Vill att han ska somna utan vällingflaska

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elvira

Vill att han ska somna utan vällingflaska

Inlägg av Elvira »

Hej på er,

Är mamma till världens goaste Simon på 8 månader, och har precis beställt Barnaboken så jag har såklart en del att läsa på..

Simon har sovit bra nätterna igenom från det att han föddes, nu sover han 11-12 timmars nätter i sträck. Sover även bra på dagarna. Han somnar alltså oftast i sin egen säng (förutom nu i sommar när vi varit på semester, då har han somnat med oss och vi har burit över, så det måste vi ändra tillbaka nu) efter att han fått en vällingflaska där han ligger. Och det är just det där ätandet i sängen som jag vill ha bort! :lol: Är det något särskilt man ska tänka på när man ska vänja honom av med det, eller är det bara att göra helt enkelt? 8)

Bara lägga ner honom, ramsa och gå ut? (+ ev. buffning och solfjäder). Har en del att läsa på innan som ni märker.. :wink: Tänkte bara om någon som "kurat" en sängätare har några extra tips?

Tilläggas kan ju att han då somnar på rygg men ofta snabbt vänder sig till mage i sömnen, han trivs bäst att sova på mage så han borde ju gilla att få somna så också!

Återkommer! Hej så länge! :D
Elvira

Inlägg av Elvira »

Rubriken borde istället vara: JAG vill sluta ge honom välling i sängen :!:
Han har ju aldrig bett om det, har inte ens testat att inte ge.. :oops: :lol:

Ändring på det alltså.. :wink:
T.P

Inlägg av T.P »

hejsan..menar du att han ligger /låg i er säng och äter och somnar till vällingen?? Själv sitter vi i soffan när min dotter dricker välling..sen är det rätt in i hennes rum..nattar lampan :) och lägger henne "ramsar" på väg ut.
du har ju alla förutsättningarna..om han är van sen tidigare att somna själv
Bara köra rakt av som du säger :wink:
barn födda 04/06/08
Elvira

Inlägg av Elvira »

Hej, tack för ditt svar! Vi matar honom med vällingen när han ligger i sin egen säng, när den är uppäten är han ofta supersömnig, får nappen på en gång och somnar..

Men! Idag när han skulle sova middag så somnade han inte direkt efter vällingen, jag gick därifrån, han fick ligga i sin säng och böka, blev jättemissnöjd och hade till slut tänkt ta upp honom och söva honom i vår säng istället. Men han fick ligga kvar i sin säng istället, jag la honom på mage och höll en hand på hans rygg och den andra på lilla rumpan, och så somnade han direkt! :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Slå två flugor i en smäll när du ändå är igång. Mata honom någon annan stans OCH ta bort nappen. Han är så stor så den behöver han inte längre.

Jag tror inte att du kommer att behöva kura, däremot så kanske han är lite förvirrad de första kvällarna (och dagarna) när han ska somna. Ge honom välling i soffan eller vad som nu känns lämpligt, men inte i hans rum. Lägg honom i sängen på mage och gör som du gjorde på dagsluren (=solfjäder). Men gå ut innan han hinner somna. Det måsta han får göra själv. Ta en ramsa med dig ut. Alltså ramsa på något sätt, säg godnatt min skatt vi ses i morn, eller vad som känns bra.

Det kan mycket väl räcka. Men skulle det inte göra det så tycker jag att du ska läsa på allt om kuren INNAN du prövar den enkla varianten. För du måste veta vad du ska svara när (om) han skriker upp sig och blir förtvivlad.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elvira

Inlägg av Elvira »

Jo jag ska absolut läsa på allt jag kan innan (väntar på bokleverans på posten).

En annan fråga: sonen är som sagt 8 månader och är för tillfället ganska ledsen, orolig osv. på ett sätt som han inte brukar. Har sett begreppet 8-månaders-ångest och skulle vilja veta lite mer om det..
Bör man i så fall avvakta någon vecka innan man "kurar", om han är inne i en väldigt känslig period just nu?
T.P

Inlägg av T.P »

du behöver inte vänta tills "8 mån ångesten" är över..vi behöver alla vår goda sömn hur än livet ser ut för tillfället
barn födda 04/06/08
Elvira

Inlägg av Elvira »

Jo men han sover redan väldigt väldigt bra! :)

Tror nog mer att det är en ny tand på gång upp än någon direkt ångest. Ska därför läsa på ordentligt och sen lära honom somna själv i sin säng.. :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åttamånadersångest är ett begrepp som Anna använder. Det hon säger är att barnet föds till ett "jag". Barnet inser helt plötsligt att det är en egen individ och inte ingår i helheten. En del tycker att det är väldigt dramatiskt medan andra inte reagerar säskillt mycket.

Så att han är lite gnällig och ledsen kan mycket väl bero på det. Men det han behöver är en trygg stabil tillvaro så att han hinner med att ta hand om sina nya kunskaper och insikter.

Och jag tror fortfarande att du inte kommer att behöva köra någon regelrätt kur. Han kommer att behöva lära sig att somna utan flaska och utan napp (tycker jag). Somna och somna om kan han redan och någon sömnbrist lider han ju inte heller av. :thumbsup:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"