...allvarliga problem i min mening. Det är min kompis son som hela sitt liv aldrig har kunnat somna i en säng, varken sin egen eller mammas. Kan bara somna i 1.sele 2. vid bröstet eller 3. på mammas eller pappas mage. Där måste han då också ligga kvar annars vaknar han direkt. Ur selen kan de lägga gossen i sängen, men från läggdags så vaknar han varje gång det har gått 45 min, ammar 10 min. och somnar om, i princip så hela natten(!!!). Just nu har det tillkommit att han är vaken i flera timmar mitt i natten, typ från 01-04!! Jag förstår inte hur de överlever. Hon säger att det förstör både moderskapet och förhållandet (pappa hjälper inte till på nätterna utan tycker att det är hennes fel att det har blivit så här och att han måste jobba...)
Har berättat om min lillas sömn och hon är nu öppen för att genomföra någon form av kur, men hon tror att det blir mycket svårare med sonen för att han är så stor.
Vad ska man tänka på när man kurar en såpass stor kille- vagna är uteslutet eller? Någon som har några bra (eller dåliga) erfarenheter att dela med sig av?
Har tipsat henne om Barnaboken förstås och även denna hemsida, men det verkar som att insta ansträngning är för mycket just nu! Jag är verkligen oroad!
14-månaders med problem
-
jordgumman
14-månaders med problem
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Hej
Oj, det låter inte bra!
Det går ju självklart att kura lite störrre barn. Men man måste vara påläst och veta vad man gör.
Det kan ju kännas tungt att sätta sig in i en metod man inte har hört talas om och känns komplicerad (vilket det ju inte är). Å andra sidan, vad är alternativet? Det går ju inte att ha det som det är nu.
Har du någon möjlighet att hjälpa henne? Kanske bara genom att ta hand om pojken på dagen så att hon kan få lite sömn. Några timmar, några dagar. Också läsa på så att hon har någon hon kan bolla frågor med.
/LO
Oj, det låter inte bra!
Det går ju självklart att kura lite störrre barn. Men man måste vara påläst och veta vad man gör.
Det kan ju kännas tungt att sätta sig in i en metod man inte har hört talas om och känns komplicerad (vilket det ju inte är). Å andra sidan, vad är alternativet? Det går ju inte att ha det som det är nu.
Har du någon möjlighet att hjälpa henne? Kanske bara genom att ta hand om pojken på dagen så att hon kan få lite sömn. Några timmar, några dagar. Också läsa på så att hon har någon hon kan bolla frågor med.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
jordgumman
Jag försöker peppa så mycket jag kan. Till saken hör att de just har flyttat också, så det är mycket på grund av det-också. Ta hand om pojken vet jag inte om jag fixar just nu, två är alldeles tillräckligt för mig
, men det finns nog andra runt henne som skulle kunna hoppa in lite mer. Jag ska försöka uppmuntra henne till det också. Tack för svar LO!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma