vi gjort sedan hon var yttepytteliten. Tror ni att det blir fel om jag testar att spela den skivan även på fm när hon skall somna in, trots att det inte är sova för natten? Jag vet inte riktigt hur jag skall hantera detta :-k . Ni har sagt att jag bara kan ge henne förutsättningarna för att sova, men om hon varje fm väljer att vara vaken så måste det ju bero på något. Eller?

Hon är trött för hon gnuggar sig i ögonen och gäspar innan jag lägger henne så det beror nog inte på att hon inte ÄR trött.

Tips, förslag och ideeér tas tacksamt emot.

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur är det hon sover nu? Är det 12+45+1,5?

Musiken vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Klart man måste få spela musik om man vill. Samtidigt är ju en del av kuren att man ska vara trygg i sig själv och inte beroende av yttre faktorer. Hmmm.... Testa och se kanske om det har någon effekt? Inte så kul om sömnen ska hänga på den skivan i och för sig. Tänker om den går sönder eller försvinner, hur blir det då?

Jag svamlar, någon annan klok som kan tänka till?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej och tack för svar.

Hanna är nu precis 8 månader och sover 12+45+2 timmar.

Vill ju självklart inte att hon skall bli "beroende" av skivan :roll: och jag tror nog inte heller att den egentligen påverkar hennes insomnande eftersom hon somnar om på natten utan den :-k .
Jag tänkte mer att den kanske kan få henne att fokusera på något annat än lek och bus. Jag menar vem blir inte avslappnad och lite "pumsig" av mjuka pianotoner... :wink:
//Cilla
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag personligen tror inte det är så farligt att spela musik utanför rummet. Men å andra sidan så ska hon ju kunna somna utan den också. Så gör det som känns bra för dig. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cecgus

Inlägg av cecgus »

Nääää, jag förtvivlar nu :cry: . Det är ju knappt att jag vågar "klaga" eftersom nätterna fungerar så bra och så mycket är bättre jämfört med för 2 månader sedan, men jag kan inte låta bli att undra vad det är jag gör som är fel :-k ! Det fungerar verkligen inte med lurarna på dagarna.

FM-luren dvs. mellan 09:00-09:45 är väldigt upp och ner. Ibland somnar Hanna inom 10 minuter, ibland sitter hon bara nöjt och leker i 45 minuter... I mörkret! Ibland, som idag, är hon ledsen och arg och jag måste använda både SF och ramsa genom hela luren för att sedan ta upp henne i ett tyst ögonblick. Jag hänger verkligen INTE utanför hennes dörr utan ser alltid till att ha superviktiga projekt som jag måste fixa :wink: . Jag använder inte verktygen slösaktigt om man säger så.

På eftermiddagen mellen 13:00-15:00 har vi gjort framsteg, tack vare en liten minikur :D . Hon sover numera i vagnen på rygg, och oftast sover hon själv över 1:a 45 minuters skarven. Hon sover dock inte 2 timmar utan efter 1½ timme sedan vaknar hon och ligger och smågnyr/skriker (trots pangramsa) och därefter tar jag upp henne när klockan är 15:00.

Det kanske är 8-månaders ångest som är i antågande, jag har inte märkt något speciellt under vakentiden! Hon har även tänder som vill komma fram :? . Jag har läst någonstans (på forum eller i boken) att i dessa tillfällen skall man vara ännu mer råtydlig och så att säga visa vägen. Men vad fasen, ju tydligare och mer handlingsfast jag är dessto värre känns det som det blir :evil: .

Nätterna är kanon. De senaste 4 veckorna har Hanna endast haft två nattliga uppvak och då har hon somnat om genast efter en ramsa. Fantastiskt!

Jag fyller dagarna med utevistelse, social delaktigthet och vi har väldigt roligt ihop och skrattar ofta. Jag förstår faktiskt inte vad som är knas!? Jag tycker att verktygen fungerar toppen och hon lyssnar till ramsorna, både på natten och på dagen. Men det känns som om hon väljer att strunta i ramsan på dagen och göra lite som hon vill istället... Vi har aldrig haft riktig kontroll på dagslurarna tyvärr! Min attityd är av självklarhet och jag ställer inga frågor till Hanna utan besvarar istället hennes med fullständig övertygelse.

Hur skall jag agera eller kanske bättre uttryckt -Hur borde jag ha gjort istället?

//Cilla
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Tror lilla Hanna blivit Större :D Hon behöver inte sova kl 9 utan är då jättepigg, mitt förslag är att senarelägga fm luren, kanske bara en halvtimme.

Jag har märkt att många barn gärna sover lite längre på fm och kortare på em, med risk för att ställa till det ännu mer så kanske 9,30-11(10-12) och 14-14,45(15-15,45) är ett alternativ, (ser inte hela schemat framför mig)

Fundera och återkom

Underbart med de goda nätterna :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D Hej igen och tack för svar :D .

Hmm, med risk för att verka ego och en fullständig strukturfacist... De få aktiviteter som Hanna deltar på, Babysim och Öppna förskolan, har jag ändat och bytt för att passa med nuvarande sovtider :roll:. Jag planerar så att vi kan ha aktiviteter mellan 10:30-11:30 på fm.
Kanske fel men så har jag gjort :oops:. Självklart är Hannas behov av sömn viktigare, men det vore ju kul om Hanna kan få möjlighet att träffa andra barn också (jag har nämligen inga jämnåriga kamrater med små barn...).

Vidare har jag fått för mig att det är "smart" att ha långluren på em, för då kan man ha kvar den sedan när lillfisen börjar på dagis oxå... Nåväl, jag fattar vad du säger och måste väl acceptera att jag får ändra igen (det känns precis som att jag ändrade till nuvarande schema).

