Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - jag skrattar när jag läser dina inlägg! :D Och får barndomsvibbar så du kan inte ana. Jag är ju några år äldre än vad du är och är lite småallergisk för velour, eftersom jag verkligen växte upp i det. Nja, inte hela tiden, men varje helg, då bastade vi allihop och sedan dracks det the och åts smörgås vid brasan och vad man nu såg på tv (Machahan exempelvis). Jag minns bruna overaller, vinröda liksom velourklänningar, stretchfrotté-outfitar osv. Allt utsvängt eller med kragar som var stora, långa och smala. Lite för nära i tiden för mig för att gå riktigt loss med velour själv, men jag förstår samtidigt att folk gillar det. Har knappt ens velour till mina barn, faktiskt. Bara lite.

Har för övrigt inte mindre än sex UFO'n. Fast det låter värre än det är:
två plagg väntar på nya namnlappar (tar väl två veckor :? )
tre plagg måste jag köpa mer tråd till
åkpåsen har fortfarande inga knappar

Men allt är väldigt ongoing och inget blir bortglömt. Typiskt bara att tråden tar slut! :shock:

Måste förresten också prenumerara på Ottobre. Varje gång jag köper ett nummer (har tre nu), så säger jag att nu behöver jag absolut inte fler mönster. Så kommer ett nytt nummer och man blir kär i något. Och kan bara inte leva utan tidningen! Tack och lov har jag sytt plagg ur alla mina nummer, annars vore det ju dåligt. Och fler blir det. Just nu är passionen raglan - precis som för Tinis (sade du inte att vi är själsfränder??? :wink: )!

Nu skall jag hänga tvätt! Tjosan hejsan!

Jo, jag skall se om jag får fotat min fleeceväst. Mannen får ställa upp och jag får väl offra mig som någon sorts fotomodell. Västen är ett av UFO'na ovan, för jag vill ha en ny namnlapp, men jag kan väl ta kort ändå. Den är dö-mysig, faktiskt!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen ÅsaB! Hur kan du INTE älska velour. Det är det absolut bästa som finns, ju!!! :lol:

Japp, många Ottobre blir det. Men jag också sytt ur alla och jag tycker tidningarna är otroligt prisvärda.

Men över till väsentligheterna!

JAG HAR FÅTT EN OVERLOCK!!! Tjohoooo! :lol: :lol: :lol: Samma sort som Ottilia, tror jag...

Men fasligt massa tråd man måste köpa, antar jag. 4 rullar i varje färg. Eller fuskar man? Otiiiiiilia!!!
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Men Tinis - vilken lycka! Grattis, vad roligt! Du måste verkligen berätta om hur det är, hur det fungerar och vad du gör. Jag är otroligt nyfiken på hela overlock-grejen. En dag skall jag också ha en, helt klart. :D

Idag har jag shoppat till min lilla mamma, som fyllde år i torsdags. Hon har varit helt kär i mina byxor, som jag sydde tidigare i höstas (svarta trikåbyxor), så jag satte ihop ett sypaket till henne, med tyg, tråd, mudd och symaskinsnålar. Så for pojkarna och jag dit, med paketet och mönster och mönsterpapper i högsta hugg. Var lite rädd att mamma skulle bli lite stressad och olycklig, men det var helt tvärtom! Vi ritade mönster och planerade och hade jättekul!

Annars surfar jag på en del mönster just nu. Måste ju inte bara sy Onion-mönster, så jag tittar en del på New Look just nu. Det finns så vansinnigt mycket jag vill göra! Men lugn och fin, en sak i sänder! :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Åh Tinis! Grattis till overlocken! Visst är det helt fantastiskt? jag tycker fortfarande att det känns som att man "fuskar" när man syr, bara för att det går så fort och enkelt. :lol: Blev det en Singer? Tveka inte att fråga ifall du har några funderingar. Jag har ju hunnit kört in min så att säga...

