Jag ska väl inte backa? Om nattblöja (igen)..

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Jag ska väl inte backa? Om nattblöja (igen)..

Inlägg av Lovis »

Hej! :D

Efter 6 torra nätter på raken + många nätter innan det så skippade vi nattblöjan för Ingrid 3,5 år häromdagen.
Första natten var torr men sedan har hon kissat varje natt i sängen.
Kommentaren "det är roligt att kissa i sängen" kom i går morse :shock: och då blev jag lite konfys...jag tror däremot att det var lite "försvarstal" eftersom jag vet av tidigare reaktioner att hon inte tycker om det. Hon verkar samtidigt bekymrad över att det är kiss i sängen och jag förstår att det har hänt i sömnen.
Jag gjorde ingen stor grej av det hela när vi tog bort blöjan utan lite mer "vi struntar i blöjan i natt och blir du kissnödig så säger du till".
Hon ropar på mig när hon vaknar av att det är blött och inte heller då gör jag någon stor grej av det utan det klassiska oj, kom kisset i sängen...eller förresten jag säger nog inte så mycket alls, det är ju mitt i natten.
Jag är fundersam på om jag var för snabb med att ta bort blöjan? Och det är väl helt fel att backa nu? Att det kan bli bakslag vet jag men så här många nätter....
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Se påståendet som en fråga.

:arrow: Kissar ni av henne innan ni går och lägger er? Det brukar hjälpa!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

vi har gjort detsamma. Och vi har också varit misstänksamma. Nu tror jag dock inte att det är på flit, kanske var det det en period. Jag tror inte på att backa. Men man kan ju hjälpa dom med det som går:

:arrow: inte galet mycket dryck på kvällen
:arrow: kissa henne precis innan hon somnar
:arrow: ta eventuellt upp en gång till och kissa henne (det funkar hos oss - oftast...)
:arrow: potta på rummet så att hon enkelt kan gå upp själv?

/P
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

:roll: Okej...ni tycker alltså det ja....att jag ska kissa henne innan vi går och lägger oss. Jag hade funderingar på det men jag tyckte att det kändes lite knasigt att ta upp henne när hon sover. Det ska ju egentligen funka med helnatt efter vad jag läst på andra trådar här.
Men jag tar till mig era råd och ska kissa henne ikväll!
Hon kissar alltid precis innan läggning och potta finns på rummet.
Vi ger det ett tag till...
Tack för svar!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej Lovis

Jag hade samma funderingar som du, ta upp innan vi lägger oss, när jag fick rådet till min stora, hon kissade aldrig ner sig, men kom tassandes en gång per natt för hon var kissnödig, jag prioriterade min egen sömn (självklart hennes :oops: ) kissade henne vid 22-23 i en potta brevid, hon sov :sleep: ,snabbt tillbaks, inga problem.

För oss har det blivit som en "kvällsrutin" ser inte problemet sas

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Igår kväll körde vi kissning vid sen kväll. Jag satte en sovande liten flicka på pottan som kissade omgående i stort sett sovande :lol:
Sedan fortsatte sömnen i sängen utan problem! Det första hon ropar på morgonen när jag kommer in är att hon inte har kissat i sängen!!
Åh, vad bra detta blev! Tack för era råd, nu kör vi på detta.
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vad bra att det funkar för er :D
Jag vill bara säga att vi faktiskt backade bandet. Vera var precis tre när blöjan rök och ett par veckor senare kissade hon i sängen varje natt i två veckor.
Jag var lite less och hon också. Då frågade jag henne om hon ville ha blöjan igen. Hon reagerade med klar lättnad. Så i några veckor till hade hon den. Sedan tog dom slut. Då sa jag att det nog inte fanns några fler blöjor till henne. Seda dess har det gått bra :)
Visst händer det olyckor, det gör det fortfarande, men inte ofta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Tack LO för input! Igår blev Ingrid ledsen när jag tog upp henne och det kom ingenting. Sedan kom det i sängen och efter fix med det så kunde varken Ingrid eller jag somna. Jag ska ge det lite tid till men annars tänker jag nog backa jag också. Sömnen är ju (som bekant :wink: ) viktig och störs den så får man se över det hela. Att backa på dagtid tycker jag är en helt annan femma eftersom barnen är fullt medvetna då, på natten sker det ju i sömnen och sätter således inte "tron på barnets förmåga" i gungning.

Tjohej!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

var det ungefär samma tid båda kvällarna ni kissade henne? Hos oss är det känsligt med tiden.

Jag tror att det är viktigt att ni bestämmer er för hur ni ska göra och genomför det. Kanske tar det en vecka för henne att lära sig att man ska kissa (med er hjälp) på kvällen?

Tips om bäddning när olyckan hänt: ha plastad frotté, gärna Hippychick's fantastiska variant, under lakanet. Ha ett extra som ni lägger på vid olycka (fukten tränger varken neråt eller uppåt!). Det går snabbt och lätt OCH det är skönt att ligga på. Eller gör tvärtom, ha ett extra lager från början som ni sedan drar bort vid behov. Är du med?

/P
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Piggelin, det var samma tid....och du har helt rätt i att vi måste bestämma oss och köra på det vi bestämt oss för...
Igår kväll däremot vaknade hon och ropade att hon ville kissa!
Och i morse också! Hoppsan!
Det kanske löser sig av sig självt det här :D
Tack för bäddtipsen Piggelin! Jag måste nog inhandla mer plastad frotté (om det nu kommer behövas) hittills har tvättmaskinen och tumlaren gått varje dag.
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

:thumbsup: :heart: Dom är ju för rara.

Låter som ni kan köra Ewas träningsprogram så att damen kan lära sig att gå upp själv. Har du läst hennes suveräna beskrivning av hur man gör det? Annars kan jag leta.

Vi har liksom aldrig fått till uppvaket innan det är för sent. Och vi har svårt att komma ur kvällskissandet. Har provat att skippa det i perioder, men det går inte. Antar att det bara är att hålla ut, vi har verkligen ingen väg bakåt... (nattblöjan rök för snart ett år sen :roll: ). Nu har vi minskat vällingmängden och propagerar för att hon ska sluta helt.

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jag klipper och klistrar från en egen tråd om natt-torrhet. Det är Ewa som säger så här:

Med min lilla har vi övat och övat. "Här är lampan, här är pottan, här är pappret. Hur GÖR man när man måste kissa på natten? Kan du visa?" Och det har hon sedan fixat själv. Men vi fick visst öva i några veckor innan hon klarade det själv. Så mitt heta tips är att öva med henne, när det är mörkt i rummet. Om och om igen. Så hon kan klara det själv. Och när hon inte gör det, eller behöver hjälp, så får hon förstås det.

Vi har nattlampa tänd hela natten numera. Det hjälper för morgonkvistens bestyr. Jag var verkligen oroad av att ha det tänt hos våra som är vana vid KOLsvart, men det har inte haft någon som helst annan effekt än att Agnes går upp och kissar själv (om hon bara vaknar i tid!).

/P
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Tack snälla Piggelin för ditt engagemang!!
Detta ska praktiseras!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"