Hur ska vi göra när vi åker bil på kvällen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lajsan

Hur ska vi göra när vi åker bil på kvällen?

Inlägg av Lajsan »

Började kura vår 5 och en halv månad gamla son i lördags, 17/1. Det går bättre än förväntat! Sov tredje natten från 20:20-06:15. :D

Sista helgen i januari kommer vi åka en längre bilfärd på ca 4 h. Jag har planerat att vi ska åka denna tur så att det passar in i min sons schema, men funderar på hur jag ska göra när vi kommer fram.
Han kommer sova för natten vid 20 och vi beräknas vara framme ca 21. Är det bara att lyfta över honom från bilstolen ner i sängen, eller ska jag tänka på något? Om han vaknar, ska jag använde något av verktygen eller ska jag bara lämna honom och ramsa? Vet ju inte om han ens kommer att vakna, eller om han kommer bli ledsen/arg...

Någon som har tips eller erfarenhet av bilresa vid sovdax?
Tack på förhand!
♥Alvin - 080801♥
Kurades jan -09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du kan lägga alla dina inlägg i samma tråd, så är det lättar för oss att följa. :D

Du lägger ner, ramsar och går. Det kommer att funka galant. Han kommer säkert att vakna, och tycka att det är underbart att få somna om sedan. :thumbsup:
Lajsan

Inlägg av Lajsan »

Tack för tipset med tråden - är inte någon van forumskrivare! :wink:

Åh, perfekt! Tack snälla. Då ska jag inte oroa mig utan bara se fram mot vår utflykt! :D
♥Alvin - 080801♥
Kurades jan -09
Lajsan

Ett par kompletterande frågor...

Inlägg av Lajsan »

Hej igen!

Nattat inför femte natten. Gick bra, han somnade på 10 minuter! :D
Helt fantastiskt, igår natt (3:e) somnade han strax efter 20 som vi vill och vaknade första gången 6:15, vi vill att han ska vakna kl 7. Fick honom att somna om så att vi kunde väcka honom sen. I natt (4:e) somnade han också strax efter 20 och vaknade inte förrän 6.35, jag ramsade och han somnade om på stört, fick väcka en heldäckad älskling kl 7! :D

Jo, jag har funderat en del nu när man är i gång och på g att påbörja uppföljningsveckan.
:?: Tidigare om man t ex gick på stan och hade Alvin i vagnen så sov han nästan hela tiden. Hur ska man göra nu i framtiden? Svårt att hålla honom vaken när han vaggas skönt i vagnen - trots sittläge. Han brukar snabbt bli trött på att hänga med mamma i affärer om han är vaken, tror inte det kommer att vara någon skillnad nu. Jag bor utanför Kalmar, så jag springer inte på stan varje dag, men ett par dagar i månaden kanske. Hur ska man göra? Kommer det att störa rutinen man lyckats sätta?? (planerar självklart att hålla alla mattider strikt även när jag är hemifrån)
:?: Nu under kuren har vi Alvin i ett eget, helt mörklagt, svalt rum. Den helgen vi åker och hälsar på min bror, (2 dagar efter att uppföljningsveckan är över) hur ska vi göra med lillgrabben då? Ska jag be att få ett eget rum till Alvin, eller kan han ha sin spjälsäng i samma rum som vi kommer att sova i, gästrummet? Kommer det göra någon skillnad om det inte är bäcksvart i detta rum? Om han sover i samma rum som oss denna helg, kommer han att bli störd då, alltså ökar risken för att han vaknar under natten?

Det var detta jag kommit på nu - kommer säkert mera med tiden! :wink:

Tacksam för svar!
♥Alvin - 080801♥
Kurades jan -09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Du kommer att märka att han kommer att bli sin lilla klockan, han kommer att sova på sina sovtider och vara vaken under vakenpassen , när han får tillräckligt med mat och sömn så kommer man inte somna och sova hela dagen :wink: Men skulle han somna fast det ej är sovtid så klocka och väck efter 5 min.

Finns det möjlighet för han att få ett eget rum så skulle jag iaf ta den möjligheten, självklart kan ni sova ihop men då är det nog bäst ni tar med sopsäckar och eltejp så det är beckmörkt, men jag upplever att man ofta stör varandra om man inte är van vid varandras sovljud. Men det är så olika.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"