ÅsaB: Vilken fin present och vilken bra idé! När min mamma fyllde år fick hon en kartong med stickgrejer som jag hade plockat iordning, det var också uppskattat. Hur är hemmamammalivet då? Härligt misstänker jag!

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Ottilia! Jo, jag njuter. Lillkillen är bra på det där med schema och de dagar som storebror är på dagis, då går symaskinen varm, kan man lugnt säga. Och är Walle hemma, då får jag åtminstone sy när de sover båda två, för vi har tråcklat ihop så att långluren är hyfsat gemensam.

Men vad trött jag blir på att sy fel! Har sytt en jättefin raglantröja till Gustav och upptäcker att ärmarna är för långa, eftersom jag hade sömsmån, vilket jag inte skulle. Det blir till att sprätta igen... En ynka centimeter betyder ganska mycket när det gäller storlek 68!

Och så lever jag lite farligt: Jag skall sy en SPRUNDTRÖJA!!! Varför kan jag inte bara nöja mig med en röd tröja med lång ärm? Varför måste det blir liiiite mer än bara enklast möjliga? Nu är det för sent, saxen har klippt upp sprundet. Jag har kollat att jag har ett snyggt tygmärke att rädda det hela med, om det inte blir bra. Fast jag kommer att sy flera provbitar först, för annars vågar jag inte alls. Fast det är både läskigt och spännande! :D

Nu skall jag se om jag kan mata lite till, innan jag hämtar min go-gosse på dagis. Och imorgon skall jag njuta hos hårfrisörskan. Underbart!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ottilia: Njae... jag blev helt galen på att jag inte förstod allt på en gång och tyckte INTE om maskinen vid första försöket. Tålamod??? Jag???? :roll: 8)
Men jag inser ju att den måste läras in. Det är ju ett helt nytt sätt att sy så det måste förstås få ta sin tid.

Åh, snälla snälla du. FÅR jag fråga? Jag har massa frågor nämligen. Jag tar ett par nu då:

* Hur börjar och slutar man? Ska man sy en sk trådkedja först? Sätter man tyget vid pressarfotens "tåspets" så att säga? I normala fall sätter man ju pressarfoten PÅ tyget och backar lite för att fästa. Men här måste man väl sätta tyget innan? Och hur fäster man trådarna? Behöver man det?

* Jag tycker vid första försöket att det är svårt att styra så man syr rakt. Det går så fort och man kan klippa av mycket eller lite beroende på hur man vinklar. Hur håller man kurs? :shock:

* Jag attacktestade flatlocken i helgen med vääääldigt skiftande resultat. Trådspänningen verkar vara jättekänslig. Jag fick ställa nåltråden på i stort sett 0. Sen tror jag det stod fel i beskrivningen. På översikten och i siffror är båda "undertrådarna" satta högt. Den ena på 5 och den andra på 7. Men i texten stod det att spänningen på orange skulle vara lägre än vid normal sömnad. :? (Jag är förresten väldigt missnöjd med guiden. Stavfel, rena felaktigheter som förvirrar osv). Jag fick ändå inte sömmen helt platt. Och fick jag den helt platt så blev någon tråd för lös.... Tips?

* Kan du förklara logiken i att nåltrådarna måste träs sist? Det är ju helt vattentäta system mellan dessa och dom undre... eller. Jag tänker på den där VIKTIGT-anmärkningen i guiden som betonar detta. Om en undertråd åker ur måste man ta ur nåltrådarna, står det... Det förstår jag inte alls. Det blir väl ingen som helst skillnad?

* Det där med att fålla med flatlock. Det går väl bara som du gjorde, när man får strecken på rätsidan, väl? Ska man sy från rätsidan blir det mycket vik och dessutom kastas ju inte fållen in på baksidan utan blir bara "instreckad". Fast såklart... man kan ju kasta fållen innnan. Jag VILL ju så gärna ha flatlocken på rätsidan.

* Köper du alltså 4 rullar i varje tygfärg du syr? Ujuj vad jag får investera, inser jag...

