tar sig ur själsängen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
rodingj

tar sig ur själsängen

Inlägg av rodingj »

Hej
Vi håller på att kura vår dotter som snart är 16 månader. Vårt problem på nätterna har varit att hon vaknat runt 12 inte kunnat få henne att somna om, utan hon har hamnat mellan oss och alla sovit dåligt. Ett problem till har varit att hon inte vill somna ensam.
Började igår kväll, behövde bara solfjädra i 10 minuter sedan låg hon stilla och slappna av, jag ramsa men redan vid första "versen" satt hon upp och var uppriven och jätteledsen, la henne tillrätta och solfjädra igen ett par minuter när hon var trött tung börja jag ramsa, försökte överrösta henne, gjorde detta (alltså in tillrätta,solfjäder,ramsa) 7 gånger. Den sista gången stanna jag kvar utanför för att se var skriket skulle ta vägen, var ute ca 3 minuter och hör en duns, kommer in och hon står bakom dörren. Tänder tittar att hon ser okej ut, släcker lägger tillrätta och hon somnar direkt, ramsar 4 gånger. Samma sak händer kl 2 på natten.
Fråga: vad gör jag för fel? Blev jätterädd båda gångerna hon föll ur!! Tips hur jag ska göra för att undvika detta tas tacksamt emot.

Ikväll hade lilltjejen 39,8 i temp (för första gången), hostat obehagligt hela eftermiddagen och tar sig för örat ( ska ringa vårdcentralen i morgon), har gett febernedsättande och sett att tempen sjunker. Min plan för natten är att hålla lite koll på tempen när hon vaknar annars göra som föregående natt eftersom ramsan inte tog kändes det som. Hoppas inte detta förstör.

Tacksam för svar, orolig mamma
071002
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

När barnen har ont i öronen så känner de ofta inte detta förrän efter några minuter när de legat ner, har du några sovpuckar så du kan höja änden på sängen?

När min son började klättra ur spjälsängen (vääääldigt tidigt) men ännu inte var mogen för en stor säng så lärde vi honom helt enkelt hur han skulle göra för att inte slå sig - det fungerar än idag , cirkus 2.5 år senare :lol:
miar70
Kontakt:

Re: tar sig ur själsängen

Inlägg av miar70 »

Hej rodingj och jättevälkommen hit till forumet :D :!:

Vad skönt att ni tagit tag i sömnen, snart sover ni alla gott i egna sängar :wink: .

Jag tycker du gjorde alldeles rätt igår, det ska vara många, lugnande solfjädrar nu som alla ska avslutas med klara, fina ramsor! Att hon lär sig klättra ur är inte helt ovanligt, det bästa är att du hinner in innan hon kommer ur, och här krävs det öron på skaft!
Hinner hon ur, så led bara tillbaka, lär henne klättra i själv (stol eller nåt till hjälp) och under tiden är du tyst och lugn och solfjädrar henne som vanligt och går när hon är lugn. MED ramsan :wink: :!:
rodingj skrev: Min plan för natten är att hålla lite koll på tempen när hon vaknar annars göra som föregående natt eftersom ramsan inte tog kändes det som. Hoppas inte detta förstör.
Din plan ser jättefin ut! Tänk på att det KAN ta lite längre tid med äldre barn, så fortsätt du ge besked med först solfjäder och sen ramsa, för att sätta ramsan ordentligt och ge henne en ärligt chans att fatta galoppen :!:

Du kan ge ytterligare alvedon under natten om du märker att febern inte ger med sig.

Kram och lycka till, det här fixar du SÅ bra!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
rodingj

Inlägg av rodingj »

Tack för tipsen, läste dem idag.
Natten gick bra hon sov lugnt fick gå in vid några tillfällen och lägg tillrätta och solfjädra men kunde gå ut snabbt igen.
Nu på morgonen var hon rätt pigg och bara 38,1 i temp så jag tänkte att jag skulle köra vanliga dagsshemat som jag bestämt vilket innebär lunch ½12 och sova middag 12 - 14. Detta gick bra till strax innan 11 då hon blev jätte ledsen jag tog upp henne och hon somna direkt på min axel. Tänkte först att hon skulle få sova en kort stund sedan väcka henne för lunch, men det gick inte, hon ville inte alls vakna. Så nu tyvärr sabbar jag dagsrutinerna idag, känns inte bra men jag har inte hjärta att väcka ett febrigt barn.
:(
Jag var super laddad för den här kuren nu känns det som att allt går fel....
071002
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är man sjuk så är man. Det är inte så mycket man kan göra då. Vid öronont har vi alltid haft fri sovning, men annars har vi ofta använt oss av marginalkvartar på lurarna och nattat 30 minuter tidigare på kvällen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "