Första natten, precis somnat efter första uppvaket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SigridE

Första natten, precis somnat efter första uppvaket

Inlägg av SigridE »

Okej, nu verkar han sova igen, efter 4e bekräftelsen. De tre sista har han bara svarat på med tröttprat (utom den sista som han mötte med tystnad då), den första var han tyst kanske 10 sek och gav sedan upp ett avgrundsvrål!

Gör jag rätt nu?
Jag buffar tills han tystnat helt. Han ligger en stund under buffandet och pratar men inte gråter. Ska jag sluta när han slutar gråta och börjar prata eller ska jag göra som nu och fortsätta buffa tills han verkligen är tyst(men inte sover)? Han blir så jäkla förbannad när jag solfjädrar och ramsar ut, och så vänder han sig till ryggen. Så det är bara att in och vända och buffa igen. Tillslut så var han så trött att han inte vände sig.

Vill bara veta att jag gör rätt, är så rädd att fastna! Nu pratar han igen så jag får gå och bekräfta igen

---

Fick bekräfta 3 ggr till med prat-svar men nu verkar han verkligen sova.
kiki

Inlägg av kiki »

Hej SigridE, välkommen hit :lol:

Du är på första natten, då ska han ha besked vid minsta pip... du gör helt rätt. Eftersom han inte vet, ännu, vad ramsan betyder så går han igång när du ramsar ut, så det är viktigt att du avslutar med bekräftelseramsan, precis som du gör :lol:

Ha en trevlig natt :lol:

om några nätter sover du också gott hela lång natten.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
SigridE

Inlägg av SigridE »

Tack för snabbt svar! Vad skönt det är att själv få bekräftelse också så att man verkligen kan känna en känsla av självklarhet!
kiki

Inlägg av kiki »

SigridE skrev:Tack för snabbt svar! Vad skönt det är att själv få bekräftelse också så att man verkligen kan känna en känsla av självklarhet!
:wink:

När du ändå sitter här och vakar :lol: så kan du vara snäll och gå in i din profil och skriva födelsedatum på lillskrutten. Detta för att det ska bli enkelt att veta vad det är för ålder på barnet som behöver hjälp :lol: Du gör det längst ner i profilen under signatur.

Nu ska jag strax sova :sleep:

Social delaktighet
SigridE

Inlägg av SigridE »

Absolut, det har jag missat! Räknade med att du skulle vaka med mig ju, hehe ;)
SigridE

Inlägg av SigridE »

Såhär ser förresten vårt (Sixtens) schema ut:

07.30 Vakna, Amma Frukost
09.30 - 10.15 Sova Förmiddag
11.00 Lunchsmakis, Amma
13.00 - 14.30 Sova Middag
14.30 Amma
1700 - 17.20 Sova
18.00 Kvällsgröt
19.00 Nattslurk
19.30 Skrattet till Gonattet, Sova Natt!

Ser det bra ut? Eller ska jag förlänga sista luren till 45 minuter? Det känns som att detta är det schema han följer ganska bra själv så det känns naturligt för oss :)
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
kiki

Inlägg av kiki »

SigridE skrev:Räknade med att du skulle vaka med mig ju, hehe ;)
:lol: :lol: :lol:

Jag tycker schemat ser lite snålt ut :wink: jag får ihop 14,5 timme, han är ju en liten skrutt och behöver nog 15,5, förläng 1,5 timmen till 2 och lägg 45 minuter på eftermiddagen, vad tror du om det.

Nu måste jag sova. :lol:

Social delaktighet
SigridE

Inlägg av SigridE »

Ja, har själv funderat på att göra så.. Ja så får det bli!

Har precis sövt om andra gången. Fick buffa om 4 gånger innan han tog ramsan utan protester. Då pratade han i 5 sekunder medan jag grejade i köket som ligger bredvid hans rum, sedan bekräftade jag i dörröpningen och han tog det på en gång! Jag känner mig jättestärkt! Även om jag vet att natten mycket väl kan bli jättekrävande framåt vargtimman (han har dock aldrig tidigare fått för sig att vakna då så vi hoppas att han inte börjar nu) så känns det toppen!
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet :heart: kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
SigridE

Inlägg av SigridE »

Så, nu har han KANSKE somnat efter 45 minuters träget buffande från min sida, lika länge träget ickesovande från hans.
Jag har fått buffa ca 10-15 minuter i taget innan jag kunnat ramsa ut, ett par gånger tog han det, grät lite men tog påminnelse men vände sig sedan och började gråta såpass mycket att jag fick gå in och buffa igen.

Kan det vara så att jag inte har ett tillräckligt effektivt buffande efs jag måste buffa så länge för att kunna ens ramsa ut?

Det märks iallafall att ramsan börjar ta, det är häftigt! Han har som sagt flera gånger under denna vakenperiod faktiskt lugnat sig för påminnelsen, det trodde jag inte skulle ske så fort!

Sista gången nu så buffade jag, ramsade ut.. Han var tyst några sek, började sedan gråta lite så jag påminde och bökade runt och han tystnade. Han gnällde lite till, jag påminde och bökade, han tystnar. Bekräftelse, tystnad. Tror han sover, han har iaf vart tyst ca 5 minuter! Jag har riktigt ont i ryggen nu.. Nepp nu vaknar han!
SigridE

Inlägg av SigridE »

En kvart till alltså... Han sover inte än, men är tyst så han kanske gör det snart.. Har satt på TVn på högt ljud.. Samma visa nu, buffa kanske 5 minuter, ramsa ut, gnäll, påminnelse, skriker och har vänt sig, buffa 5 minuter och så samma sak, buffa kanske 3 minuter och så ramsa ut. Tyst. Bekräftelse.
Ännu sålänge alltså... ;)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Du jobbar jättefint SigridE :thumbsup:

Deu resonerar klokt och reflekterar verkligen över vad du sysslar med. Det kommer du att ha st :D r nytta av framöver :D

Redan andra natten skall buffningen börja inskränkas till förmån för ramsan men om du vill kan du ju buffträna på din man under dagen :wink: :?:
en, två, tre, fyr ,å...

Härligt att du redan känner hur ramsan tar.

Hälsningar från Nancy
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Godmorgon.

Hur gick det sen :?:

Social delaktighet
SigridE

Inlägg av SigridE »

Nu är natten igenom. Lillskiten ligger och pratar med sin far när blöjan byts :)

Han vaknade igen vid kvart i 7 (vi har satt halv 8 som morgon) och jag buffade och ramsade ut men han blev jättearg och vände sig så fort jag gick ut. Så jag buffade ända tills kvart över 7 och då använde vi marginalkvarten och väckte honom i ett minikort tyst ögonblick! Det kändes som att ag fuskade efs jag var tvungen att buffa ända in i väckningen.. Men jag vet inte hur jag annars skulle ha gjort heller.

Jag funderar fortfarande på det där, i boken står det "Snabbt alltså in och ge beskedet. Lägg tillrätta snabbt och distinkt, vare sig det tycks behövas eller inte. Buffa tyst och effektivt - men så kort som någonsin möjligt. Det ska inte behövas många en-två-tre-fyr-omgångar. Tre-fyra?"
Men jag var ju "tvungen" att buffa bra mycket längre än så för att han skulle bli tyst.. Gör jag fel då?
kiki

Inlägg av kiki »

Bravo, grattis till en lyckad första natt :wink:

Med små barn måste det få ta tid, och ju längre tid det tar ju fortare går det :wink: (AW-citat) Inte leta fel nu utan var nöjd med väl genomförd första natt.

Ikväll är en ny natt, NR 2, och då kommer verktyget, backa med förtroende för barnet, att sätta sig.
Du är kanon duktig.

Sov nu gott :sleep:
Kram Kristina

Social delaktighet
SigridE

Inlägg av SigridE »

Tack för svaret, jag läser säkert in för mycket! Man vill ju så förtvivlat gärna göra rätt..

Nu har han sovit första dagsluren. Jag gjorde så att jag buffade för att visa att han skulle sova och ramsade en dagramsa. Han blev jättearg så jag buffade lite till och ramsade ut igen. Han var riktigt arg men jag insåg att det var bara just det, en protest. Så jag lät honom vara och höjde musiken lite och han tystnade på stört! Jag bekräftelseramsade och han vaknade till, men tystnade efter kanske 10 sekunder så jag bekräftade igen.
Sen sov han 30 minuter mot det schemalagda 45. Är det ok att låta honom vakna då eller skulle vi ha försökt få honom att somna om?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"