Heja ÅsaB! Sprundtröja är vanebildande, jag varnar dig! :lol: Såklart man inte kan nöja sig! Nöja sig är för spädisar 8) :lol:

Kram, kram...

P.S Idag har jag sytt en princesstårta i velour. Den blev väldigt söt. Måste uppdatera mina foton nu. Har skapat massa nytt ju... :D
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis skrev: Heja ÅsaB! Sprundtröja är vanebildande, jag varnar dig! :lol: Såklart man inte kan nöja sig! Nöja sig är för spädisar 8) :lol:
Är du säker? Just nu har jag ångest. Sydde en provlapp igår och höll på att bli galen. Men sprundet är klippt, så nu får jag ro båten iland. Tänkte nog hjälpa till med att få allt på plats med hjälp av gammal hederlig handsömnad.
Vi får väl se hur det blir!

Hur går det med overlocken?
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej Tinis:

Jag veeet... Jag ville också kunna allt på en gång. Men kanske är det en tröst att få veta att det gick fortare än vad jag trodde att lära mig den. Så håll ut! :wink:

Nu ska jag se om jag kan hjälpa dig:

1) Jag syr alltid en trådkedja och sen brukar jag (lite beroende på material) bara lyfta upp pressarfoten lite med fingret och föra in tyget för att sedan fortsätta sy.
Att fästa trådarna är viktigt där de inte låses av någon annan söm. tex när du har sytt på mudden i halsringningen, så sneddar du ut efter att ha sytt runt, och lämnar en trådkedja hängandes. Vik in den och sy med några vanliga stygn fram och tillbaka i sömsmånen (på den vanliga symaskinen). Gör likadant i ärmslut och liknande.

2) Att sy rakt går lättare än vad man tror, men det krävs ett par försök innan man fått in vanan. Jag tyckte till en början att det var svårt att veta vart jag hade tyget. Lite som när körkortet var nytt och man inte har stenkoll på hur bred ens bil är typ :lol: .
Tips: Var inte rädd att sträcka tyget rakt så att det inte hamnar under kniven. När du t ex syr i ett ärmhål, så måste man ju "snedda" så att inte tyget klipps av. Dra alltså bara i tyget så att din "sylinje" blir rak.

3) Modiga du som går direkt på flatlocken :shock: . Skämt åsido. Den är ju toppen. Min flatlock blev bra med de inställningarna som stod i beskrivningen. (Hur kul lät det där...) MEN!!! Kolla så att trådarna löper ordentligt mellan skivorna som reglerar trådspänningen. Håll i tråden ovanför och under skåran och se till så att den verkligen ligger i press. För annars funkar ingenting. Jag ägnade en hel kväll åt att trä om maskinen, fixa med trådspänningen, grina mig helt svullen och hotade maken med att köra tillbaka maskinen, bara för att mina sömmar blev helt fel. Ända tills det jag insåg att en av trådarna inte låg i spänn ordentligt. :twisted:

4) Jag trär maskinen lite som jag tycker. Nåltrådarna brukar jag trä sist, men inte alltid. Jag har inte upplevt någon skillnad. Över- och under gripartråd brukar jag se till att de inte korsar varandra när de är trädda. Den ena lägger jag framför pressarfoten och sen när jag trär den andra lä'gger jag den bakåt. Till sist tar jag alla fyra trådar och lägger bakåt. Vet inte vad det är men när jag gör så , så funkar alltid sömmen perfekt från början.

5) Fålla med flatlock: Du kan ju också prova att fälla undan kniven och overlocka sömmen. Då får du ju sömmen helt synlig på rätan som en dekorsöm. Jag vet också de som overlockar med kniv och allt och sedan stickar ner overlocksömmen så att den blir synlig. Prova dig fram helt enkelt och hitta din favvo.

6) Jag klarade mig jättelänge på offwhite och svart overlocktråd x 4 rullar. Sen har jag köpt till fler färger allteftersom. Ibland har jag snålat och köpt tre rullar för att köra tre-trådigt, men jag tycker inte att det blir hundra bra. Men det är ju också en smaksak.

