När sitta framåtvänd i vagnen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
nassu

När sitta framåtvänd i vagnen?

Inlägg av nassu »

Hej
Jag funderar när man kan börja vända barnet "utåt" när de sitter i vagnen. Vi kan alltså vända vårt "styre" så barnet ser framåt när man går med vagnen. Men jag har förstått att man inte ska vara för tidig med att göra det. Men vid vilken ålder är det lämpligt?

/Mia
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror att det helt beror på var man är och vad man gör. Är man ute och går en upptäcktspromenad i skogen kan man nog vara framåtvänd ganska tidigt, i alla fall en stund.
Är man på stan, där man möter en massa människor eller går fort är jag tveksam till om man ens någonsin ska åka framlänges. För när man är mogen för det är man lika mogen att gå själv - kanske.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
nassu

Inlägg av nassu »

Tack för snabbt svar! :)
Ja det du säger låter vettigt! Vår son kan heller ännu inte sitta i vagnen längre än riktigt korta stunder så det är inte aktuellt ännu heller men jag funderade över det iallafall :)

/Mia
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag håller med LO.
Men jag vill tillägga att barn är lite olika när det gäller det här tror jag. Min stora tjej ville gärna sitta utåt tidigt tror hon var 7-8 månader. Hon satt och vred på huvudet hela tiden och protesterade när vi var ute och gick.
Jag försökte vända henne korta stunder, men samtidigt blev det för mycket för henne då.
Det märkte jag genom att hon blev oroligare helt enkelt. Men din vagn är så smidigt så prova lite smått, som LO skriver. Går det bra så går det bra.

Jag vände henne inte helt förren hon inte fann sig i något annat ( om man nu kan säga så :roll: ) och då var hon 1 år precis. Och som LO skriver så gick hon ändå för det mesta vid den åldern. Inte inne i stan såklart :wink:

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

finns en tråd på diskussionsforum om detta ämne också! :D kanske finner du något att ta fasta på i den.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

Hej,

Min son är 21 månader och sitter vänd mot oss. Inte av princip utan mer för att jag tror att det är vad vi alla vill. Under en period i höstas brukade han vända sig om och stå på knä i framåtvänd vagnen (lite som en galjonsfigur :D). Då vände jag på sitsen, varpå sonen vände sig och stod på knä mot mig istället. Han ville nog helt enkelt stå på knä gissar jag :shock:.

Nu är han ju stor och har börjat prata och jag upplever det som att vi nästan får mer och mer utbyte av att han sitter vänd mot mig. Han pekar och kommenterar på allt han ser och upprepar gång på gång tills jag bekräftande upprepar det han säger. Dessutom får man ta del av sådana där obetalbara ögonblick då vi ser varandra länge i ögonen och skrattar i samförstånd.

Snart kommer ett syskon och då vi ha en vagn där sonen inte kan vara vänd mot mig och det sörjer jag mycket, även om jag tror att det kommer lösa sig också.

Detta är mina erfarenheter. Kanske att någon annan vill dela med sig av sina?
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Och min stora är 5 och går helst inte alls - fortfarande ;) Men hon har inte åkt vagn sedan hon var 2 i alla fall.
Jag var inte heller speciellt strikt med att ha henne bakåtvänd, eftersom vi har en gammaldags sulky, som ju är mycket mer portabel än en vagn.

Men jag såg en scen på Lindex för något år sedan när jag såg det så tydligt. En mamma med en son i sulky, han var inte så liten, kanske 2 år. Hon stod och pratade med någon och hade sulkyn vänd bort från sig. Sonen blev mer och mer frustrerad och ville ur. TIll slut blev mamman irriterad och satte honom på plats.
Hon hade inte en tanke på att han blev lämnad helt utanför när han vändes bort ifrån dem. Tyvärr hade jag inte mod nog att säga ifrån.

Det är ju detta som händer när man vänder barnet ifrån sig. De har ingen möjlighet att få kontakt med dig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
AlbertsMor

Inlägg av AlbertsMor »

AlbertsMor skrev:Snart kommer ett syskon och då vi ha en vagn där sonen inte kan vara vänd mot mig och det sörjer jag mycket, även om jag tror att det kommer lösa sig också.
kommer vi ha en vagn ska det naturligtvis stå!
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
nassu

Inlägg av nassu »

Aha. visste inte att det finns en tråd om detta. Ska kika efter.

Tack för svar iallafall :)

/Mia
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

en psykolog berättade för mig att framåtvända ska de först åka i hemtam miljö och då i samma takt som de själva hade kunnat förflytta sig - det har med hur hjärnan fungerar och tar in och bearbetar intryck att göra - det här med farten alltså...

Min 3.5-åring åker helst vänd mot mig fortfarande, tyvärr är vår resesulky inte vändbar men då försöker vi göra så att en vuxen går framför så att inte för mycket saker "kommer rusande" mot honom. Kanske ett trick att prova :-)
nassu

Inlägg av nassu »

Hej och tack för många goda råd och tänkvärda saker!
Ja med tanke på att men inte alls ser barnet när det sitter framåtvänt så är det ju trist. Man vill ju gärna hålla ett öga på sin älskling :)
Hursomhaver tror jag nog han är nöjd att sitta vänd mot mej ett tag framöver.

/Mia
nassu

Inlägg av nassu »

hej
nu kommer jag med en ny fråga, som inte ALLS stämmer in under denna rubrik men skriver hit den ändå :D

jag har fått jobberbjudande att börja jobba när sonen är 1år gammal. Jag vet att dagis/dagtant inte förespråkas på detta forum men jag känner att jag inte har nåt val än att gå tillbaka til jobb (av flera orsaker). Nu undrar jag hur 1åringars scheman brukar se ut. Hur många lurar har man då? Förösöker fundera ut hur jag ska jobba isåfall och huruvida jag vågar förlita mej på att dagtanten klarar av att hålla våra rutiner...
kan nån ge ex. på hur era 1åringar scheman ser ut ?

Mvh.Mia
ElinN

Inlägg av ElinN »

Min äldsta gick över till en dagslur (2 h) när hon var strax under året, men vissa behåller två lurar längre beroende på barnet.

Du kan nog inte räkna med att era rutiner kommer att hållas strikt, "dagtanten" (dagmamma eller nån som kommer hem till er?). Om det är en dagmamma så har hon troligen egna rutiner som gäller för alla barnen. I så fall rekommenderar jag att ta reda på hur deras dagar ser ut med mat och sömn och fasa över till det schemat själva innan.
nassu

Inlägg av nassu »

Hej och tack för svar :)

Jo. Dagmamma lär det väl bli, alternativt dagis men jag gillar tanken på dagmamma bättre. Det är säkert en bra ide att försöka anpassa oss efter hennes rutiner. Bara det nu inte är helt hutlösa tider... måste försöka hitta en som kan vara på samma linje som vi. Vill INTE få sömnbekymmer OCH jobba... :shock:

/Mia
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

De brukar inte ha hutlösa tider. Hittar du en gamal räv som vi gjorde så kommer du att få ett schema på minuten med tillgodosedda önskemål om sömnpassens längd också. :D (men det kan vara olika där, såklart)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"