Sova hela natten kuren för en 8 mån tjej!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Silla

Sova hela natten kuren för en 8 mån tjej!

Inlägg av Silla »

Hej alla,
Har lite frågor. Har en dotter på 8 mån som alltid har haft en orolig sömn, hon har vaknat flera ggr under varje natt! Jag började med SHN kuren, och i samband så slutade vi med nappen! Som sagt var det väldigt oroligt o ledsamt första natten, men sen släppte det efter tredje natten...hon sov 3 hela nätter a 11 timmar! Men nu har hon börjat strula igen, hon var mer eller mindre hysterisk en natt så det blev inte mycket sova den natten! Sedan efter den natten är vi tillbaks i gamla vanor!
Vad gör vi för fel? Brukar det vara så här? Det känns som hoppet är ute...och jag känner att man blir en dålig mamma som inte orkar mer!
Tacksam för svar!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Du får gärna berätta hur schemat ser ut och hur ni fyller hennes dagar.

Vad händer när hon vaknar på nätterna?

Hur hur bemöter och agerar du?

Hur gick kurnätterna, med "installeringen" av verktygen?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Silla

Inlägg av Silla »

Hej
Hon är svår att få att sova på dagarna oxå, måste i princip söva! Säger en ramsa utan god natt och vagnar henne i sin vagn! Hon ligger dock inte på magen...ska de göra det? Även vid promenader oxå?
Jag har gjort ett schema att hon ska sova 1 timme mellan 9-10, hon vaknar vid 06.30-07.00 på morgonen! Sen ska hon sova mellan 13-15 ca, men det är helt hopplöst oftast sover hon mindre! Och sover gärna sen en stund till vid 17 tiden, men det blir ju helt fel!!!! Vi lägger henne vid 19.30, hon har då strax innan fått sin välling!
Äter 07.15
sover 9-10
Äter 11.30
Sover 13-15
Äter 15.30
Sover 17-17.20 om hon sovit dåligt på efm
äter 19.15-sedan sängen nattning tar mellan 15-30min varje kväll
Silla

Inlägg av Silla »

Fick inte plats med allt,
Hon reagerade bra på buffringen, men blev mkt störd av ramsan! Solfjädern första gång fick hon nästa panik, tyckte nog att det var obehagligt!
När hon vaknar på natten så ramsar vi, och även buffat när hon blivit jätte ledsen. Även använt solfjädern, och tryckt till innan vi gått. Hon sover fortfarande i vårt rum, hennes rum är under renovering! Tror du att det påverkar mkt?
När hon vaknar så gnäller hon till, kan skrika...frågan är om jag är för snabb, inte låter henne vara ifred? Att hon störs av att vi ligger i samma rum, att hon på något sätt spelar på det?
Tack snälla du som tar dig tid för detta!!
Silla
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Men du upplever att ramsan tar? eller har tagit?

För annars skulle jag vilja säga att du ska sätta ramsan innan du backar, men ja dom nattliga uppvaken lämnar du åt henne så långt det går själv. Det är först i vargtimmen du ska vara mer kvick.

Jag skulle ha första luren på 45 min på 1 h inte är en naturlig sömnrytm.

Läs i BB om 8 mån ångesten

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen :heart: ! Oj oj, jag blev lite stressad bara jag läste ditt inlägg :oops: . Skulle vilja ge dig en stabil solfjäder och försöka förmedla lite lugn :wink: . Det är bra att du ställer dina frågor här, för nu känns det som att lilla dottern har en hel flock med vargar runt sin säng. Jag försöker bena ut lite saker:

:arrow: Schemat: Ska vara väl genomtänkt och följas slaviskt så här i början. Som det låter på ditt inlägg sliras det en del med tiderna och det blir inte bra. Är hon en utpräglad 30-minutersskarvare? Annars är inte 1h pass ett naturligt sovpass. 8 månader är hon, vissa har två lurar andra har tre. 14,5 h sömn behöver hon.

:arrow: Kan det vara så att ni slarvade lite med bekräftelsen i början av kuren då ni upplevde att ramsan störde? Tycker ni att ni lyckats lugna henne innan ni började backa?

När man solfjädrar första gången kommer inte barnet att lägga sig ner och säga ja tack, lite mer sånt! Det kan ta tid! 45 minuter första gången får man bereda sig på. Man ska inte darra på målet utan bara tänka LUGN, LUGN och försöka förmedla det med först sin kropp och sedan sina ord.

Mina ligger på mage även i vagnen, vissa har dem på rygg. Det bestämmer ni självklart själva. Men var medveten om att andningslarmet inte fungerar när vagnen är i rörelse. Man får stanna upp och kolla till.

Vad tror du om allt detta? Vill inte låta hård, men ni måste hotta upp attityden om hon ska känna sig trygg.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Silla

Inlägg av Silla »

:) Hej
Tack snälla ni för era svar! Jag uppskattar era ärliga och uppriktiga svar!!! Det kan nog stämma att vi inte fått henne helt lugn, innan vi backat! Ska minska hennes sova på fm till 45 min, och kanske anpassa efm vilan till 1.5 h, och även få in en liten sova på 20 min! För Siri har tydligt visat att hon behöver sova 3 ggr, fast hennes mamma inte förstått det...
Tack en än gång så nu ska jag verkligen göra ett försök, och inte ge mig!
Kram Silla
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad bra :thumbsup: !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"