Hoppas att jag har kunnat vara till hjälp. Lycka till, jag tänker på dig :D

kram Ottilia :heart:

PS: ÅsaB. Mitt tips gällande sprundtröja är att inte snåla med längden på tyget man syr fast bakom sprundet. Då får man ett snyggt avslut och slipper sy dit små lappar och annat :wink:
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, gulle dig som tar dig tid! Du är toppen! Jag kommenterar lite i ditt inlägg nedan:
Ottilia skrev:Hej Tinis:

Jag veeet... Jag ville också kunna allt på en gång. Men kanske är det en tröst att få veta att det gick fortare än vad jag trodde att lära mig den. Så håll ut! :wink:

Ajaj, kapten!

Nu ska jag se om jag kan hjälpa dig:

1) Jag syr alltid en trådkedja och sen brukar jag (lite beroende på material) bara lyfta upp pressarfoten lite med fingret och föra in tyget för att sedan fortsätta sy.
Att fästa trådarna är viktigt där de inte låses av någon annan söm. tex när du har sytt på mudden i halsringningen, så sneddar du ut efter att ha sytt runt, och lämnar en trådkedja hängandes. Vik in den och sy med några vanliga stygn fram och tillbaka i sömsmånen (på den vanliga symaskinen). Gör likadant i ärmslut och liknande.

Super! Då vet jag!

En följdfråga: Jag tycker trådarna sitter så hårt efter en söm. Jag drar och sliter för att få loss det jag har sytt från maskinen. Ska det vara så, eller ska man lirka med handreglaget som på vanliga? Det försöker jag också men det ger inte någon effekt tycker jag.


2) Att sy rakt går lättare än vad man tror, men det krävs ett par försök innan man fått in vanan. Jag tyckte till en början att det var svårt att veta vart jag hade tyget. Lite som när körkortet var nytt och man inte har stenkoll på hur bred ens bil är typ :lol: .
Tips: Var inte rädd att sträcka tyget rakt så att det inte hamnar under kniven. När du t ex syr i ett ärmhål, så måste man ju "snedda" så att inte tyget klipps av. Dra alltså bara i tyget så att din "sylinje" blir rak.

Ok!

3) Modiga du som går direkt på flatlocken :shock: . Skämt åsido. Den är ju toppen. Min flatlock blev bra med de inställningarna som stod i beskrivningen. (Hur kul lät det där...) MEN!!! Kolla så att trådarna löper ordentligt mellan skivorna som reglerar trådspänningen. Håll i tråden ovanför och under skåran och se till så att den verkligen ligger i press. För annars funkar ingenting. Jag ägnade en hel kväll åt att trä om maskinen, fixa med trådspänningen, grina mig helt svullen och hotade maken med att köra tillbaka maskinen, bara för att mina sömmar blev helt fel. Ända tills det jag insåg att en av trådarna inte låg i spänn ordentligt. :twisted:

:lol: Haha! Som sagt, nöja sig är för spädisar! Rakt på flatlocken är det som gäller! Du skulle ha hört mig i söndags: Nja, jag vet inte om jag är så nöjd med den här.... stackars maken... Efter EN dag. Han tyckte jag kunde ge den en chans till.... :shock: 8) :lol: .

4) Jag trär maskinen lite som jag tycker. Nåltrådarna brukar jag trä sist, men inte alltid. Jag har inte upplevt någon skillnad. Över- och under gripartråd brukar jag se till att de inte korsar varandra när de är trädda. Den ena lägger jag framför pressarfoten och sen när jag trär den andra lä'gger jag den bakåt. Till sist tar jag alla fyra trådar och lägger bakåt. Vet inte vad det är men när jag gör så , så funkar alltid sömmen perfekt från början.

