Sömntider vid probem med insomning
Sömntider vid probem med insomning
Hej
Vi har kurat vår 5,5-månaderspojke seden fredagen den 2/1.
Schemat ser ut så här:
7:00 Väckning
9:00-10:30 Sova 1,5 h
12:30-14:00 Sova 1,5 h
16:15-17:00 Sova 45 min
19:30 Sova natt 11,5 h
Sammanlagd sömn 15 h 15 min
I dag när jag la honom somnade han inte förrän 13:00, dvs en halvtimme för sent och inte inom marginalkvarten. När ska jag väcka honom? Är det viktiga att han sover 1,5 timme eller att han har möjlighet att sova?
Detta var första dagen som han somnade i sin säng. Han var ganska arg innan han kom till ro och det tog därför lång tid för honom att somna. Jag körde med Mozart, tvättmaskin, raska steg utanför rummet etc. Jag tog till och med till med buffning för att få honom lugn. Under första tiden och uppföljningsveckan har han endast sovit i vagnen. I går kväll somnade han för första gången i sin säng och det gick bra. Det tar ganska lång tid för honom att somna på kvällarna 20-25 minuter.
Jag tycket att det är jobbigt att det tar lång tid vid läggningarna och det drar ner mitt självförtroende.
Tacksam för hjälp!
Vi har kurat vår 5,5-månaderspojke seden fredagen den 2/1.
Schemat ser ut så här:
7:00 Väckning
9:00-10:30 Sova 1,5 h
12:30-14:00 Sova 1,5 h
16:15-17:00 Sova 45 min
19:30 Sova natt 11,5 h
Sammanlagd sömn 15 h 15 min
I dag när jag la honom somnade han inte förrän 13:00, dvs en halvtimme för sent och inte inom marginalkvarten. När ska jag väcka honom? Är det viktiga att han sover 1,5 timme eller att han har möjlighet att sova?
Detta var första dagen som han somnade i sin säng. Han var ganska arg innan han kom till ro och det tog därför lång tid för honom att somna. Jag körde med Mozart, tvättmaskin, raska steg utanför rummet etc. Jag tog till och med till med buffning för att få honom lugn. Under första tiden och uppföljningsveckan har han endast sovit i vagnen. I går kväll somnade han för första gången i sin säng och det gick bra. Det tar ganska lång tid för honom att somna på kvällarna 20-25 minuter.
Jag tycket att det är jobbigt att det tar lång tid vid läggningarna och det drar ner mitt självförtroende.
Tacksam för hjälp!
-
TorpSara
Tack för ditt välkomnande och för svaret!
Jag har även samma "problem" som Krillot beskriver i tråden "Hur mycket skrik är "tillåtet"?" och har tagit del av ditt svar där.
Vi jobbar på med skrattet till go´nattet, Mozart, husljud och vår "kommunikation"(dvs när ska vi ramsa och när ska han få gnälla i fred). Hans skrik/gnäll uppfattar jag som en frustration över att han inte kan somna fast han vill. Lilla A har inte sovit en hel natt än, utan ramsor och/eller tillrättaläggande men det ska man väl inte ta som ett misslyckande och ge upp. Jag ser inget alternativ till kuren. Våra tidigare nätter med samsovning och amning med två timmars mellanrum känndes varken bra för honom eller för mig (eller resten av familjen.)
Tack för ett bra och uppmuntrande forum!
Jag har även samma "problem" som Krillot beskriver i tråden "Hur mycket skrik är "tillåtet"?" och har tagit del av ditt svar där.
Vi jobbar på med skrattet till go´nattet, Mozart, husljud och vår "kommunikation"(dvs när ska vi ramsa och när ska han få gnälla i fred). Hans skrik/gnäll uppfattar jag som en frustration över att han inte kan somna fast han vill. Lilla A har inte sovit en hel natt än, utan ramsor och/eller tillrättaläggande men det ska man väl inte ta som ett misslyckande och ge upp. Jag ser inget alternativ till kuren. Våra tidigare nätter med samsovning och amning med två timmars mellanrum känndes varken bra för honom eller för mig (eller resten av familjen.)
Tack för ett bra och uppmuntrande forum!
De tre senaste nattläggningarna har gått utmärkt
. A har somnat i sin säng på bara några minuter, utan minsta knyst. Han sover hela natten med undantag för 3-4 uppvak främst under vargtimmarna. Inatt somnade han om själv då han vaknade till vid 23 och i vargtimmara somnade han efter en ramsa.
Läggningen vid morgonluren fungerar alltid bra eftersom han somnar i vagnen på väg till storasysters förskola. I dag försökte jag att få honom att somna i sängen på eftermiddagsluren men det gick inte alls.
