Vagning, ryggläge (med buff +solfjäder!?) och lite annat
Vagning, ryggläge (med buff +solfjäder!?) och lite annat
Hej!
Ska påbörja den s.k. kurningen om 10 dagar på min 6-månaders pojke. För anteckningar nogsamt över dagsform med sovtider och ättider. Han är ett snällt och glatt barn. Har lagt honom i egen säng sedan 4 månaders ålder utan större problem (på rygg, utan napp). Det tar längre tid för honom att somna själv nu är då, men det funkar.
Hans dagsovtider är högst sporadiska - ibland sover han 2 timmar på första luren, ibland 40 minuter. Ingen ordning alls (!) Han lägger sig 19 varje kväll, ammar varannan timme (ungefär), vaknar glad 6.30.
Lite frågor utifrån detta:
1. När jag försöker formulera ett schema - hur ska jag förhålla mig till just detta med de väldigt varierande sovtiderna på dagen? Tycker att det är jättesvårt!
2. I boken står det ingenting om vagning i 'lathunden'? Han är för stor för sin liggvagn, har bytt till sittvagn. Kan / behöver jag vagna (eller är det för mindre barn?) När vagnar jag i så fall i processen? Det är ett av verktygen, ja, men det nämns lite för lite om när man bör / kan tillämpa det..!?
3. Han sover gladeligen på rygg. Inser att det ligger något i detta att barn (eller vi alla?!) sover bättre på mage, men när jag lägger honom på mage lyfter han huvudet envist och blir skitförbannad (!) Kanske ska nämna också att han hittills aldrig vänt på sin lilla kropp själv.
En gång för alla (för det verkar vara en vanligt förekommande frågeställning här): ska jag tvinga (!) honom till ryggläge? Eller är det som det står i boken - inte så viktigt hur de sover men ATT?! Kan jag uppnå 12 timmarnsatten trots hans föredragande av ryggläge?? Vill gärna ha ett svar på denna min eviga fråga. (Min man tycker att det är extremt onödigt att tvinga honom till magläge och köpa larm för en massa pengar när 'han sover ju så bra på rygg?!' Säger han som SJÄLV har sovit hela nätterna de sista 6 månaderna......) (FÖRSLAG: ni kanske kan starta en uthyrningskedja av larm här, eftersom man använder det så kort tid?!)
4. Beroende av vad någon svarar på min rygglägesfråga - hur göra med buffning och solfjäder? Förstår självklart att trycket inte ska tillämpas på bålen i ryggläge, men finns det någon variant av solfjädern här? Att buffa på rygg är ju rätt svårt (med spjälsäng...)
(Till den som kan påverka: Och den lilla, ENDA filmsnutten på Anna när hon buffar och solfjädrar - MER SÅN'T!! Jättebra att se hur Anna faktiskt gör något som är lite knepigt att föreställa sig efter en verbal beskrivning.)
5. Ammar ju som sagt ganska omfattande. Ger honom även mat. Detta med de högts nödvändiga insomnings'slurkarna' (som mer är en komplett trerätters, eftersom jag har en omfattande mjölkproduktion) gör ju att han äter rätt ofta (!) Kan någon ge mig lite riktlinjer kring hur man ska göra i denna övergångsfas från helamning till 3 portioner ('kött och potatis', gröt med frukt samt fruktmos)? Hur mycket behöver jag amma i komplettering?
EVIGT TACKSAM FÖR SVAR - SNÄLLA NÅGON...!
/ER
Ska påbörja den s.k. kurningen om 10 dagar på min 6-månaders pojke. För anteckningar nogsamt över dagsform med sovtider och ättider. Han är ett snällt och glatt barn. Har lagt honom i egen säng sedan 4 månaders ålder utan större problem (på rygg, utan napp). Det tar längre tid för honom att somna själv nu är då, men det funkar.
Hans dagsovtider är högst sporadiska - ibland sover han 2 timmar på första luren, ibland 40 minuter. Ingen ordning alls (!) Han lägger sig 19 varje kväll, ammar varannan timme (ungefär), vaknar glad 6.30.
Lite frågor utifrån detta:
1. När jag försöker formulera ett schema - hur ska jag förhålla mig till just detta med de väldigt varierande sovtiderna på dagen? Tycker att det är jättesvårt!
2. I boken står det ingenting om vagning i 'lathunden'? Han är för stor för sin liggvagn, har bytt till sittvagn. Kan / behöver jag vagna (eller är det för mindre barn?) När vagnar jag i så fall i processen? Det är ett av verktygen, ja, men det nämns lite för lite om när man bör / kan tillämpa det..!?
3. Han sover gladeligen på rygg. Inser att det ligger något i detta att barn (eller vi alla?!) sover bättre på mage, men när jag lägger honom på mage lyfter han huvudet envist och blir skitförbannad (!) Kanske ska nämna också att han hittills aldrig vänt på sin lilla kropp själv.
En gång för alla (för det verkar vara en vanligt förekommande frågeställning här): ska jag tvinga (!) honom till ryggläge? Eller är det som det står i boken - inte så viktigt hur de sover men ATT?! Kan jag uppnå 12 timmarnsatten trots hans föredragande av ryggläge?? Vill gärna ha ett svar på denna min eviga fråga. (Min man tycker att det är extremt onödigt att tvinga honom till magläge och köpa larm för en massa pengar när 'han sover ju så bra på rygg?!' Säger han som SJÄLV har sovit hela nätterna de sista 6 månaderna......) (FÖRSLAG: ni kanske kan starta en uthyrningskedja av larm här, eftersom man använder det så kort tid?!)
4. Beroende av vad någon svarar på min rygglägesfråga - hur göra med buffning och solfjäder? Förstår självklart att trycket inte ska tillämpas på bålen i ryggläge, men finns det någon variant av solfjädern här? Att buffa på rygg är ju rätt svårt (med spjälsäng...)
(Till den som kan påverka: Och den lilla, ENDA filmsnutten på Anna när hon buffar och solfjädrar - MER SÅN'T!! Jättebra att se hur Anna faktiskt gör något som är lite knepigt att föreställa sig efter en verbal beskrivning.)
5. Ammar ju som sagt ganska omfattande. Ger honom även mat. Detta med de högts nödvändiga insomnings'slurkarna' (som mer är en komplett trerätters, eftersom jag har en omfattande mjölkproduktion) gör ju att han äter rätt ofta (!) Kan någon ge mig lite riktlinjer kring hur man ska göra i denna övergångsfas från helamning till 3 portioner ('kött och potatis', gröt med frukt samt fruktmos)? Hur mycket behöver jag amma i komplettering?
EVIGT TACKSAM FÖR SVAR - SNÄLLA NÅGON...!
/ER
-
Johanna w.
Re: Vagning, ryggläge (med buff +solfjäder!?) och lite annat
Hej eliren
Välkommen till forumet
Jag ska svara på det jag kan så får någon annan fylla i det som saknas
Det skulle underlätta för oss som vill hjälpa er om du kan gå in i din profil (här ovan) och skriva in exakt datum för när sonen är född, TACK!
Så du får tänka lite logiskt. Vad behöver han? Vill jag tänka långsiktigt? Vad passar övriga familjen? Ska ni ha 11 eller 12h natt? Fundera.
15 timmars sömn ska han ha på ett dygn med med 3 dagslurar, varav en längre. Naturliga sömnrytmer är: 5 min-20 min-45 min-1.5h-2h-3h osv.
Det finns larm att hyra, jag återkommer med länk.
Hur har ni gjort, han gjort för att du får upplevelsen om att han inte vill? Kan du utveckla det?
Kramar Johanna
Jag ska svara på det jag kan så får någon annan fylla i det som saknas
Det skulle underlätta för oss som vill hjälpa er om du kan gå in i din profil (här ovan) och skriva in exakt datum för när sonen är född, TACK!
Jätte bra att du antecknar tider! Tyvärr är det så att många av de som ska kura sina små inte har något direkt mönster sömnen är helt upp och ner.eliren skrev: Lite frågor utifrån detta:
Så du får tänka lite logiskt. Vad behöver han? Vill jag tänka långsiktigt? Vad passar övriga familjen? Ska ni ha 11 eller 12h natt? Fundera.
15 timmars sömn ska han ha på ett dygn med med 3 dagslurar, varav en längre. Naturliga sömnrytmer är: 5 min-20 min-45 min-1.5h-2h-3h osv.
Man behöver inte göra antingen eller. Många väljer att ha långlur i sängen medans de kortare sovs i vagnen. Man byter helt enkelt ut vagning mot buffningen då. MEN en förutsättning för att någon lur i vagn är att han kan sova i den och att det går att mörlägga.eliren skrev: 2. I boken står det ingenting om vagning i 'lathunden'? Han är för stor för sin liggvagn, har bytt till sittvagn. Kan / behöver jag vagna (eller är det för mindre barn?) När vagnar jag i så fall i processen? Det är ett av verktygen, ja, men det nämns lite för lite om när man bör / kan tillämpa det..!?
Min starka rekommendation är larm oavsett sovläge! Ryggläge är ju tyvärr ingen garanti för att PSD inte kan inträffa, det är inte larmet heller, men om det händer blir du genast upplyst om det!eliren skrev: 3. Han sover gladeligen på rygg. Inser att det ligger något i detta att barn (eller vi alla?!) sover bättre på mage, men när jag lägger honom på mage lyfter han huvudet envist och blir skitförbannad (!) Kanske ska nämna också att han hittills aldrig vänt på sin lilla kropp själv.
