Hur ska jag få min man att fatta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lillskrollan

Hur ska jag få min man att fatta?

Inlägg av Lillskrollan »

Vi har son på snart 8 mån och behöver lite råd.
Liten historik:
Vår kille åt jättebra när jag bara ammade. Vid 2 mån sov han 20-06 och vid 4 mån 20-06 utan att vakna som ett riktigt nöjt SMbarn. Jag kände mig som världens bästa mamma. När jag skulle sluta amma när han var 5 mån började problemen. Han åt ingenting, det han åt kräktes han upp, han tog inte flaskan och jag hade inte mjölk så det räckte. Han gick ner i vikt och allt var jobbigt och jag var plötsligt en kass mamma.
Jag kurade honom när han var 6 mån och han började äta och sova och allt var frid och fröjd igen.
Men nu när min man varit hemma över julhelgerna och velat ta hand om sin son har det börjat strula. Till saken höra att han var emot att kura från början och ville gärna lyssna på bvc som anser att man ska ge barnet mat när han verkar hungrig och få sova när han verkar trött.
Tills slut övertalade jag honom att läsa SHNboken och han tyckte det lät ok.
Jag kurade och det gick fint men nu har det börjat strula lite.
Min man har hängt upp sig på tre saker;
1) Det är inte så noga att barnet sover, bara han får förutsättningen
Resultat: När pappa lägger honom sover han inte alls och tas upp 15 min tidigare enl marginalkvarten. På nätterna vaknar han massor och är svår att få och somna om (innan somnade han om själv och ytterst sällan behövdes en ramsa)
2) De behöver inte äta upp allt
Resultat: Han äter max en halv portion ibland inte ens det.
När jag försöker påpeka att det är viktigt att lillen sover och äter använder han sitt superargument
3) Pappa måste få göra på sitt sätt utan att mamma lägger sig i, för det står i BB:
Tänker jag fel? Hur ska jag göra för att hjälpa honom?
Vår son måste ju få sova och äta.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Det är en krånglig sits. Självklart ska ju pappan/mamman få göra på sitt eget sätt. Om det funkar. Börjar dom enklaste rutiner som att sova och äta strula, så borde man ju få sätta sig ner och diskutera sig fram till vad man tycker är bäst. Hur tycker pappa att man ska göra? Har han några förslag eller vill han bara INTE göra som du tycker?

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Han är väldigt känslig för kritik och vill bara inte göra som jag tycker.
Vår son blir väldigt förvirrad när han får olika budskap.
Jag är hård och använder konsekvent verktygen men när han inte har fått dem av min man blir inte mina svar betryggande heller.
Nu vaknar han jättemånga gånger på nätterna. Jag lyckas lösa de flesta med ramsa och någon enstaka gång gå upp och solfjädra medan min man alltid måste gå upp och buffa och på vargtimmarna tar han upp honom och vagnar annars somnar han inte om och är jätteledsen.
SimonN

Inlägg av SimonN »

Svårt. Jag tänkte slänga in min ringa erfarenhet, som kan får lite värde eftersom jag tillhör det manliga könet.

Jag reagerar faktiskt inte så mycket på att ni har olika ideér om hur ert gemensamma barn ska skötas - hemma hos oss har vi haft och har fortfarande pågående diskussioner (ett finare ord för hetsigare gräl i vissa fall!) om hur vi tycker att Annas metod ska tolkas utifrån vårt eget barn.

Det jag tycker är intressant är att du har kurat ditt barn och allt har gått fint, och nu har din man "...varit hemma över julhelgerna och velat ta hand om sin son...." Då undrar man ju som man stilla -
Har han inte varit hemma innan och tagit hand om sin son?
Har han inte sett att det har gått bra?
Eller har det gått bra enligt dig och inte enligt honom?
Och den avgörande frågan för fortsatta diskussioner, iallafall om man ska låta någon av er få en tyngre vägande röst så att det blir enat och lugnt och skönt för er son - har han tänkt stanna hemma efter julen och "ta hand om sin son" eller är det tillbaka till ditt ansvar? Om det är det, ja, så behöver ni inte bråka om det så mycket tycker jag. Kanske på ett högre plan , alltså rent livsfilosofiskt. Men inte om ni tänker på lillkillens bästa. Och det gör ni ju båda två. Vare sig ni är hemma eller inte.

Simon
Julian, kom till jorden 080409
Påbörjad SM 080705
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

SimonN skrev: Har han inte varit hemma innan och tagit hand om sin son?
Har han inte sett att det har gått bra?
Eller har det gått bra enligt dig och inte enligt honom?
Och den avgörande frågan för fortsatta diskussioner, iallafall om man ska låta någon av er få en tyngre vägande röst så att det blir enat och lugnt och skönt för er son - har han tänkt stanna hemma efter julen och "ta hand om sin son" eller är det tillbaka till ditt ansvar? Om det är det, ja, så behöver ni inte bråka om det så mycket tycker jag. Kanske på ett högre plan , alltså rent livsfilosofiskt. Men inte om ni tänker på lillkillens bästa. Och det gör ni ju båda två. Vare sig ni är hemma eller inte.
Simon
1) Min man jobbar som säljare och är borta ganska mycket på veckorna. Han åker hemifrån innan 8 och är sällan hemma innan 18 vilket gör att han inte är så delaktig i att ta hand om vår son på veckorna. På helgen behöver han vila så jag gör det mesta hemma. Nu över jul har han haft långledigt 3,5 vecka och har då haft de mesta ansvaret med vår son med matning och läggning.
2) Han har sett att det går bra men är inte övertygad om att det är viktigt att var så konsekvent utan att man kan göra lite som man vill utifrån de 3 grundproblemen som jag beskrev.
3) Båda tycker att det går bra då vår son äter och sover enormt mycket bättre än tidigare.
4) Tanken vara att han skulle vara föräldraledig från årsskiftet men då det började strula med mat och sömn för ett par månader ändrade han sig och var "tvungen" att fortsätta jobba. Så nu är jag hemma lite till men tanken är att han ska ta över snart men det är inte bestämt när.
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Nu har vi bestämt att jag ska vara hemma ett tag till och nu behöver jag tips för att hjälpa vår son att sova hela nätter igen.
Såhär ser nätterna ut nu: Natt mellan 19-06.30
Mellan 19-24 vaknar han och skriker 1-2 ggr men somnar om själv.
Mellan 24 och 04 vaknar och 2-4 ggr och skriker och behöver en ramsa för att somna om.
Mellan 06-06.30 vaknar han flera gånger och behöver flera ramsor och ibland solfjäder för att somna om.
Han brukar sen vakna vid 06 och ligga och skrota i sängen i typ en kvart innan han skriker igen och då brukar jag ta upp honom.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Om jag förstått det hela rätt så är han åtta månader. Kan vara så att han är inne i åttamånadersångesten och då kan man behöva ramsa ibland på nätterna. Har du läst i BB om åttamånadersångesten? Är super tycker jag.

Angående morgonen så skulle jag ge en pangramsa bär han vaknar som upplysning om att det inte är morgon. Sedan antingen husljud, klassisk musik eller inget alls. När det är morgon så skulle jag ha en väckarklocka som signalerar att det är morgon.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Sara76

Inlägg av Sara76 »

Hej :D

Jag är absolut inget proffs på detta, det är därför jag sitter och läser denna tråd (och andra): för att lära mig mer 8)

MEN: Jag reagerade på det du skrev om att sonen fått problem med sömnen+ kräkningar då smakisar introducerades! Kanske har kräkningarna upphört, det framgår inte av dina inlägg, men annars kan det vara idé att fundera över eventuella allergier.
V har haft problem med magen (hårt, grönt bajs+ enstaka kaskadkräkningar) tills vi började ge mjölkfritt. Han fick också problem med detta+ sömnen strax efter att vi börjat med välling.
Jag påstår inte att er son troligtvis har en allergi, men jag vill iaf delge dig min och V's erfarenhet av detta så att du själv kan avgöra om det kan gälla även din son.
Sova måste man för att må bra, allergi eller ej :wink:
Kram!
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Sara76: Tack för tipset. Som tur är har kräkningarna upphört och numera äter han riktigt bra, en stor burk både till lunch och middag och gröt morgon och kväll med välling och fruktyoghurt till mellis.

