Vår tjej på 22 månader får sömnen att fungera bra för det allra mesta men ibland är hon klängig men bara mot mamma. När jag lägger henne går det enligt boken men ibland när min fru ska lägga henne klänger hon sig först fast vid henne och sen när de klarat av det och hon är nere i sängen vägrar hon att ligga ner, skulle man tvinga ner henne krävs det för mycket hårdhänthet.
De får istället gå vägen via småprat, klapp och kel och lite resonemang och sen efter ett tag lägger hon sig ner.
Något ni känner igen och några tips? Funderar på om man kan göra annorlunda vid läggningen eller kanske om man kan förebygga klängigheten i förväg eller om det bara är att köpa läget. De allra flesta gånger går det bra när hon lägger också men då och då inträffar detta fenomen.
Klängig vid mamma vid läggning, pappa fungerar
Klängig vid mamma vid läggning, pappa fungerar
Patrik Andersson
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Hej
Jag skulle nog, om det märks innan hon läggs i sängen, låta henne kramas en stund extra. Inte några minuter utan bara en kort stund så att mamma visar att det är ok att kramas. Sedan ska ju nattningsproceduren vara så kort som möjlig.
Hon behöver inte tvingas ner till liggläge. Lägg ner och natta och gå ut. Skulle hon ställa sig upp, så kan hon ju lägga sig ner igen. Det är ju i så fall om det skulle bli en supermegakris efter att mamma lämnat rummet som en solfjäder skulle kunna vara aktuell.
/LO
Jag skulle nog, om det märks innan hon läggs i sängen, låta henne kramas en stund extra. Inte några minuter utan bara en kort stund så att mamma visar att det är ok att kramas. Sedan ska ju nattningsproceduren vara så kort som möjlig.
Hon behöver inte tvingas ner till liggläge. Lägg ner och natta och gå ut. Skulle hon ställa sig upp, så kan hon ju lägga sig ner igen. Det är ju i så fall om det skulle bli en supermegakris efter att mamma lämnat rummet som en solfjäder skulle kunna vara aktuell.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
father of sons
Akta för att bli hängandes här...2 minuter, 5 minuter, 7, 12, 56 osvDe får istället gå vägen via småprat, klapp och kel och lite resonemang och sen efter ett tag lägger hon sig ner
"Så trevligt med sällskap" - men risk för att odla en vana!
Annars tror jag som /LO; Lägg ned, natta och UT!
Alla eventuella kriser efter de hanteras som vanligt.
(Grattis förresten!
Senast redigerad av father of sons den tor 25 aug 2005, 08:36, redigerad totalt 1 gånger.
-
Gäst