Jo, sådär måste det ju vara. Vilken konstig kommentar i guiden. Sånt där gör mig tokig! :shock:

5) Fålla med flatlock: Du kan ju också prova att fälla undan kniven och overlocka sömmen. Då får du ju sömmen helt synlig på rätan som en dekorsöm. Jag vet också de som overlockar med kniv och allt och sedan stickar ner overlocksömmen så att den blir synlig. Prova dig fram helt enkelt och hitta din favvo.

Men men... ska man overlocka kan man ju inte ha mer än 0,5 cm söm. Det finns ju ingen möjlighet att ha mer tyg över åt höger än att sy direkt i kanten, eller? Är jag heeeelt bäng nu eller? :roll: :lol:

6) Jag klarade mig jättelänge på offwhite och svart overlocktråd x 4 rullar. Sen har jag köpt till fler färger allteftersom. Ibland har jag snålat och köpt tre rullar för att köra tre-trådigt, men jag tycker inte att det blir hundra bra. Men det är ju också en smaksak.

Problemet är att jag har så mycket grönt just nu. Och både svart och vitt syns ju... Men visst, ganska långt kommer man. Grönt och rött får jag nog köpa. Och rosa.... och brunt... och... :lol:

Hoppas att jag har kunnat vara till hjälp. Lycka till, jag tänker på dig :D

Du är bara bäst! KRAM! Jag återkommer säkert!

Jo, redan nu en fråga till: Syr du även stumma material i overlocken, eller använder du vanliga maskinen då? Jag tänker jeans och manchester och sådant. Där vill man ju också ha hållbara sömmar och sy snabbt. Gud vad nybörjig jag känner mig!

Tycker ni inte jag verkar ovelock-mogen? Snarare övermodig.... :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Pst ÅsaB: Jag väntar verkligen på den där fleecen. :wink: Tro inte du kommer undan! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ok, en till...

Ottilia: Var kan man hitta mönster på dom där snygga trekants-necessärerna. Urcoola ju!
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, jag vill också ha en overlock och kunna förstå vad sjutton ni skriver om!! :shock: Just nu kan ni ju lika gärna skriva på grekiska... Men vad bra att ni kan bolla det här med overlock så här enkelt! Plus att vi andra kan ju bläddra tillbaka, när vi väl har blivit välsignade med en OL vi också!

Angående att bläddra tillbaka - fattar ni hur lång den här tråden har blivit?? Jag har just letat mig tillbaka för att hitta Tinis länkar om sprundsömnad och jag fick gå lååång tillbaka (sid 21, tror jag). Vad duktigt aktiva vi är, om än inte hela tiden. Och personligen kan jag berätta att jag, genom den här tråden, har lärt mig ohyggligt mycket. Inte hade jag sytt lika mycket om jag inte fått inspiration och tips här! Fast pappa H önskar nog den här tråden åt helsike stundtals. :wink:

Tinis - det kommer. Jag var hos frissan igår och känner att foto av fleecevästen blir något mindre ångestladdat nu. Den syns inte bra om man bara hänger den på en galge, så jag måste leka America's Next (Middleaged) Top Model, typ. Och jag står naturligtvis helst bakom kameran.
Förresten - i lördags fikade jag med en arbetskompis, som tyckte att jag hade en så himla fin fleeceväst på mig! Jag blev så glad, för hon fattade inte att det var ett eget alster! :D

Idag skall jag sy klart en raglantröja till Walle, sedan väntar sprundtröjan. Hu!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh ÅsaB som jag instämmer!

Både om grekiskan som vi senare i livet hoppas förstå :wink: och om vår syjäntetråd.

Jag kan avslöja att tröjslakten jag fixat med ett tag, som blir ulltossor till Meja, verkar bli super!
Jag har kört helt på frihand, vilket är vansinnigt roligt och tillför lite "edge" :mrgreen: som bekant. Och nu står de här ihopnålade för sista sömnadsrejset.

Jag har lånat makens kamera lite då och då under processen så arbetsbilder kommer när de är klara

:D

Bra sätt att komma ihåg hur jag gjorde... 8-[

Grattis Tinis och Puss på Ottilia!

