Ut och resa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaNord

Ut och resa?

Inlägg av HannaNord »

Jag ska åka till Finland i mars med min 10 mån-kurpojke, och det blir bussresa i 3 timmar mitt i sovtiden och sedan natt i hytt, 90-årskalas och sedan samma resa tillbaks. Hur ska jag lösa detta??
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Så roligt med kalas och resa? :D

Vad menar du med kurpojke? Är ni mitt i kuren eller är han redan kurad?

Hur sover han idag? Vagn ibland kanske? Mitt förslag är att ta med hårdliften/mjukliften i bussen och låta honom ligga i den under sovtiden.

I hytten (båt misstänker jag) kanske ni får in vagnen även om det inte blir så mycket plats över att gå på. Annars får ni köra med samma (lift) om inte en resesäng går in som ni ställer på golvet. Ring och kolla måtten innan. Eller gör som vi brukar göra på tåget (se nedan). Beror ju lite på hur rörlig han här och hur gärna han rymmer.

Vi har rest mycket med våra barn. Mest tåg och flyg (aldrig båt). På flyget har vi bäddat och lagt att sova på golvet där man annars har väskor (och fötter) :shock: . På tåg har vi använt lift eller bäddat runt med väskor för att undvika risken för att ramla ur "sängen".

Är ni mitt i kuren så kanske det är lite knepigare. Åkte iväg med Lilltjejen mitt i kuren när hon var 6 v och det är inget jag rekommenderar. Mest för att kunna hålla tiderna när de är som viktigast. Om det strular så blir man gärna själv osäker när andra finns i närheten och har synpunkter.

Lycka till på resan!
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Netta

Inlägg av Netta »

Vi var i Finland över jul. Casper sov i bilenstolen när vi åkte bil och i sin vagn på båten. Det fungerade jättebra. Väldigt trångt i hytten. Man fick dra in magen när man skulle in på toa :lol:

I Finland flaxade vi runt bland alla släktingar och var på olika ställen alla dagar. Vi var supernoga med att håll schemat, men allt fungerade jättebra.

Lycka till
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Hej, tack för svaren! Pojken är kurad och klar sedan slutet av december, men har alltid sovit på samma sätt på dagarna (vagn på balkongen) och på natten i egen spjälsäng i eget rum. Jag vet att det är meningen att han ska kunna sova varsomhelst på sina tider, vi har liksom bara inte kommit så långt. Hur viktigt är det med att hålla på mat- och sovtider under en resa - kan man förstöra hela nattsömnen om man ruckar på tiderna några dagar?

Hur länge är det förresten meningen att barnet ska hålla så på tiderna? Jag menar, senast när han börjar skolan (som min mamma sa) måste det ju luckras upp... Blir barnet "självgående " efter ett tag och lär sig att sova på natten även om dagarna varit olika?
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Jag skulle verkligen försöka hålla på mat- och sovtiderna så långt det bara är möjligt. Använd marginalkvarten om det behövs. Har själv alltid tänkt att det är en trygghet för barnet med samma tider särskilt när man är på resande fot. Ändring av tider kan komma att leda till frågor som ni måste kunna besvara.

Vår mellanpojke är precis fyllda 2 och i dagsläget kan vi vara betydligt mer flexibel med sovtiderna vid behov, men fortfarande utan att ändra det totala antalet timmar per dygn. Fast vi ändrar aldrig om det inte behövs.

Även när barnet börjar skolan så kommer det ha fast tider. Samma tider varje dag- tider för att gå och lägga sig, kliva upp, äta frukost, lunch och middag.

Var det svar på din fråga?
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hallå!

Vi har också rest en del med Miss M och det går ofta bättre än man tror. Behåll den självklara attityden så känner sig barnet också tryggt när det är dags att sova. Om du är osäker kommer naturligtvis frågorna.

Förra veckan åkte jag tåg med min lilla och sovtiden inföll strax efter avgång. Jag lånade tid från marginalen och hon fick sitta i min famn och kolla läget. Sedan var det självklart för henne också, att det var dags för vila. Inga protester (tack och lov med tanke på den fyllda vagnen av halvsovande resenärer). Istället för 1 ½ h sov hon en timme. Men jag låtsades som om hon sovit sin vanliga långlur och tog glatt upp henne ur vagnen när hon pep. (Lite överkoncentrerad blir man ju när man kan störa andra. Läggningen blev på kvällen en halvtimme tidigare bara. Så håll tiderna så gott det går. Om inte du gör det kommer din lilla att kräva att du gör det. Det är faktiskt inte helt lätt att slira på tiderna med ett kurat barn :) .

Att resa gör inte bara oss vuxna tröttare utan även de små. :sleep:

Ha en trevlig resa och förbered era besök hos släkt och vänner med matburkar och mellis i skötväskan.

/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Anna skriver precis som lilltjejen säger, att vid två år kan man börja sköta dem "slappare" om man så vill (det vill man sällan, och absolut inte DE). :wink: Men ibland är det ju mer motiverat...

Vid resa brukar jag göra/tänka så här:

Nytt ställe, men samma hela tiden- strikta rutiner första dygnen. Sedan kan man lätta något, om det skulle vara så att det behövs.

Nya ställen mest varje dag- Superstrikta tider. Jag tycker att det är direkt oartigt att ställa hela tillvaron på ända i allt, man reser inte för deras skull direkt, DE hade hellre varit hemma... Något måste ju i allafall få vara som vanligt, tänker jag, och det brukar uppskattas tacksamt. :wink:
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Tack så hjärtligt för alla svar, jag ska nog få till denna resa utan att rucka alltförmycket på hans tider. Jag har ändrat mej och tar bilen istället för buss, så kan jag styra lite mer med tider. Jag tar med en resesäng till hytten så får vi andra knö oss förbi så gott vi kan... :) Väl på fast mark är det ju rätt enkelt att hålla tider.
duggan

Inlägg av duggan »

...och glöm inte att njuta, resan ska inte bli ett stort stressmoment, det funkar alltid med "En gång- ingen gång" om det kniper. Så njut ordentligt! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Tack Duggan!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"