Första natten, precis somnat efter första uppvaket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kiki

Inlägg av kiki »

SigridE skrev:Vet inte om det här är rätt ställe att fråga men vet inte riktigt var annars.. Så jag frågar och så kanske det flyttas om det ligger fel!

Är det ok att barnet sover i bärsele på ryggen? Förstår att det kanske inte är ok under kuren, men senare när barnet är "säker"?
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

När han är säker sovare kommer han att sova på sin tid, var som helst. :lol: hur som helst.

Kram

Social delaktighet
SigridE

Inlägg av SigridE »

Du är en ängel med en ängels tålamod Kiki!

Sixten har en morfar som älskar att gå ut med honom i sele så det var toppen att höra!
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
SigridE

Inlägg av SigridE »

Natt 2
19.30 Sova Natt. Lägger tillrätta, solfjädrar och ramsar ut. Pratar, får bekräfta ngra gånger
19.40 Sover.
00.20 Vaknar. Gråter inte men pratar. Får påminnelse ngra gånger. Husljud
00.32 Tagit emot bekräftelse, tyst.
02.02 Vaknar till, påminnelse och bekräftelse, husljud
02.05 Tyst
06.00 Vaknar, pratar för sig själv. Pangramsar 1 gång, går omkring och grejar..Går omkring tills
06.30 Då han börjar skrika. Går in, lägger rätt solfjädrar, länge. Han blir kolossalt arg, måste tillslut buffa. Han lugnar sig direkt men blir förbannad när jag går och ramsar ur. Låter honom hållas, det är protest och inte ledset. Har på TVn. Får gå in och vända. Han är så jävla arg men jag vill inte buffa i onödan och fastna i det.

Han skriker fortfarande...
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
SigridE

Inlägg av SigridE »

06.50? Skriker så mycket och ledset att jag går in och solfjädrar. Han skriker som en galning, jag fjädrar i kanske 5-10 minuter. Tills slut lugnar han sig. Ser just nu inte skillnaden på 5mm och denna – han skriker sig ju utmattad nu också.. Blev tillslut tyst, gick ur rummet och ramsade bort från dörren. Nu har han börjat skrika igen..
kiki

Inlägg av kiki »

SigridE skrev:06.50? Skriker så mycket och ledset att jag går in och solfjädrar. Han skriker som en galning, jag fjädrar i kanske 5-10 minuter. Tills slut lugnar han sig. Ser just nu inte skillnaden på 5mm och denna – han skriker sig ju utmattad nu också.. Blev tillslut tyst, gick ur rummet och ramsade bort från dörren. Nu har han börjat skrika igen..
När han pausar nu, en sekund eller så :lol: så rusar du in och gör glad morgon, superglad morgon, tjo och tjim, vad kul att ses, jippi vilken härlig morgon.

Social delaktighet
SigridE

Inlägg av SigridE »

07.03 Pratar trött… bekräftar när han är tyst men han pratar igång igen. Gråter upp sig, påmminner..
07.06 Bekräftar.. han svarar.. Bekräftar, han svarar…
07.10 Sover?
07.13 Får solfjädra igen. Lugnar sig tillslut. Går ut och bekräftar
07.20 Tyst.. Går in i stor, glad stil och väcket tillsammans med min man. Sixten blir jätteglad!
kiki

Inlägg av kiki »

SigridE skrev:06.50? Skriker så mycket och ledset att jag går in och solfjädrar. Han skriker som en galning, jag fjädrar i kanske 5-10 minuter. Tills slut lugnar han sig. Ser just nu inte skillnaden på 5mm och denna – han skriker sig ju utmattad nu också.. Blev tillslut tyst, gick ur rummet och ramsade bort från dörren. Nu har han börjat skrika igen..
Så här arg kommer han nog inte bli igen, imorgon i vargtimmen ger du honom ännu mera förtroende. En del blir verkligen förbannande av pangramsan, dom blir störda helt enkelt.

Skillnaden med 5mm är ju att han är arg idag men nöjd imorgon, 5mm hjälper inte barnet framåt utan det ända som händer är skrik, kväll efter kväll. Vid eventuella fnurror i framtiden har du din verktygslåda och kommer att veta hur du ska hjälpa honom till ro. Det finns ingen verktygslåda i 5mm utan lämnar över ansvaret på barnet.

Du har ledningen, du har verktygen att lugna ditt barn, och som du märker så går det inte att verktyga arga barn, för man måste ju få vara arg. Tänk hur du vill bli bemött när du är arg :lol:

Super natt, tycker jag.

Nu åker jag till Gotland om någon timme och har bara uppringt internet så jag är här lite mer sporadiskt. Men du sköter dig så himla och dessutom finns det ju andra än jag :oops: :oops: här på forumet.

Det har varit jättekul att följa din resa, du är supercool och kommer att ro detta iland :lol:

Kram Kristina

Social delaktighet
duggan

Inlägg av duggan »

..gällande sele, man kan med stör fördel gå med dem vakna i den och ha dom utåtvända så dom får upptäcka världen, gå nära buskar och träd, röra och se, det kan ju bli morfars nya uppgift, jag tycker att selen är ett sämre alternativ till sömn, men visst klart det går. :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
SigridE

Inlägg av SigridE »

Tack så mycket för all hjälp!
Vet ju att det är bättre än 5mm, men jag var sååå trött och frustrerad i morse att jag höll på att krevera! Speciellt som jag visste att jag hade en heldag framför mig i skolan, har sovit 3 timmar på 2.5 dygn :shock:

Maken har haft Sixten idag och det har gått jättebra! En fight när S tyckte att han sovit klart efter 45 minuter och vi tyckte att han ska sova 2 men annars toppen!
kiki

Inlägg av kiki »

Bravo.

MEN du måste sova nu, lova det :sleep: maken tar natten förmodar jag. Påminn honom om att det är ramsan som gäller inatt och han behöver inte vara klarvaken utan kan slumra men vara i närheten för att lyssna. Ge förtroende för att han klarar eventuella uppvak på egen hand och gå in endast vid KRIS.

Kram Kristina

Social delaktighet
SigridE

Inlägg av SigridE »

Natten gick jättebra! Han somnade runt 19.40 och sov sen ända tills 03.50! Då vaknade vi av att han skrek tyvärr (båda dödströtta!) Och det räckte inte med ramsan utan maken fick solfjädra nån halv minut eller så. Sen ramsade han ut och det blev protester men han lugnade sig på max 1 minut! Sen tog det några bekräftelser och att maken gick in och vände honom(tyst) innan han tillslut somnade in helt och sov till 5 över 7!

Halleluja!
Netta

Inlägg av Netta »

Hurra! Va duktiga ni är alla tre. Snart får ni sova natten lång och det är jätteskönt
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Härliga rapport :lol: :lol:

Social delaktighet
SigridE

Inlägg av SigridE »

Är det normalt att dagarna krånglar mer såhär i början? Det är betydligt svårare att få honom att somna och somna om på dagen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"