Vagning, buffning + solfjäder i ryggläge, etc KOMPLETTERING

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
eliren

Vagning, buffning + solfjäder i ryggläge, etc KOMPLETTERING

Inlägg av eliren »

Hej!

Ska påbörja den s.k. kurningen om 10 dagar på min 6-månaders pojke. För anteckningar nogsamt över dagsform med sovtider och ättider. Han är ett snällt och glatt barn. Har lagt honom i egen säng sedan 4 månaders ålder utan större problem (på rygg, utan napp). Det tar längre tid för honom att somna själv nu är då, men det funkar. Ammar varje / varannan timme hela nätterna - därav KURNING!!

Hans dagsovtider är högst sporadiska - ibland sover han 2 timmar på första luren, ibland 40 minuter. Ingen ordning alls (!) Han lägger sig 19 varje kväll, ammar varannan timme (ungefär), vaknar glad 6.30.

Lite frågor utifrån detta:
1. När jag försöker formulera ett schema - hur ska jag förhålla mig till just detta med de väldigt varierande sovtiderna på dagen? Tycker att det är jättesvårt!

2. I boken står det ingenting om vagning i 'lathunden'? Han är för stor för sin liggvagn, har bytt till sittvagn. Kan / behöver jag vagna (eller är det för mindre barn?) När vagnar jag i så fall i processen? Det är ett av verktygen, ja, men det nämns lite för lite om när man bör / kan tillämpa det..!?

3. Han sover gladeligen på rygg. Inser att det ligger något i detta att barn (eller vi alla?!) sover bättre på mage, men när jag lägger honom på mage lyfter han huvudet envist och blir skitförbannad (!) Kanske ska nämna också att han hittills aldrig vänt på sin lilla kropp själv.

En gång för alla (för det verkar vara en vanligt förekommande frågeställning här): ska jag tvinga (!) honom till ryggläge? Eller är det som det står i boken - inte så viktigt hur de sover men ATT?! Kan jag uppnå 12 timmarnsatten trots hans föredragande av ryggläge?? Vill gärna ha ett svar på denna min eviga fråga. (Min man tycker att det är extremt onödigt att tvinga honom till magläge och köpa larm för en massa pengar när 'han sover ju så bra på rygg?!' Säger han som SJÄLV har sovit hela nätterna de sista 6 månaderna......) (FÖRSLAG: ni kanske kan starta en uthyrningskedja av larm här, eftersom man använder det så kort tid?!)

4. Beroende av vad någon svarar på min rygglägesfråga - hur göra med buffning och solfjäder? Förstår självklart att trycket inte ska tillämpas på bålen i ryggläge, men finns det någon variant av solfjädern här? Att buffa på rygg är ju rätt svårt (med spjälsäng...)

(Till den som kan påverka: Och den lilla, ENDA filmsnutten på Anna när hon buffar och solfjädrar - MER SÅN'T!! Jättebra att se hur Anna faktiskt gör något som är lite knepigt att föreställa sig efter en verbal beskrivning.)

5. Ammar ju som sagt ganska omfattande. Ger honom även mat. Detta med de högts nödvändiga insomnings'slurkarna' (som mer är en komplett trerätters, eftersom jag har en omfattande mjölkproduktion) gör ju att han äter rätt ofta (!) Kan någon ge mig lite riktlinjer kring hur man ska göra i denna övergångsfas från helamning till 3 portioner ('kött och potatis', gröt med frukt samt fruktmos)? Hur mycket behöver jag amma i komplettering?

EVIGT TACKSAM FÖR SVAR - SNÄLLA NÅGON...!

/ER
Elle

Inlägg av Elle »

Dubblett! Vi stänger denna och fortsätter i din andra tråd!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"