3,5 månader och får inte till SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MiaMaria

3,5 månader och får inte till SM

Inlägg av MiaMaria »

Hej!

Vi har en liten tjej på 3,5 månader som vi försökt mata osv enligt standardmodellen sedan hon föddes, men det går inget bra. Största problemet är amningen och sen hänger nog allt ihop med det tror jag. När hon var nyfödd och tills hon var knappt två månader åt hon mycket och länge och jag kunde alltid fylla på enligt SM. Sen hände något. En period ville hon nästan inte äta alls. Hon grät och vände bort huvudet varje gång jag la henne till bröstet. Detta gjorde att jag provade ge henne mat hela tiden och hon kunde äta lite grann ibland, vilket nog gjorde att hon fick i sig det hon behövde under ett dygn ändå. Nu äter hon ganska bra när hon är hungrig, men jag kan aldrig ge henne det där extra. Jag försöker mata henne enligt schemat, men hon vill nästan aldrig äta ur bröst nr 2. Då skriker hon och blir jätteledsen. Jag har försökt fylla på med mat efter en ganska kort stund, efter lite längre eller alldeles innan hon ska sova,men inget fungerar. Detta gör att hon har svårt att sova några längre pass. Ofta sover hon 45 minuter, men sen får jag vagna om och om igen och hon vaknar ändå igen på en gång. Det ända som hjälper då är att ge henne mat och då kan hon äta mycket. När hon sedan ska äta på sin “rätta tid” är hon inte speciellt hungrig, utan kan äta lite grann för att sedan bli arg.

På kvällarna har vi nästan alltid samma procedur. Jag försöker ge henne en lite slurk innan hon ska sova (det är då 2,5 timmar sedan hon åt innan - förutom försök till påfyllning), vilket oftast gör henne arg och jag får omöjligt i henne någon mat hur många olika sätt jag än försöker göra på. Jag lägger ner henne i vagnen och går ut. Hon kommer inte riktigt till ro och nu har det blivit så att jag går in efter någon minut och tar upp henne för att ge henne mat och då kan hon äta jättemycket för att sedan somna jättebra. Hur ska jag göra? Det känns som att jag duttmatar henne hela dagarna vilket också gör att när hon väl vill äta ordentligt finns det inte tillräckligt med mjölk eftersom hon har ätit hela tiden. Eftersom det är sådant här strul med maten har jag inte lyckats riktigt bra med schemat heller. Hon går upp jättebra i vikt och får ju i sig tillräckligt med mat ur den synvinkeln, men inte tillräckligt för att vara riktigt nöjd och för att sova långa pass. Jag vill verkligen få det här att fungera så jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Linn och Millas mamma. Linn född juni-05, shn-kurad nov.05 och Milla född 081018 (i vecka 40+6)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Välkommen hit! :heart: Stort grattis till dottern!

Jag ska försöka mig på ett svar, och du får fråga vidare om du inte är nöjd! :D

:arrow: Hur ser ert schema ut? :?:

:arrow: Hur sover hon? På mage (sömnbefrämjande OCH bra för lilla matsmältningsapparaten!) med larm? :?:

:arrow: Det känns som det blir svårt att hinna med övriga aktiviteter i Standardmodellen i och med de många matningsförsöken. :roll: Hur har ni det med passiv social delaktighet, utevistelse, egentid/ensamlek? :?:

Det är väldigt olika hur fort bebisen tömmer bröstet -de blir snabbare och snabbare och vid 3,5 månader går det på nolltid känns det som! Jag har flera vänner vars SM-mål enbart har bestått av ETT bröst. Barnen har blivit både runda och goa och mätta och sovit gott ändå (grädde i brösten kanske??! :lol: ). Man har olika mjölkmängd och kvalitet helt enkelt. Duttmatandet trasslar till för aptiten som du märker och det är något ni måste ta er ur! Låt oss utgå från teorin att din dotter faktiskt är proppmätt efter ett bröst! För att komma på rätt köl med mat och aptit på rätt tider tycker jag att du ska återgå till schemat, med mat och sömn som det var tänkt. Börja om helt enkelt och bestäm dig för att att hon faktiskt är mätt när hon tydligt visar att hon inte vill ha mer. Trugande kan gå över i tvång, och där vill man inte hamna. Väck gärna både på morgonen och vid dagslurarna! :idea: Jag har nyligen fått tipset om att väcka och börja mata direkt utan blöjbyte eller avklädning. Vid 3-4 månaders ålder kan de vara lite svåra att få att äta nån längre stund, men lite nyvakna kan det gå att få i lite extra! Byt bröst utan rap emellan, men vill hon inte ha så tycker JAG att du ska sluta trugandet där. Fortsätt med övriga punkter på programmet och så sömn på det. Det kommer att ta några dagar, men sen kommer hon att äta mer vid matningstillfället om hon behöver det! Men du kanske är en av dom med grädde, så det kanske räcker med ett bröst! :wink:

