rastlösa ben...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Mata

rastlösa ben...

Inlägg av Mata »

Restless legs.`Vad gör man? Detta kommer under mina graviditeter. Man blir galen. Stampar och bankar till dem... Men finns kanske ngt mer konstruktivt. Någon med erfarenhet av något som funkar.???(kosttillskott antar jag, av ngt slag)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har för mig att jag läste mig till att det har nått med kalcium-kaliumbalansen att göra. För mig lättade det när jag åt en banan och drack ett stort glas mjölk varje dag, typ...
Nancy

Inlägg av Nancy »

...och för mig har det hjälpt med magnesiumtabletter både mot "kryp" och kramper.

Nancy
Mata

Inlägg av Mata »

Aha! Jag tänkte inte på att kramper ock kryp kan ha ngt gemensamt, har ännu inte börjat äta ngt för kramperna. Men det kanske går hand i hand då s a s, så får väl börja med megnesium och kalcium extra.

Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej!

jag har haft myror i benen alla grav. till den senaste. Då började jag med magnesium mot foglossningarna och vips så försvann myrorna...

[-o< heeeelt underbart [-o<

/Fjällmor
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

Tonic water fungerar för mig! Men det ska vara den "riktiga" som innehåller kinin - smakar riktigt illa men det ska väl medicin göra? :lol: :lol:
Mata

Inlägg av Mata »

Aha, magnesium igen! Tonic water? Vad är det för något?

Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

Mata skrev:Aha, magnesium igen! Tonic water? Vad är det för något?
Groggvirke :lol: :lol: brukar väl vanligtvis blandas med gin för en "GT"

http://en.wikipedia.org/wiki/Tonic_water
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinin
http://en.wikipedia.org/wiki/Quinine (mer info på engelska sajten än på svenska)

Kinin är ett ämne som verkar förebyggande mot malaria och som också har en muskelavslappnande effekt. Ämnet utvinns än idag ur barken från kinaträdet, eftersom den syntetiska processen aldrig har använts industriellt.
Mata

Inlägg av Mata »

Det var ju intressant, fast sen stod det att trots allmän tro så är kinin inte ett så effektivt abortmedel. Men ändå listas det i USA som "pregnancy category X" vilket betyder att det kan finnas risk. Fast enligt Wikipedia så behövs stora mängder då...
Ändå, låter lite läskigt.
Men som i det där vattnet är det väl så små mängder.

Har i alla fall varit och köpt ett magnesium/kalcium-tabletts-preparat.
En lustig grej jag kom att tänka på, barn med diagnoser ADHD, DAMP etc, har visat sig oftast ha stora brister på kalcium, magnesium och något mer som jag inte minns just nu. Kanske därför de är "restless".
Barn med dessa bekymmer kan bli mkt hjälpta av tillskott på detta.
Sen tänker jag på att jag hade det värst med myrkrypet under första graviditeten, häll på att bli galen på mina ben...
Och min äldsta dotter tillhör den där rastlösa skaran. Vi har precis gjort en analys som ska visa mineral/vitamin-balansen hos henne.
Resultat kommer om en månad.
Kanske hon också har lite brist.
Totala spekulationer. Men kan inte låta bli att fundera.

Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

jag tolkade texten som så att ÄVEN om det är listat i USA finns ingen risk eftersom du dör av kinin-förgiftning av mindre mängder än som är skadligt för fostret :lol:
Mata

Inlägg av Mata »

Jo, så tolkade jag det med. Men är man lite nojjigt lagd så räcker det nog (för mig) att folk "anser" att det kan funka som abortmedel... :lol:

Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"