börjar kura William snart 5 mån ikväll! nån mer? lite pepp..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

ja här skriks det.....ojoj humör har han iaf! vaknade 21..buffat, solfjädrat, ramsat i 2 timmar, så fort jag slutar buffa och solfjädrar så börjar han skrika..försöker verkligen inte fastna i buffandet! :cry: visst ska jag svara på det minsta pip? då har jag i princip buffat i 2 timmar nu :roll: ..första svängen tog det 25 min innan han slutade skrika medans jag buffade! sen kortare och kortare och jag hann iaf ramsa ut en del gånger, för att sen vända in igen...gör jag ngt tokigt?? han avskyr solfjädern! jag ramsade även ut fast han började fråga innan jag hann ut...och sen...alles nyss så böjde jag mig bara ner för att ge hann en puss.(bara en liten en, mitt i hysterin... :? ) då somnade han pang bom! ramsade ut... :roll:

tack för era svar!! allt pepp är välkommet :lol: SKA fixa detta :D vill bara veta så jag är på rätt väg...
Neo 070928
William 080901 kurstart 23 jan-09
kattklo

Inlägg av kattklo »

Första natten är jobbigast!
Han frågar- du svarar!
Man får springa som en iller. :D
kattklo

Inlägg av kattklo »

Buffa, avsluta med en trygg solfjäder men inte en lång! Då kan jag förstå om han lackar ur. Du stör. :D
Ramsa ut.
Den långa statiska solfjädern gör man ju ISTÄLLET för att buffa, tex när det är äldre barn.
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

tack! ja bara den här natten går förbi så :D jo jag buffar, så fort han blir lugn och avslappnad så gör jag en halvlätt solfjäder och trycker till lite snabbt...har jag kvar länge blir han galen :lol: kan man skippa solfjädern helt eller är den ett måste för att "avsluta" det hela?
Neo 070928
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej du. Kastar mig bara in eftersom jag ändå är uppkopplad. Den korta solfjädern är viktig som markering att nu är det bra, nu går jag och du skall sova. Du gör helt rätt, kort och punktsättande SF. Kämpa på :D .

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

cecgus skrev:Hej du. Kastar mig bara in eftersom jag ändå är uppkopplad. Den korta solfjädern är viktig som markering att nu är det bra, nu går jag och du skall sova. Du gör helt rätt, kort och punktsättande SF. Kämpa på :D .

//Cilla
åh tack! va bra då kör jag på det :D
Neo 070928
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

godmorgon!!!! :lol:

jaha då var första natten avklarad och jag måste tacka för allt pepp i går kväll! :D vi fixade det! både jag och William!! tänkte berätta lite om den tuffa natten;

21.00 vaknar han ju och kräver buffning, solfjäder och ramsa först i 25 min sedan x 15 (!) fram till 22.48

23.50 väldigt kort uppvak (lite gasig) buffar, sf och ramsar ut allt på ca 2 min

02.36 vaknar och är olycklig..buffar, sf och ramsar x 10 med det längsta uppehållet på 40 min fram till 05.24

06.00 vaknar och är lite butter.. :wink: in och buffar, sf och ramsar x3

06.10 hör jag han ligger och småpratar och äter på sina händer...blir upprörd vid 06.15 och jag in och buffar, sf och ramsar..han somnar inte utan är helt klart på väg att käka upp hela händerna!

06.20 buffar jag, sf och han blir tyst en kort stund och jag gör faktiskt godmorgon! då jag hörde att det hela skulle till att bli till vrål snart....fick en glad kille i sängen och upp och AMMA :lol: var nog lika behagligt för båda! då jag inte ens kunde handpumpa inatt...var rädd för mjölkstockning där ett tag!

hn har nu ätit under en timme!! med paus för blöjbyte och kaffebryggning :wink:

måste oxå säga att hela natten UTAN NAPP oxå... :D
jag är stolt!!! vet att jag tog upp han för tidigt...var det hemskt fel av mig? hur gör jag då med första luren? han ser piggare ut än vanligt och jag hoppas han klarar sig ända till 9! i vanliga fall vill han sova efter 1,5 timmes vaket. vad gör jag om han blir toktrött? tar en 5 minutare innan?