De flesta små i den åldern har svårt att komma över 45-minuters skarven! Och det betyder ju inte att dom sovit färdigt och inte heller att de är hungriga -de vet bara inte hur dom ska somna om. Den är svår och man får hjälpa dom komma över den! Det finns olika sätt. Man kan avvakta och låta barnet sköta det själv, eller så bestämmer man sig för en strategi för att hjälpa på traven. Det du skulle kunna börja med är en liten "45-min kur" där du börjar vagna mjukt precis innan hon vaknar och så vagnar du mjukt och lugnt så hon inte vaknar till riktigt. Detta upprepar du några dagar, för att sedan backa. Låter det OK? I verktygslådan finns utmärkta verktyg för god sömn beskrivna! http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan

Angående kvällarna, så är det svårt att råda, det kanske helt enkelt löser sig när övrigt faller på plats. Jag skulle lägga henne på mage på golvet så hon får ett ordentligt träningspass halvtimmen före läggning (eller hur länge hon orkar). Så hon blir lite trött i kroppen och jobbar upp aptiten. Låt henne bli lite upprörd (det ÄR jobbigt att åla etc! :D ), men ta upp henne då hon är nöjd (flörta fram ett leende :wink: ). Lägg sen till bröstet och mata så mycket det går. Och sen det viktiga Skrattet till Gonattet, flygplan ner vagnen, stoppa om, på med larmet, skak i handtaget och gå. Har du infört ramsa? Kan rekommendera att redan nu ge en mjuk bekräftelseramsa vid insomningsögonblicket.

Lycka till och fråga på!
KRAM!
MiaMaria

Inlägg av MiaMaria »

Hej igen och tack så jättemycket för ditt svar.

Idag har jag försökt tänka att hon blir mätt på maten och det har gått mycket bättre. Jag har inte duttmatat henne på samma sätt. Förmiddagsluren gick bra, även om jag fick vagna några gånger. Under dagluren tog jag en promenad och då sover hon alltid bra. Eftermiddagsluren gick sämre. Jag försökte att vagna lite försiktigt innan hon vaknade, men hon vaknade ändå och hade svårt att sova de sista 45 minuterna.

Schemat (som jag absolut inte lyckats spikat ännu) ser ut så här:

7.00 - 8.30 vaken 1,5 h
8.30 - 10.00 sova 1,5 h
10.00- 12-00 vaken 2 h
12.00 - 14.00 sova 2 h
14.00 - 16.00 vaken 2 h
16.00 - 17.30 sova 1,5 h
17.30 - 20.00 vaken 2,5 h (behöver ofta en 20 minuters lur någonstans)
20.00 - 7.00 sova 11 timmar (äter oftast 2 ggr på natten)

Funderar nu när hon är lite större på att korta ner eftermiddagsluren till 45 minuter.

Hon sover på mage med larm när hon sover inne. Ute vågar jag inte, då larmet är så känsligt att det känner av minsta vindpust och därför vågar jag inte lita på det. (Har testat att lyfta ur henne när jag tyckte att det var absolut vindstilla, men det larmade inte som det borde). Hon sover dock bra utomhus ändå.

Fokus har varit mest på maten, så de andra aktiviteterna har det blivit lite si och så med. Vi har passiv social delaktighet och utevistelse varje dag, även om det inte är schemalagt. Ensamlek måste vi bli bättre på.

Eftersom jag har känt det som att hon inte fått i sig tillräckligt med mat på natten har jag inte vågat ta bort det första nattmålet ännu. Ett tag sov hon över det själv, men nu vaknar hon nästan alltid två gånger. Bör jag ha även dessa mål schemalagda, alltså väcka henne för att äta samma tid varje natt? Ibland kan jag känna att det är dessa som ställer till det, att hon har vaknat och ätit för sent på natten (för tidigt på morgonen) och därför inte är tillräckligt hungrig kl. 7 när det är morgon och då blir allting snett sen.

Ska fortsätta kämpa på med allt...

