Schemafunderingar (7 1/2 månaders)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elinpelin

Schemafunderingar (7 1/2 månaders)

Inlägg av Elinpelin »

Hej!

Jag laddar inför att kura min son och sitter här och försöker få ihop ett schema. :?

För oss blir det en stor förändring eftersom han tidigare snuttat nu och då och snuttat för att somna och somna om. Men tanken är väl att ha måltiderna lite glesare och att han istället ska äta mer vid varje mål.

Jag känner mig lite osäker och skulle gärna vilja ha lite synpunkter på dethär förslaget.

7.00 Amma
9.30 Amma
10-11.20 Sova
13.00 Lunch (Barnmat)
14-15.20 Sova
16.00 Amma
18.30 Gröt
Bada
19.15 Sova

Jag har nog inte riktigt förstått dethär med nattslurken måste jag erkänna... :oops: Ska jag ge nattslurken strax innan läggdags. Är inte risken då att han somnar vid bröstet? Han är ju så van vid det. Gröt-Bada-Nattslurk-Sova? Som sagt var, han kommer vilja somna vid bröstet.

Och så var det dethär med skrattet till godnattet. Min lilleman blir så sur när han tas ur badbaljan. Han älskar att bada och kunde nog sitta där hur länge som helst. Vad göra? Och han gillar inte påklädning av blöja och pyjamas heller. Annars är han en glad kille med mycket humor så i och för sig är det nog inga problem att skoja honom glad efter påklädningen....nu har jag visst svarat på min egen fråga :)

Jättetacksam för kommentarer kring schemat. För mig som ammat fritt och ofta dag (och nu på slutet allt mer...) som natt så känns det som det blir för lite mat åt sonen... :?: Men om jag förstått Anna rätt så ska han kunna klara sig på ännu färre mål om han äter sig riktigt mätt vid varje måltid. Men jag har svårt att få till schemat på något annat sätt med tanke på hans sovtider. Efter 7-målet skulle han kunna klara sig längre än till 9.30 kanske men absolut inte så länge som till efter förmiddagssömnen.

Ja som sagt var. Tacksam för alla kommentarer!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Fyra mål om dagen med 3,5 timme mellan varje mål plus nattslurk precis innan läggdags är idealet. Om du tror att han kommer att somna vid bröstet och du inte tror att det kommer att funka att ge honom nattslurk skulle jag nog välja attlägga gröten efter badet och ha det som nattmål.

Då kan du ju lägga amningen lite senare än 16, så att han inte är vrålhungrig när han ska bada.

Ett alternativ är att du ändå väljer att ha nattslurk och ger honom gröt ca 16.30 och då ammar efter badet. Han ska inte somna vid bröstet utan vara vid medvetande när du lägger honom i sängen. Men om han inte gapskrattar kanske inte är det viktiga.

Säger jag något begripligt? Dags att sova själv tror jag...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elinpelin

Inlägg av Elinpelin »

Tack för svar!!

3,5 timmar? Jag får inte riktigt ihop det med hans sovtider men jag får fundera.

Jag får fundera vidare på detta med nattslurken också. Jag tror inte riktigt på att vända ordning på gröt-bad...en del av poängen med badet är ju att bada bort gröt i håret, gröt bakom örat...
Han ska vara "vid medvetande" när han läggs skriver du, men är det ok att han är rejält sömning och på väg att somna? Att jag alltså bryter amningen när han är på väg att somna men fortfarande är vaken (fast då kanske risken är att han inte blir så mätt som han skulle behöva bli?)
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Hej Elinpelin,
Jag är ingen schemaexpert, så jag tänkte inte kommentera det utan bara det här med om han kommer att äta tillräckligt för att stå sig hela natten. Min pojke snuttade sig igenom sina första femtonmånader i livet. När lillan kom hade jag redan bestämt att så skulle det inte få bli igen. När jag väl kurade henne vid 4.5 mån ålder så kändes det i hjärtat just det här "Är hon hungrig", "Får hon i sig tillräckligt under dagen" mm, men jag höll ut tack vare min super-attityd att jag ville rädda henne och mig ifrån sömnlöshetsträsket där jag hade varit alltför mycket....Och med facit i hand kan jag säga att hon har fått bättre aptit på dagarna (förut kunde hon äta vid 5-tiden och sen inte vara hungrig på morgonen när JAG tänkt att hon skulle äta..klockan 7). I och med att de äter ordentligt på morgonen så faller mycket på plats tycker jag, man kommer in i en bra rytm. Jag gav henne lite BabyPlus innan läggdags när hon hade ammat färdigt med mycket trugande, ofta tog hon faktiskt någon dl eller så av det och det är om inte annat psykologiskt bra för mamma! De är flexibla de små liven och ställer fort om sig så att de äter igen det på dagen som de missar på natten. Sen tror jag också att utsövdheten ger bättre aptit. OJ, vad långt detta blev. Hoppas du får ut något av det! Och lycka till!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Hej Elinpelin,
Jag är ingen schemaexpert, så jag tänkte inte kommentera det utan bara det här med om han kommer att äta tillräckligt för att stå sig hela natten. Min pojke snuttade sig igenom sina första femtonmånader i livet. När lillan kom hade jag redan bestämt att så skulle det inte få bli igen. När jag väl kurade henne vid 4.5 mån ålder så kändes det i hjärtat just det här "Är hon hungrig", "Får hon i sig tillräckligt under dagen" mm, men jag höll ut tack vare min super-attityd att jag ville rädda henne och mig ifrån sömnlöshetsträsket där jag hade varit alltför mycket....Och med facit i hand kan jag säga att hon har fått bättre aptit på dagarna (förut kunde hon äta vid 5-tiden och sen inte vara hungrig på morgonen när JAG tänkt att hon skulle äta..klockan 7). I och med att de äter ordentligt på morgonen så faller mycket på plats tycker jag, man kommer in i en bra rytm. Jag gav henne lite BabyPlus innan läggdags när hon hade ammat färdigt med mycket trugande, ofta tog hon faktiskt någon dl eller så av det och det är om inte annat psykologiskt bra för mamma! De är flexibla de små liven och ställer fort om sig så att de äter igen det på dagen som de missar på natten. Sen tror jag också att utsövdheten ger bättre aptit. OJ, vad långt detta blev. Hoppas du får ut något av det! Och lycka till!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"