ilindstrom: Ja han är åtta mån och jag har läst i BB men får nog göra det igen. Men angående nattvak så var väl regeln en gång ingen gång, två gånger en dålig vana. Vi har det såhär varje natt.
Sen skulle väl dagarna fyllas med massa social delaktighet och utomhusaktiviteter. Jag vet bara inte hur jag ska orka vara en bra mamma när jag knappt sover något. Jag har väldigt svårt att somna om när jag blir väckt och nu sover jag i snitt 4 timmar per natt totalt. Jag orkar knappt fixa hemma eller laga mat till mig själv. Försöker gå långpromenader men oftast hamnar vi på lekplatsen och gungar.
Vi fick en väckarklocka i julklapp och har använt den sen dess men det har inte hjälpt. För det är väl inte rätt att låta han gapskrika på morgonen från kvart över 6 till halv sju när klockan ska ringa. Jag brukar ta en pangramsa och sen inget alls under vargtimmarna men det hjälper som sagt inte. Han är tyst och kanske somnar om 20-30 min sen vaknar han och skriker igen och då behövs solfjädern Ska jag låta honom vara andra gången/gångerna han vaknar?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

När han gapar på morgnen hur låter han då? Om han är arg vilket jag tror så ger du inget extra för det. Låt honom vara. Men om han blir genuint ledsen så skulle jag verktyga honom. Klassisk musik brukar vara lugnade. Har du prövat pangramsa och musik?

Här tror jag att ni kommit in i en ond spiral. Han behöver glädje på dagarna, utevistelse och social delaktighet för att sova nöjd och glad hela natten. Kanske pappan kan gå ut och busa med honom på helgen så att du får samla kraft? Du behöver bryta det här för att du och din lille ska få en harmonisk tillvaro.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Helt klart negativ spiral.
Pappa är ute med honom på helgerna men det räcker liksom inte, klart han vill vara ute massa på veckorna också och gunga är inte lika kul längre.
Inatt vaknade han först gången halv 5 och somnade om på 4 ramsor, vaknade sen halv sex och fick 4 ramsor, var tyst till drygt sex, vet inte om han somnade om. Sen var han arg till kvart över och då gjorde jag inget sen började han bli lite ledsen och då tog jag upp honom. Hade det varit bättre med Mozart till halv sju?
duggan

Inlägg av duggan »

Gällande morgnarna är nog alla sätt bra utom dom dåliga, välj ett tillväga gångsätt och håll dig till det så är dom tidiga morgnarna ett minne blott. Har du väckarklocka, annars är det att rekomenadera.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Duggan: Vi har använt väckarklocka sen i julas men det har inte hjälpt. Han väntar inte tills klockan ringer utan skriker innan.
Det jag har testat på morgonarna (hur stavas det) är att jag ramsar och sen ingenting men det har inte heller hjälpt. Han är tyst en stund, ibland upp till en halvtimme, sen skriker han argt i ca en kvart och sen blir han ledsen.
Är det bättre att byta tillvägagångssätt när det inte fungerar?
duggan

Inlägg av duggan »

Så här är det, det kan ta tid, för oss tog det dryga två månader att få ordning på morgnarna, men jag tror på att man väler ETT tillvägagångsätt, och låter det ta tid.

Dock har jag märkt att musik har funkat bra hos oss.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Vi kurade för drygt 2 mån sen men eftersom det har varit lite strul så kanske det behövs mer tid att få ordnig på vargtimmarna.
Synd med väckarklockan, det skulle ju vara perfekt om det fungerat.
Kanske bäst att bara fortsätta på samma spår och med bästa attityden
:lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"