*vinkar till alla andra som läser*

8)

/Fjällmor
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Fjällis - vad spännande! Det ser jag absolut fram emot att få se!

Själv går jag och skrattar högt: Projekt Sprundtröja är klart. Hahahaha! När jag väl avslutat projektet insåg jag att jag suttit på helspänn hela tiden, för jag har vansinnigt ont i ryggen så här efteråt. Vadå ta saker på allvar?? :shock: Vem, jag?? Förstår inte alls! :wink:

Nja, det blev väl sådär. Det blev en lapp för sprundbotten, för när man har sprättat upp sömmarna ett par gånger börjar det se helt bedrövligt ut. Å andra sidan tyckte jag faktiskt att lappen ändå var rätt bra, för tröjan blev bara så väldigt röd. Tyvärr sitter lappen aningen snett, så jag skall sprätta och sy på igen. Dessutom hade jag bara en tryckknapp, så jag har fått nöja mig med den, men måste absolut ha fler. Dessutom vet jag nu det jag misstänkte, nämligen att jag inte tycker att det är så fint med rundade sprundkanter (alltså mot halsen) på en pojktröja. Nu är den alldeles för stor och med den enda knappen ser det ut som en sk "Greköppning". Walle såg ut som om han skulle ha hår på bröstet och ett guldsmycke på sig... Men med ett par knappar till blir det nog bättre, annars får jag lägga tröjan åt sidan tills systerdottern växer i den. Vilket lär dröja minst ett och ett halvt år. Så jag får nog sy en "vanlig" röd tröja också, för det var ju nu jag ville ha en röd tröja till storpojken.

Men fastän projektet inte blev helt lyckat har jag lär mig massor. Nästa tröja (var det någon som sade vanebildande? :wink: ) blir nog betydligt bättre. Beskrivningen i länken som Tinis skickade på sida 21 var bra, men jag höll nog inte riktigt med överallt. Eller så missförstår jag. Nåväl, nu är det klart. :D

Raglantröjan är också klar. För stor den också... Skall kanske satsa på 86 ändå? Han växer ju inte så fort ändå. Och lillebror får ju ärva, så det kommer ju att användas i allafall.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej igen alla! Jag håller med! Vi är ruggigt aktiva... I alla fall i omgångar :lol: :lol:

Tinis:
En följdfråga: Jag tycker trådarna sitter så hårt efter en söm. Jag drar och sliter för att få loss det jag har sytt från maskinen. Ska det vara så, eller ska man lirka med handreglaget som på vanliga? Det försöker jag också men det ger inte någon effekt tycker jag.
:arrow: Bara så att jag förstår dig rätt... Menar du när du ska ta bort plagget från maskinen? Såhär gör jag: Först syr jag en provkedja, sen in med plagget under pressarfoten och sen så syr jag. Jag avslutar med att sy en kedja ut i bara "intet" och klipper av den med en sax. Då har jag en sömkedja i början och en på slutet. Svarade jag på din fråga nu?
Men men... ska man overlocka kan man ju inte ha mer än 0,5 cm söm. Det finns ju ingen möjlighet att ha mer tyg över åt höger än att sy direkt i kanten, eller? Är jag heeeelt bäng nu eller?
Nej, det är inte mycket plats till höger om nålen. Därför är ju flatlocken helt klart att föredra eftersom man viker tyget och inte behöver tänka på något knöligt tygsjok till höger.
Jo, redan nu en fråga till: Syr du även stumma material i overlocken, eller använder du vanliga maskinen då? Jag tänker jeans och manchester och sådant. Där vill man ju också ha hållbara sömmar och sy snabbt. Gud vad nybörjig jag känner mig!
Jag syr alla material i overlocken. Det blir jättebra. Jag har sytt både jeans, manchester, tjocka frottétyger m.m.m. Allt blir lika fint, så det har fungerat hur bra som helst. :D

Keep it up! 8)

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"