Det finns larm att hyra, jag återkommer med länk.
Hur har ni gjort, han gjort för att du får upplevelsen om att han inte vill? Kan du utveckla det?
Maten ska ner inom en timme. Lämpligen äter han den fasta födan först, så mycket han vill ha och orkar och därefter fyller du på med så mycket BM som han vill ha.eliren skrev: 5. Ammar ju som sagt ganska omfattande. Ger honom även mat. Detta med de högts nödvändiga insomnings'slurkarna' (som mer är en komplett trerätters, eftersom jag har en omfattande mjölkproduktion) gör ju att han äter rätt ofta (!) Kan någon ge mig lite riktlinjer kring hur man ska göra i denna övergångsfas från helamning till 3 portioner ('kött och potatis', gröt med frukt samt fruktmos)? Hur mycket behöver jag amma i komplettering?
Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Vagning, ryggläge (med buff +solfjäder!?) och lite annat
Då har du honom förslagsvis ute i sittvagnen när han är vaken. Och lägger honom att sova inne (för öppet fönster, helst).eliren skrev: 2. I boken står det ingenting om vagning i 'lathunden'? Han är för stor för sin liggvagn, har bytt till sittvagn.
Eller också införskaffar du en gammal hederlig, rymlig barnvagn med flat botten. Finns begagnade för ett par hundralappar på nätet. Då kan han sova ute också. Vilket ju kan vara skönt vid promenader och längre förflyttningar
Har han aldrig vänt sig, betyder det antagligen att han aldrig legat på mage överhuvudtaget, inte i vaket tillstånd heller alltså. Och då är det illaeliren skrev: 3. när jag lägger honom på mage lyfter han huvudet envist och blir skitförbannad (!) Kanske ska nämna också att han hittills aldrig vänt på sin lilla kropp själv.
Att han "lyfter huvudet envist" är precis vad han är gjord för
Läggs han på mage för att sova, tillämpar man tillrättaläggandet som "parkerar" också lilla huvudet.
Ja, det kan du. Men då måste magläget odlas flitigt, flitigt, flitigt så fort han är vaken och uppeeliren skrev: Kan jag uppnå 12 timmarnsatten trots hans föredragande av ryggläge??
Det är inte så svårt att buffa på rygg. Man får finna tekniken. Solfjädra modererat kan man också göra. Tre mammor beskriver på sid 142 f i Internationella Sova hela natten hur de gjort.eliren skrev: 4. finns det någon variant av solfjädern här? Att buffa på rygg är ju rätt svårt (med spjälsäng...)
Fler filmsnuttar är på ingång, är meningen. Kan inte säga när, bara lova att.eliren skrev: ... den lilla, ENDA filmsnutten på Anna när hon buffar och solfjädrar - MER SÅN'T!!
Ja, förmodligen tio gånger om dagen minst, eller hur? Jobbigt för lilla matsmältningsapparaten och inte riktigt snällt mot den rätta sortens aptit, om man säger 8-[eliren skrev: 5. Detta med de högst nödvändiga insomnings'slurkarna' - - gör ju att han äter rätt ofta (!)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej!
Känns mäktigt att få svar av en levande legend (!), tack för det och tack Johanna.
Den lille parkeras ofta på mage, vill jag bara säga. Han är stark i nacken, och vrider sig till hälften (...) efter saker ovanför hans huvud vid skötbordet, men mer än så tycks inte intressera honom. Har försökt muta / locka med det som verkar vara hans mest åtråvärda leksaker i form av mobiltelefoner och fjärrkontroller, men han bryr sig inte.
Tänker att det verkar vettigt att börja med kurning på rygg, han diggar ju trots allt det, och den dagen han vänder sig, så får man väl överväga att intressera honom för magläge.
Tack för att ni finns, TACK för alla kloka ord i olika böcker, och snart (om typ tre vecor) ska jag även tacka dig för Sova hela natten-boken...
/ER, stolt mor till Lorentz
Känns mäktigt att få svar av en levande legend (!), tack för det och tack Johanna.
Den lille parkeras ofta på mage, vill jag bara säga. Han är stark i nacken, och vrider sig till hälften (...) efter saker ovanför hans huvud vid skötbordet, men mer än så tycks inte intressera honom. Har försökt muta / locka med det som verkar vara hans mest åtråvärda leksaker i form av mobiltelefoner och fjärrkontroller, men han bryr sig inte.
Tänker att det verkar vettigt att börja med kurning på rygg, han diggar ju trots allt det, och den dagen han vänder sig, så får man väl överväga att intressera honom för magläge.
Tack för att ni finns, TACK för alla kloka ord i olika böcker, och snart (om typ tre vecor) ska jag även tacka dig för Sova hela natten-boken...
