Fastnat i buffträsket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MariaJensen

Fastnat i buffträsket

Inlägg av MariaJensen »

Hej!
Vi håller på att kura våra tvillingtjejer Tilde & Agnes, 8 månader, och är inne på sjunde natten. Tyvärr har vi fastnat i buffträsket, och tycker inte att ramsan funkar när tjejerna vaknar i vargtimmen eller under tidiga morgonen. På kvällen funkar den dock! Tjejerna är inne i sin åttamånadersångest, med besked. Äter inte bra längre (mest Agnes), sover plötsligt dåligt (har alltid sovit jättebra fram tom 6,5 månader) och vi kände att vi var tvugna att göra något. Men vi lyckas inte här uppenbarligen, och behöver lite råd och tips!

Ramsan, vad ska vi tänka på här? Det pratas om pangramsa när barnen vaknar i vargtimmen. Vi har lite svårt att få till en sådan... Under vargtimmen skriker de oftast hysteriskt och hittar aldrig tillbaka till någon djup sömn. När vi fått dem att somna, ofta med hjälp av både buff, solfjäder och ramsor ibland under en timmes tid, sover de en halvtimme för att sedan vakna igen med nya hysteriska skrik. Vi vet att vi egentligen bara ska ramsa här, men den biter inte. Detsamma gäller på morgonen, när de vaknar halv sex, och det inte är Godmorgon förrän halv åtta... Finns det några situationer, tex vid hysteriska skrik - ofta båda barnen samtidigt, då man ska gå in och lugna med buff och solfjäder? Endast solfjädern fungerar inte när de är så ledsna nämligen...

Tacksam för svar :-)

//Maria
Maria, med tvillingtjejerna Tilde & Agnes, födda 20080601.
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hej och VÅLKOMMEN ska jag säga :!:

Kanske kan jag hjälpa dig med några av dina frågor :wink:
Däremot är jag lite mer osäker beträffande kurfrågorna även om jag vet en del i alla fall.

Beträffande matsituationen; nu vet jag ju inte alls hur ni gjort. Men jag har i alla fall kännt det så att med tvillingar så vill man helst fortsätta att mata dem tills de blir 10 år typ.
Och jusst vid 8-9 månader så började mina twins att protsestera mer och mer mot att bli matade. Men jag försökte i det längsta för att inte gardiner och tapeter skulle bli så evinenrligt smutsiga.
Men jag fick lov att ta ett steg tillbaka om nu barnen skulle bli mätta. Så de fick börja äta på egen hand.
Och det löste ganska mycket av matsituationen. Nu kanske de redan börjat äta själva, men bara som en parantes om det skulle vara där skon klämmer :?
Jag har också serverat frukt efter maten, fram till nu då de är tio månader.
Om det är burkmat du serverar så börja introducera eran mat i ställe., i den mån maten går att anppassa. Riktig mat mättar bättre än burkmaten tycker jag.

Beträffande nätterna. Så skulla jag råda till att sluta buffa nu. Inte vid läggning, inte vid uppvak, och inte överhuvudtaget alls :wink:
Ramsan ska vara gällande, vid vad det nu än gäller. Och det kan bli protester, högljudda och långvariga, men du ska vakta därute med ramsan tills de nöjer sig med enbart den.
När du sen vet säkert att ramsan sitter, och den tar emot den på beställning, då kan du använda den sk pangramsan på morgonen.
Och denna pangramsa ska då alltså ges på momangen du hör uppvaket, inte avvakta, eller se om det löser sig, utan alltså på en gång. PANG.
Och sen är det bra så. Första morgonen kan bli tuff, den andra lite mindre tuff och den tredje inte alls tuff.
Men viktigt är att inte avvakta med den.

Och ett annat litet tips på vägen som jag själv kännt; är att man i bland är lite feg och orolig att den andre tvillingen ska vakna om och när man ger en ramsa.
Det ska man inte vara, de kan sova bra med ramsor hit och dit om de vänjer sig vid det.

Och återigen hjärtligt välkomen hit :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Slänger in en bekräftelseramsa :wink:
Välkommen hit MariaJensen, du har fått alldeles utmärkt svar från ElsaViola, :D :D
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Kom helt plötsligt att tänka på schemat, ibland kan sådana här problem på morgonen faktiskt bara betyda att de har sista sömnpasset för tätt inpå natten.
Jag har haft enbart 2 vilor vid 8 månader, en på morgonen, och en på tidiga eftermiddagen.
Om det är läggdags 19 så brukar jag ha haft minst 4 timmar vaken(vid 8 månader) innan natten. Så vid 15 tiden brukar de få stiga upp.

I bland kan stora problem vara ett litet problem bara.
MariaJensen

Inlägg av MariaJensen »

Tack Elsaviola! Faktum är att i natt buffade vi inte en enda gång, och de tar ramsan bättre och bättre. Dessutom vaknade de färre gånger än tidigare! MEN, har fortfarande jobbiga mornar, Agnes vaknar halv sex. Så två timmar med skrik på morgonen innan vi kan göra godmorgon... Och Agnes är helt omöjlig att få nöjd innan vi stormar in glada med väckarklockan i högsta hugg. Tilde däremot är enklare där. Imorse försökte vi med husljud och det funkade nog lite. Men, vi får fortsätta jobba på ramsan och hoppas att det ger med sig där!

Bra tips om maten :-) Har faktiskt testat med Agnes som också är den som är svårast med maten just nu, att låta henne pilla själv. Det gör hon så gärna :-), men stoppar tyvärr inte i munnen... När hon pillar själv så var det lättare att få henne att öppna munnen i alla fall. Så hon pillar och jag ger henne mat! Funkar någorlunda. Men de går upp som de ska, så jag är egentligen inte orolig!

Vårt schema ser ut såhär:
7.30 Godmorgon/grötfrukost
9.20 Liten vällingflaska (100ml)
9.30 Sova 45 min
11.30 Lunch
12.30 Sova 1,5 h
14.30 Mellis (liten smörgås+frukt)
16.00 Sova 20 min
16.30 Gröt
19.00 Välling
19.30 Godnatt

Vill egentligen ha tvåtimmars-lur på eftermiddagen och ingen 20-minutare kl 16, men tjejerna vaknar alltid tidigare. Och då måste vi ha 20 min vid fyra annars är de helkinkiga på kvällen.

Nu är det godnatt för mig! Halv tio en fredag, gaahh! Well, antar att jag måste upp och diska eller göra andra husljud i ottan imorgon ;-)
Maria, med tvillingtjejerna Tilde & Agnes, födda 20080601.
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Härligt jobb med ramsa och utebliven buffning tycker jag :heart:

En liten tanke bara :idea:
finns de möjlighet att ändra natten mot 19-07 :?:

Ta bort luren vid 16.00 och ta tjuren vid hornen SATS :?: och då anpassar du schemat i övrigt så de får tillräckligt med sömn

Min erfarenhet är att de vänjer sig på ett kick. De är lite tröttare än vanligt en till tre kvällar men sen går det förbi...

Absolut inte sova efter 16.00, är mitt heta tips :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"