Idag sover hon 12+45+2 och det kanske är i överkant för en 8 månaders? Vad tror ni om att lägga henne 09:30 istället för 09:00 och låta henne sova endast 20 minuter? Alltså 12+20+2 istället, totalt 14 timmar och 20 minuter/dygn!? Är det för lite? Hanna har alltid varit en aktiv tjej och pigg tjej så det kanske räcker :D ?

Hennes schema skulle isf se ut så här:

07:00 God morgon
07:15 Frukost
09:30-09:50 Sova, 20 minuter
10:00 Frukt
UTEVISTELSE/AKTIVITET
12:00 Lunch
13:00-15:00 Sova, 2 timmar
15:00 Mellanmål
UTEVISTELSE/AKTIVITET
17:30 Middag
18:00 Kvällsrutin
18:45 Nattslurk och bus
19:00 Nattning

Jag vill så gärna få ordning på lilla :heart: sömn även dagtid, så självklart ändrar jag schemat efter hennes behov, men som sagt jag tror även att det är viktigt för henne att träffa och vara med andra barn. Inte bara med mamma från morgon till kväll :wink: . Återigen, tar tacksamt emot alla tips och råd.

//Cilla
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Förstår dig, du behöver inga ursäkter, meningen med ett schema är att det ska passa familjen :D

Tycker att du har ett bra svar till dina egna frågor, kör 12+20+2

Kram Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
cecgus

Inlägg av cecgus »

Nu är det jag igen :oops: !

Har tänkt lite mer på schemat och känner att jag vill ha lite beräftelse på att jag tänker rätt :-k .

Jag tror att Hanna behöver sova 45 minuter på förmiddagen, dessutom vet jag sedan tidigare att just 20 minuter inte passar henne speciellt bra. (Hon blir jätteledsen och arg när jag väcker henne då...)
Idag gjorde jag så här istället: Gav en extra portion gröt kl. 09:00 och lade sedan att sova kl. 09:30. tänkte att hon nu skall sova 45 minuter. Hon somnade med en gång \:D/ .

Sedan tänker jag mig att hon sover 1½ timme eller 2 timmar från kl. 13:00 och framåt. Alternativen är alltså 12+45+2 (14 tim och 45 minuter, kanske lite för mycket???) eller 12+45+1½ (14 timmar och 15 minuter, kanske för lite???) Vad skulle ni rekomendera :-s ?

//Cilla
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej cecgus :D

Jag har inte läst hla din tråd men små piggisar kan ha:
12-1.5-45.

Om du vill tänka långsiktigt så tror jag att det är lite sent att ha långlur kl.13 när det blir dagens ändå lur så att säga.
Många förskolor äter lunch vid 11 och har vila vid 12.
Detta som sagt är bara en liten parentes ifall du vill tänka så långt :wink:
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej och tack!

Jag tror ändå att jag fortsätter med 12+45+1½ tillsvidare. Det passar så bra med våra övriga tider för tillfället.
Jag förmodar att när hon blir äldre och det är dags att plocka bort fm-luren så är det inga problem att tidigarelägga lunchen och em-luren då? Eller?

//Cilla
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Du funderar bra :D
Kör på det som du vill 12+45+1,5 Vi hade ju som sagt 1,5 mellan 10-11,30 när lillebror var mindre, inga större problem att skjuta på långluren när det väl var dax

Malin

cecgus

Inlägg av cecgus »

:x Varför, varför, varför? :x

Jag har ett toppenschema som jag fått hjälp med av er underbara människar. Hanna sover toppen på natten, med undantag för något enstak uppvak som krävt en liten ramsa och hon utvecklas toppenbra. Hanna har fått sin första tand och fler verkar vara på G :D . Hon kröp första gången igår och hon är alltid glad och nyfiken.

MEN!
Jag klarar inte av att få henne att sova tryggt annat än hemma. :-k Vad i hela fridens namn gör jag för fel? ](*,)
Varför kan jag inte förmedla "lugnet" till henne annat än hemma? :-s Jag gör ju på exakt samma sätt med läggningarna när vi är borta. Hemma kan jag numera lägga henne både i vagn och säng och hon sover oftast som hon ska. Det händer fortfarande att hon ibland vaknar innan luren är slut, men då kan jag ändå lugna henne med ramsan och så ligger hon kvar tills jag hämtar/väcker henne. Om vi är hemma... Men så fort vi åker till tex. mormor eller någon kompis vaknar hon efter max 45 minuter på långluren och jag kan verkligen inte att lugna ner henne så att hon kan somna om. Om hon överhuvudtaget somnat...

Blä, vad jag känner mig värdelös nu! Jag vill ju inget hellre än att Hanna skall få sin välbehövliiga sömn och kunna njuta av allt spännande som väntar henne. Jag har läst om 8-månaders ångesten i BB och är verkligen jättemycket nära henne när hon är vaken och förmedlar mer än nånsin att jag har koll på läget så att hon ska kunna vara trygg. Snyft! Ska jag kanske köra en minikur hemma hos kompisen istället???

//C
cecgus

Inlägg av cecgus »

Lilla skruttan har blivit såå förkyld :cry: .
Ska men låta dem sova mer under förkylningsperioden eller väcka som vanligt :roll: ?

//Cilla
Lou

Inlägg av Lou »

Hej Cilla!

Vad tråkigt att Hanna är förkyld... Här är vi också lite småkrassliga..

Jag läste i en annan tråd hur man kan göra vid sjukdom. Om barnet verkar trött var tipset att man lägger på marginalkvartarna åt båda håll på lurarna och dessutom lägger för natten lite tidigare. Vi har följt det rådet någon gång och det gick bra.

Kram och krya på Hanna! :heart: :heart: :heart:
/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"