kram på er!!!!!
Neo 070928
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

godmorgon!!!! :lol:

jaha då var första natten avklarad och jag måste tacka för allt pepp i går kväll! :D vi fixade det! både jag och William!! tänkte berätta lite om den tuffa natten;

21.00 vaknar han ju och kräver buffning, solfjäder och ramsa först i 25 min sedan x 15 (!) fram till 22.48

23.50 väldigt kort uppvak (lite gasig) buffar, sf och ramsar ut allt på ca 2 min

02.36 vaknar och är olycklig..buffar, sf och ramsar x 10 med det längsta uppehållet på 40 min fram till 05.24

06.00 vaknar och är lite butter.. :wink: in och buffar, sf och ramsar x3

06.10 hör jag han ligger och småpratar och äter på sina händer...blir upprörd vid 06.15 och jag in och buffar, sf och ramsar..han somnar inte utan är helt klart på väg att käka upp hela händerna!

06.20 buffar jag, sf och han blir tyst en kort stund och jag gör faktiskt godmorgon! då jag hörde att det hela skulle till att bli till vrål snart....fick en glad kille i sängen och upp och AMMA :lol: var nog lika behagligt för båda! då jag inte ens kunde handpumpa inatt...var rädd för mjölkstockning där ett tag!

hn har nu ätit under en timme!! med paus för blöjbyte och kaffebryggning :wink:

måste oxå säga att hela natten UTAN NAPP oxå... :D
jag är stolt!!! vet att jag tog upp han för tidigt...var det hemskt fel av mig? hur gör jag då med första luren? han ser piggare ut än vanligt och jag hoppas han klarar sig ända till 9! i vanliga fall vill han sova efter 1,5 timmes vaket. vad gör jag om han blir toktrött? tar en 5 minutare innan?

kram på er!!!!!
Neo 070928
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Vilken bra natt och vilket jobb ni gjort bägge två :thumbsup:
Att ta upp tidigare än schemat säger redan första natten är inte någon hit, men du gjorde det som kändes rätt för dig just då, se till att hålla schemat idag nu på minuten.
Hur gick det på morgonen för dig :?:

Morgonen under kuren är ofta den knivigaste perioden och allra jobbigast för dig som kurar i och med att du är som tröttast.
Så inatt måste du ha kaffebryggaren på redan innan sex och se till att dricka en kopp eller två och ha förnyad energi till att få ett omsomnande och morgon kl 7 när det är dags :-)

Lycka till och fortsätt rapportera, jag är nyfiken som tusan :lol:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

HÄrligt!
Oroa dig nu INGENTING för att göra fel eller att det blir lite "fel" i schemat! Utgå i från läget ni har nu. Lägg honom lite tidigare (8.45 om han kroknar).
(ja nu ser jag ju att klockan redan är över nio..)

Nu hoppas jag att ni får en lugn och skön dag, med mycket god mat! Trist väder är det ju, kanske inte läge för långpromenad.. :roll: .

I natt kan ni öva på att du går in, lugnar, och sen försöker gå ut ännu lite tidigare. Lägg tonvikten på ramsan i natt. Men du får ju förstås fortfarande gå in och lugna om det krisar. Ladda in dina känslor i ramsan och se om du kan få till en kommunikation med honom; lugnande, punktsättande, "allt är bra", "dags att sova", ja vad du nu känner att du behöver förmedla till honom. Försök gärna backa lite mer, och pyssla gärna runt lite i bakgrunden så att han hör att du är där ute nånstans, men inte står och flåsar precis vid dörren :D :wink: .

Det kommer gå bra det här!
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

Tessan skrev:Hej :-)
Vilken bra natt och vilket jobb ni gjort bägge två :thumbsup:
Att ta upp tidigare än schemat säger redan första natten är inte någon hit, men du gjorde det som kändes rätt för dig just då, se till att hålla schemat idag nu på minuten.
Hur gick det på morgonen för dig :?:

Morgonen under kuren är ofta den knivigaste perioden och allra jobbigast för dig som kurar i och med att du är som tröttast.
Så inatt måste du ha kaffebryggaren på redan innan sex och se till att dricka en kopp eller två och ha förnyad energi till att få ett omsomnande och morgon kl 7 när det är dags :-)