/ER, stolt mor till Lorentz
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Då måste jag få fråga: ska jag kura honom på rygg? Ska jag ta den striden nu? Eller avvakta tills han har kommit underfund med hur man gör för att vända på sig? Min enda rimliga förklaring till hans seghet vad gäller detta är att han är stor, 9,3 kg och har ett stor huvud (3 över kurvan), och kanske också att det babygym jag gick och köpte för dyra, onödiga pengar har en vadderad kant runt sig, och inbjuder föga till rotation. Kanske är det på sin plats att vara lite självrannsakande och konstatera att jag hade kunnat vara lite mer ambitiös med magläget. Men jag tror nog att jag gjort som brukligt är - att lägga honom att öva på magläge varje dag en stund (tills det knorras, eller snarare blir sjukt dålig stämning...) och sedan vänt honom. Har du / ni ytterligare tips..?
En annan fråga: när man väl hittat sitt schema med alla mattider och sovtider och börjar sätta det - hur hanterar man avvikelser? Låt säga att min pojkes schema är att han sover långlur på förmiddagen (som han allt som oftast gjort), men vaknar efter säg 40 minuter - ska jag ramsa (och ev. buffa) och envisas då, eller så att säga byta med ett annat sovtillfälle på dagen? Jag förstår att det tar några veckor att komma underfund med de optimala tiderna, men i det att man söker sig fram till dom - hur hantera eventuella avvikelser? För ger man sig, så har man ju gjort bort sig...
Tacksam för svar igen,
/ER
En annan fråga: när man väl hittat sitt schema med alla mattider och sovtider och börjar sätta det - hur hanterar man avvikelser? Låt säga att min pojkes schema är att han sover långlur på förmiddagen (som han allt som oftast gjort), men vaknar efter säg 40 minuter - ska jag ramsa (och ev. buffa) och envisas då, eller så att säga byta med ett annat sovtillfälle på dagen? Jag förstår att det tar några veckor att komma underfund med de optimala tiderna, men i det att man söker sig fram till dom - hur hantera eventuella avvikelser? För ger man sig, så har man ju gjort bort sig...
Tacksam för svar igen,
/ER
-
Johanna w.
Hej!
Här är länken om du vill hyra larm:
http://www.andningslarm.se/
Här kan du leta runt efter begagnade eller skriva önskas köpa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=20
Här är länken om du vill hyra larm:
http://www.andningslarm.se/
Här kan du leta runt efter begagnade eller skriva önskas köpa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=20
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hej
Är varken diplomerad eller särskilt erfaren på kurningens område. Vi har däremot precis kurat vår nu niomånaders dotter och det har verkligen gått helt över förväntan!
Det jag ville säga var att Maya också var en inbiten ryggsovare och tyckte riktigt illa om att ligga på mage när hon var vaken också, även efter att hon lärt sig vända sig själv (!). Förmodligen eftersom vi alltid lagt henne på rygg på nätterna och sett till att hon stannade så (livrädda för psd såklart).
Vi övervägde också allvarligt att kura henne på rygg men dels tyckte jag att det var svårt att få till buffningstekninken då och dels ville vi verkligen genomföra kuren "fullt ut" enligt konstens alla regler så det blev mage tillslut.
Och... min dotter älskar det! De första nätterna fick man hjälpa henne vända tillbaka någon gång men numera sover hon som en liten gris på mage nätterna igenom. Hon började också krypa tio dagar efter påbörjad kur och det tror jag inte är en slump...
Ja det här blev ju onödigt långt.
Jag rekommenderar helt enkelt varmt magläge och säger grattis till att ni kommer få sova så gott allihop snart!!!
Kramar
Cissilito med familj
Är varken diplomerad eller särskilt erfaren på kurningens område. Vi har däremot precis kurat vår nu niomånaders dotter och det har verkligen gått helt över förväntan!
Det jag ville säga var att Maya också var en inbiten ryggsovare och tyckte riktigt illa om att ligga på mage när hon var vaken också, även efter att hon lärt sig vända sig själv (!). Förmodligen eftersom vi alltid lagt henne på rygg på nätterna och sett till att hon stannade så (livrädda för psd såklart).
Vi övervägde också allvarligt att kura henne på rygg men dels tyckte jag att det var svårt att få till buffningstekninken då och dels ville vi verkligen genomföra kuren "fullt ut" enligt konstens alla regler så det blev mage tillslut.
Och... min dotter älskar det! De första nätterna fick man hjälpa henne vända tillbaka någon gång men numera sover hon som en liten gris på mage nätterna igenom. Hon började också krypa tio dagar efter påbörjad kur och det tror jag inte är en slump...
Ja det här blev ju onödigt långt.
Kramar
Cissilito med familj
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106