Några små utmaningar kvar att sätta tänderna i...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tidiga morgnar är ett jättevanligt problem. Vi hade problem många månader! Det gäller bara att välja en strategi och hålla sig till den. Att börja ge välling tror jag är en farlig väg. Då kan det lätt ifrågasättas och morgonen blir tidigare och tidigare och plötsligt är man tillbaka där man började. Är det omöjligt att få i henne mer på dagen?

Är hon nöjd så gör inget! Ge bara alla förutsättningar för att sova, resten är upp till henne. Ge en upplysande pangramsa vid första pip i vargtimmen, sen inget mer.

Ge henne så mycket mat som det går inom en halvtimme. Viktigt att inte dra ut på målet längre än så.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!!

En liten liten schemafråga bara...

Vid ett är det ju meningen att man ska korta ned till två lurar. Kan man redan vid elva månader korta fm-luren till 20 minuter? Jag funderar även på att ändra natt från 19.30-0730 till 19-07. Tror ni det här är några bra idéer?

Nu sover hon såhär:

19.30-07.30 (Vaknar alltid för tidigt).
09.30-10.15
13-14-30

Kram/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! En ettåring behöver 13.5 h sömn. En del byter till en lur nu, andra har kvar två lurar ett tag till. Så era tidiga morgnar kan bero på att den schemalagda sömnen är lite i överkant.

Kram Emma
Lou

Inlägg av Lou »

Hej och tack för svar! Jag gör så att jag lägger in en liten fm-lur bara, mellan 10 och 10.20, som avtrappning.

En annan liten fråga... min dotter har börjat med något nytt vid läggning. Hon stökar runt, antingen glad och småpratande, eller ledsen, och ställer sig upp i sängen. Hur ska jag tackla detta? De kvällar det har hänt har jag ramsat i förstone, när jag hör att hon bökar runt har jag låtit henne hålla på ett tag och sedan lagt till rätta. Gjorde det två gånger häromkvällen och sedan tredje gången lade jag henne till rätta och lade handen på henne. Hon var lugn och låg och stirrade i taket tills ögonen började falla igen. Då gick jag och hon blev arg, men lugnade sig efter några sek och somnade. :sleep:

Ska jag låta henne vara längre och bara lägga till rätta en gång? Hur gör man?

Undrar
Lou :heart:
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bjud på så lite underhållning som möjligt tycker jag. Lätt att det blir en grej av det, en nedläggning blir två och sen har det spårat ur. Så jag hade avvaktat, hon kan ju lägga sig själv. Blir hon ledsen, ja givetvis får du hjälpa henne men försök se om hon grejar det själv. Det kommer komma stunder av ifrågasättande men det är bara att stå kvar som det trygga, stabila berg av säkerhet ni är :wink: :) !

Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"