Lycka till och fortsätt rapportera, jag är nyfiken som tusan :lol:

/Tessan
hej! :D

tack! ska verkligen försöka, det SKA gå!
nu på morgonen var jag tvunget attge honom en 5 minutare kl 08.10..
kl 8.50 börjar han bli så övertrött så jag lägger honom i sängen! han somnar efter buff, sf och ramsa x 4 kl 9.00

9.10 frågar han, jag buffar, sf och ramsar x 5
9.25 somnade han och sover nu...
jag ska väl ta upp honom 9.45 fast han inte sovit 45 min? då håller schemat iaf! och om han är trötter innan långluren ger jag 5 min? vilket pyssel detta är!! :lol: och min rygg håller på att gå av!!!
Neo 070928
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

Åsa med 2 skrev:HÄrligt!
Oroa dig nu INGENTING för att göra fel eller att det blir lite "fel" i schemat! Utgå i från läget ni har nu. Lägg honom lite tidigare (8.45 om han kroknar).
(ja nu ser jag ju att klockan redan är över nio..)

Nu hoppas jag att ni får en lugn och skön dag, med mycket god mat! Trist väder är det ju, kanske inte läge för långpromenad.. :roll: .

I natt kan ni öva på att du går in, lugnar, och sen försöker gå ut ännu lite tidigare. Lägg tonvikten på ramsan i natt. Men du får ju förstås fortfarande gå in och lugna om det krisar. Ladda in dina känslor i ramsan och se om du kan få till en kommunikation med honom; lugnande, punktsättande, "allt är bra", "dags att sova", ja vad du nu känner att du behöver förmedla till honom. Försök gärna backa lite mer, och pyssla gärna runt lite i bakgrunden så att han hör att du är där ute nånstans, men inte står och flåsar precis vid dörren :D :wink: .

Det kommer gå bra det här!
å tack! ja ska jobba mer på ramsan.... :D tog upp han nu kl 9.45, skrattade lite men det skrattet försvann när han var tvungen att snytas..han är lite förkyld :cry: och sen var han vrålhungrig! så nu ammar han...ska ge lite gröt om en stund..nu hålls ju sov schemat men inte matschemat! :? :roll: ska man nu avvakta när han frågar eller ska ja svara direkt :?:
ja långpromenad efter 10 timmars sömn den senaste veckan känns vääääldigt jobbigt! måste samla kraft nu.....
Neo 070928
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, du kan avvakta. Dvs, ramsa inte hela tiden! Men det beror förstås på vad han kommunicerar! Är han ledsen, så måste du ju hjälpa honom. Det är bara det, att "hjälpen" mer och mer kommer att vara ramsan, som du svarar honom med.
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

Åsa med 2 skrev:Ja, du kan avvakta. Dvs, ramsa inte hela tiden! Men det beror förstås på vad han kommunicerar! Är han ledsen, så måste du ju hjälpa honom. Det är bara det, att "hjälpen" mer och mer kommer att vara ramsan, som du svarar honom med.
hej! :D
ok och mkt mindre buffning? mest vid "kris" ?? har hållt tiderna hela dagen!! buffat bara som markering och tycker att han svarat på ramsan faktiskt! inte en enda tår på hela dagen...och ätit som en häst! tom en halv port gröt! jag skriver ner vår dag sen så får ni kika på om jag gjort rätt :lol:
Neo 070928
Gäst

Inlägg av Gäst »

filliefillie skrev: jag skriver ner vår dag sen så får ni kika på om jag gjort rätt :lol:
Hmm... :wink:
Som ett alternativ till att tänka i "rätt" eller "fel", så kan det underlätta att tänka att olika handlingar ger olika "resultat". Gör man si, blir det så. Gör man så blir det si. Om man applicerar det tänket på kuren så är det värsta som kan hända om man slirar iväg alldeles, att det tar lite längre tid innan allting sitter.

Man startar alltid ifrån den punkten där man är just nu. Inte ifrån vad man kanske ångrar att man gjorde för ett tag sen... :D

Så, om det funkar för er, så har ni gjort "rätt". Då KAN det inte vara "fel". Enligt mitt sätt att se.. :D :wink: .

Vad gött att gröten har blivit god!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"