Återigen tack så mycket. Det är guld med alla som tar sig tid att läsa och komma med råd.
Linn och Millas mamma. Linn född juni-05, shn-kurad nov.05 och Milla född 081018 (i vecka 40+6)
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D

Vad bra ni jobbar på! :heart: =D>

Schemat ser jättebra ut! Den sista luren är mycket svår att få längre än 45-min och så är det för de allra flesta! Men det är, som du skriver, lagom att korta ned den till 45 min nu, för att få lagom med sömn på schemat (15,5 timmar rekommenderas, men tröttisar kan behöva lite till, det känner man själv).

Ensamlek, utevistelse och social delaktighet behöver inte vara schemalagda tycker jag, men man ska se till att få med allt under dagen. Även så här små behöver sin tid i fred även om dom har en alldeles underbar familj. :wink:

Jag är helt övertygad om att din flicka klarar natten med bara ett nattmål. Men för att ta bort ett mål måste du vara övertygad om det. Bestäm dig när du känner att ni är redo. Spika en tid för mat, och vagna vid minsta pip innan dess. Att ställa klockan eller inte om natten är en smaksak. AW brukar rekommendera det, för att bebisen ska lära sig att hon kan sova lugnt för mamma och pappa bevakar ens intressen och väcker och matar, så man behöver inte vakna själv stup i kvarten och "ställa frågor". Brukar vara enkelt att få dessa barn att sova över nattmålet sen, när man bestämt sig för det -vanligen efter 4 månader då mättande kvällsgröt introducerats på menyn. Jag tror de flesta här väcker vid en utsatt tid på natten, men jag gör det inte. Jag har i stället avvaktat dotterns tendenser att förlänga nattsömnen. "Problemet" är att nu när vi närmar oss hel 12-timmars natt, så kan det ibland bli så att nattmålet hamnar vid 6-7-tiden (har morgon kl 8 ) och då blir morgonaptiten sisådär, precis som du skriver. Jag hatar väckarklockor och försöker hålla koll ändå (och se till att amma för 05.30) eftersom jag vaknar ofta. Tills helt nyligen sov hon i vagn i vårt rum, och då vaknade jag bara hon rörde sig pyttelite i sömnen och då tog jag upp direkt och ammade (om det var amningtid!) så nån överlevnadsångest hann aldrig gripa tag i henne för jag hade hunnit servera bröstet innan hon vaknat till. Det funkade för oss. Men som sagt de flesta ställer klockan. Du gör det som känns rätt för er.

Fortsätt jobba på så bra! Och njut! :wink: KRAM!
MiaMaria

Inlägg av MiaMaria »

Hej igen och tack för din hjälp!

Idag har det tyvärr inte varit någon bra dag. Förmiddagsluren på 1,5 h gick jättebra. Jag drog lugnt i vagnen en gång när hon höll på att vakna, annars sov hon hela luren utan problem :D . Däremot har middagsluren på två timmar varit kämpig både igår och idag. Hon somnar bra, men redan efter 35 minuter börjar hon skruva på sig. Jag har då varit där och dragit försiktigt i vagnen och hon har somnat om snabbt för att sova i tio minuter till och jag drar igen varpå hon somnar, men sen vaknar hon var tredje minut. Det räcker att jag drar försiktigt i vagnen ett kort tag för att hon ska somna om. När det har gått en timme och 25 minuter vaknar hon till mer riktigt och jag vagnar riktigt, hon lägger sig ner men somnar inte om. Efter ett tag lyfter hon upp huvudet,är klarvaken och nöjd, varpå jag tar upp henne (en halvtimme för tidigt), innan hon blir arg av att hon ligger på mage. Borde jag ha försökt vagna ännu mer? Känns som att jag inte skulle fått henne att sova någon längre stund ändå. Är det mat som saknas ändå tror ni? Efter det här blev hela eftermiddagen helt fel.
Ett sätt att få henne att sova länge är att promenera. Kan det vara ett sätt för att lära henne? Att jag nu ett tag promenerar just under den långa middagsluren? Eller kan det bli så att jag vänjer henne vid det då, så att hon inte kan sova när vagnen står stilla sedan?

Eller är det schemat det är fel på ändå? Känns som att hon oftast sover en av lurarna bra, men sällan båda (om jag inte promenerar). Om jag skulle korta ner förmiddagsluren till 45 minuter också och göra natten längre kanske hon skulle sova bättre på dagen? Jag undrar bara hur hon klarar dagen då. Hon blir så snabbt trött vid varje vakenperiod.Hon är pigg och glad när hon har vaknat, ätit och fått ny blöja. Efter bra precis 40 minuter börjar hon gnälla och sen får jag kämpa jättemycket för att hålla henne på gott humör tills det är dags att sova. Det spelar ingen roll vilken tid på dagen det är eller vad vi gör. Vi kan leka, ha social delaktighet, vara utomhus etc. Hon har varit en liten tröttis ända sedan hon föddes och vi har alltid fått kämpa ganska mycket för att hålla henne vaken längre stunder.