. Vi skrattade innan läggning och han låg lugnt och gnällde lite och försökte sova. Jag spelade Mozart och drog i gång dammsugaren (inga ursäkter för att inte hinna med städningen nu!). Han gnällde/gnydde ett tag och sen övergick det skrik. Jag ramsade utanför dörren tills han slutade skrika och bara gnydde. Sen gick jag och drog satte igång med städningen igen. Efter några omgångar blev hans skrik argare och jag gick in och gjorde solfjädern tills han blev lugnare och ramsade på vägen ut. Meningen var att han skulle sova 1,5 h men han sov inte alls. Kl 14 när luren var slut enl schemat och A var hyfsat lugn hissade jag upp rullgardinen, gjorde glad "väckning" och fortsatte dagen som om han hade sovit. Jag kände mig lugn och säker i attityden under den första timmen av sovtiden men blev osäker på mina verktyg i slutet. Det är svårt att veta om ramsan når fram till honom. Jag tyckte att den gjorde det i början då han blev lugnare vid ramsning. Detta kändes inte så bra för mitt självförtroende eftersom ung. samma scenario inträffade igår vid 16-luren då han inte heller sov något. Eftersom han somnar i sängen vid nattläggningarna borde han ju inte känna sig otrygg i sängen tycker jag.
Tacksam för råd och peppning inför morgondagen. Jag vill att han ska kunna somna inomhus i sängen under dagtid också. Ska jag köra på som idag och ha tålamod eller bör jag ändra på något?
Jag undrar också om jag skulle utökat sovtiden vid det senare passet kl 16 till 1,5 h? I kväll var han jättetrött kl 16, vilket är förståligt eftersom han varit vaken i 5,5 h.
Kram
Elin
Läggningen vid morgonluren fungerar alltid bra eftersom han somnar i vagnen på väg till storasysters förskola. I dag försökte jag att få honom att somna i sängen på eftermiddagsluren men det gick inte alls.
Tacksam för råd och peppning inför morgondagen. Jag vill att han ska kunna somna inomhus i sängen under dagtid också. Ska jag köra på som idag och ha tålamod eller bör jag ändra på något?
Jag undrar också om jag skulle utökat sovtiden vid det senare passet kl 16 till 1,5 h? I kväll var han jättetrött kl 16, vilket är förståligt eftersom han varit vaken i 5,5 h.
Kram
Elin
-
Nancy
Hej Elfrida
Smyger in med en reflektion kring ditt schema. Jag tycker att det är ganska mastigt med sömn där på fm, två långlurar på ganska kort tid. Sen har du lite i överkant med sömn också. Visserligen bara 15 min men det kan vara det som spökar ändå.
Jag vill nog föreslå att du kortar första luren till 45 min. Då blir det 30 min för lite men du kanske kan förlänga långluren till 2 tim eller lägga tidigare till natten
Fundera och känner du att jag är helt fel ute så kan du bortse från mitt inlägg.
Kram från Nancy
Smyger in med en reflektion kring ditt schema. Jag tycker att det är ganska mastigt med sömn där på fm, två långlurar på ganska kort tid. Sen har du lite i överkant med sömn också. Visserligen bara 15 min men det kan vara det som spökar ändå.
Jag vill nog föreslå att du kortar första luren till 45 min. Då blir det 30 min för lite men du kanske kan förlänga långluren till 2 tim eller lägga tidigare till natten
Fundera och känner du att jag är helt fel ute så kan du bortse från mitt inlägg.
Kram från Nancy
Jo, det kanske är schemat som spökar och jag har planerat att ändra det till 45 min på fm och 2 h efter lunch när han blir äldre och ska sova mindre. Jag har inte ändrat det än och tycker att dagslurarna fungerar utmärkt i vagnen. Nyss (12:30) la jag honom vagnen och ställde honom på balkongen och han kom till ro och somnade på några minuter. På kvällen har lilla A förstått att det inte blir mat förrän på morgonen igen och vill äta länge. Därför har läggningen har skjutits till19:45-20:00 istället så det blir 15 timmar sömn.
Jag skulle uppskatta kommentarer på frågor i mitt tidigare inlägg
Skulle jag gjort annorlunda? Var det rätt att ta upp honom som om han hade sovit 14? Skulle jag utökat sovtiden vid 16? Lagt in en 5-minuterslur vid 15?
I går var storasyster hemma från dagis och den vanliga promenaden i samband med morgonluren uteblev. Lilla A somande istället i sängen utan "problem" så han kan somna i sängen på dagtid.
Jag skulle uppskatta kommentarer på frågor i mitt tidigare inlägg
I går var storasyster hemma från dagis och den vanliga promenaden i samband med morgonluren uteblev. Lilla A somande istället i sängen utan "problem" så han kan somna i sängen på dagtid.
Mamma till Elvira 060131 och Alfred 080806
-
Nancy
-
Nancy
Hej igenElfrida skrev:Jag skulle uppskatta kommentarer på frågor i mitt tidigare inläggSkulle jag gjort annorlunda? Var det rätt att ta upp honom som om han hade sovit 14? Skulle jag utökat sovtiden vid 16? Lagt in en 5-minuterslur vid 15?
Hälsningar från Nancy
-
Nancy
Skall förtydliga hur jag menar:
Om en lur funkar på det ställe där den normalt sker skulle jag inte jobba för omsomnande om den istället tas i sängen nån enstaka dag. Däremot skulle jag ta upp med marginalkvart om det är ledset.
Skulle jag byta schema eller funderar på att ha luren i sängen var och varannan dag skulle jag jobba mer aktivt för omsomnande.
Hälsningar från Nancy
ps.inte meningen att tjata på dig om schemat ds.
Hälsningar från Nancy
ps.inte meningen att tjata på dig om schemat ds.