Vad negativt det låter... Hon är absolut en jättegod och mysig tjej och vi njuter massor av henne, men vi behöver hjälpa henne att få lite ordning på dagarna.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej MiaMaria :D Välkommen hit :heart:

Vi är många med små tröttisar vill jag lova, bla har jag en själv.
Jag skulle vara försiktig med att införa promenad som sövning om jag inte tänkte erbjuda henne det varje dag.
Om jag ska ut och promenera under en lur så lägger jag i vagnen och väntar tills hon har sovit 10 minuter just för att hon inte ska vänja sig vid rullande vagn. Eller vakna så fort jag stannar. Det är jag det :wink:

Jag tror också på att längre nattsömn ger piggare bebis dessutom om hon vaknar två gånger under den tiden så kanske den borde vara längre så som du skriver.

En vanlig rytm för en tröttmössa är: 12-45-2-45. Du kan utnyttja marginalkvartarna om du behöver. Även en liten lur på 5 minuter gör under för både sömn och aptit.

Jag kan också varm rekommendera TorsMammas nattmacka för lite mer mättnad inför natten.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
MiaMaria

Inlägg av MiaMaria »

Hej och tack så mycket!

Nu har jag börjat fundera lite runt ett annat schema, som skulle se ut så här:

7.00 - 8.30 vaken 1,5 h (äta 7.00)
8.30 - 9.15 sova 45 min
9.15 - 11.15 vaken 2 h (äta 10.00)
11.15 - 13.15 sova 2 h
13.15 - 15.00 vaken 1h, 45 min (äta 13.15)
15.00 - 15,45 sova 45 min
15.45 - 17,15 vaken 1,5 h (äta 16.15)
17.15 - 18.00 sova 45 min
18.00 - 19.30 vaken (äta 19.00)

Det blir 15 h och 45 minuters sömn,men jag tror inte att det blir några problem för vår tröttis att det är lite för mycket. En 45 minuters lur så sent kanske kan verka lite knasigt, men hon har inte svårt att somna på kvällarna bara hon är mätt.

Anledningen till att vi vill lägga henne 19.30 är att storasyster lägger sig 19.00 och det känns bra att inte ha deras läggningar på samma gång eftersom jag är ensam ibland.

Det jag tycker känns krångligt med ett sådant här schema är maten - att hon inte äter direkt när hon vaknar. Vet inte hur hon klarar att vänta 45 minuter på maten efter att hon har vaknat, särskilt som jag aldrig kan ge henne någon påfyllning innan. Är det någon som kan hjälpa mig att tänka?

En annan fråga är hur man gör med fem minuters lurarna? Vi har lagt henne i vagnen för dem också. Är det dumt? Har för mig att jag läst något om det någonstans, men kan inte hitta det.

"Nattmackan" ska jag prova. Känns som att hon vaknar tidigare och tidigare om nätterna, så jag antar att hon behöver mer. Jag har lite svårt att få ut så mycket mjölk när jag pumpar. Kan jag köra med vatten i ersättningen då eller ska jag kämpa för att verkligen få ut tillräckligt med BM?

Tack så jättemycket för era svar :D !
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej! :D
Utifrån min egen erfarenhet så föredrar jag längre dagslurar, bland annat pga att jag vill amma direkt efter väckning. Mitt schema är 12+2+1,5+45 (över 16 timmars sömn jag vet... :sleep: ) för min 4-månaders tröttis. Men det är flera med tröttisar här som kör med med schemat Johanna skrev om, så det funkar bra för många -man får köra på det som passar ens egen bebis bäst.

Jag får inte heller ut så mycket när jag pumpar. Till kvällen har jag i stället gett ersättning gjord på vatten med lite extra pulver direkt efter amning. Det står att man inte ska blanda med mer pulver än vad som anges, men jag tänker att det blir ungefär som nattmackan eftersom jag ammat precis innan. :wink: Så tänker jag. Lactiplus är ungerfär samma som Sempers magdroppar, men om du använder BabyPlus så innehåller den redan snälla lactobaciller. För några veckor sen började vi med HiPPs släta ekologiska risgröt och nu äter hon det blandat med lite majspuré som fjärde mål. Mycket uppskattat! :lol: Dom är väldans hungriga i den här åldern! :P

KRAM! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"