Börjar bli lite strul nu. Behöver hjälp.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rebeka

Börjar bli lite strul nu. Behöver hjälp.

Inlägg av Rebeka »

Min Ian är snart 11mån nu och så go och glad på alla vis. Alla förundras över att han är så glad jämt :) . Men han har börjat vakna på nätterna igen.
Och jag förstår inte varför. Han somnar 19 och ska eg sova till 7 men vaknar runt 6 +-15min. Nu har han senaste tiden börjat vakna 3-4 ggr på natten. Han somnar om så fort jag varit hos honom och stoppat om honom. Oftast har han sparkat av sig täcket. Är en frusen liten grabb som vill ha hel pyjamas och täcke och filt på sig när han sover. Och kan inte vara utan sin lilla hund. Är den inte under armen kan man inte somna.

På dagarna sover han inte för mycket. Kanske 1,5 2 timmar sammanlagt. Ibland mindre. Han vill inte sova lika mycket som tidigare.

Äter bra, fast inte lika mkt längre, vilket är ganska normalt. Han har precis börjat vilja äta själv och vill bara bli matad om han är väldigt hungrig.

Vad som jag vet saknas är utevistelse. Blir inte ofta det tyvärr. HAr tänkt sätta mig vid tillfälle och planera våra dagar så det kan hinnas med, men det har inte blivit av än.

Men vad kan jag göra för att få ordning på nätterna? Känns inte aktuellt med en shn-kur, men nåt behöver göras.
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Rebeka! Välkommen är du :heart:

Vad jag tänker rent spontant är
:arrow: Utevistelse
:arrow: Social delaktighet
:arrow: Mörkläggning

Dessa är vanliga faktorer man bör se över när en fnurra uppstår. Samtidigt förstår jag inte riktigt om ditt barn är SM:ad :?: Har ni infört ramsa :?:

Du skrev själv att utevistelsen är knaper så jag skulle börja med att vara ute 2ggr per dag, minst 1h vardera helst längre. Och se över hur det ät ställt med de andra punkterna.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Rebeka :D

Vi har nästan lika gamla killar! Och min bebbe började ocksa vilja ha tidlig morgon vid 6... Inte jag :lol: Sa vi tog en minikur. Utan att röra honom, bara med ramsa. Första nätterna var det ganska mycket och envist ramsande, följande nätter mindre och mindre. Till slut en pangramsa som han svarade pa och blev arg i 1 minut för sedan trycka näsan i kudden, ta tummen och säga oumoumoum.

Man kan ocksa ta en minikur med solfjäder eller buffande (kanske tillrättaläggande? ) första natten sedan ramsa sig ut av rummet, andra natten bara ramsan.

Detta sa klart om du redan infört ramsa. Har du? Om inte är det kanske en "bra" anledning att göra det nu.

Det tog lite längre tid än bara fyra nätter och semester och jul störde. Men nu sover han fran 8 till 7.30. Jag ville 8-8, men han envisades sa mycket (och länge) pa den sista halvtimmen, sa jag kapitulerade och stiger opp lite tidigare och alla är nöjda.

Om han fryser, kanske du kan ha lite mera kläder pa honom. Vi har pa strömpbyxa, body, tunn tröja och pyjamas. Han är aldrig svettig, samtidigt som jag vet att han inte ligger där och fryser (mina vargar...).

Haller ocksa med om vad Johanna w. skrev :D

Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Rebeka

Inlägg av Rebeka »

Tack för svar.
HAr följt sm sedan han föddes.
Använder ingen direkt ramsa, men säger alltid samma när jag lägger honom och när jag stoppar om honom på natten och när han ska sova. "Nu är det natten och du ska sova, godnatt och sov så gott, vi ses i morgon" Fast på dagen så säger jag "nu ska du nana och sova gott så ses vi sen."
Mörkt är det, men storebror i samma rum vill ha det lite ljust, så dörren mot "lilla hallen" är öppen och därute lyser en röd lampa. Lite ledljus för ev nattliga toabesök o dyl. Men Ian har ett draperi för sin säng för att få det mörkt hos sig.

Har tänkt försöka få till utevistelse, känns bara svårt att hinna.
Kör och hämtar och lämnaar de två största i skolan, 8.30-14
Men funderar på att efter lämningen på morgonen åka till en park nån timme. Det är ju bara så mycket annat som ska hinnas under de futtiga timmarna på dagen. Och på em är det också tusen saker att göra.
Men jag ska försöka få till det.

I natt sov han faktiskt hela natten och vaknade typ 6.45. Vart förvånad men glad. Om bara yngste storebror hade sovit så hade det varit ännu bättre.
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
miniz

Inlägg av miniz »

:D

Du har egentligen en ramsa där. Om du kortar ner den och säger bara Godnatt och sov så gott. (konstigt, jag vill ocksa säga vi ses i morron... men till mannen säger jag bara gonatt, och det räcker med det :lol: ) Da har du en ramsa pa 6 takter som det "borde" vara. Detta kan du använda för att ramsa bade större och mindre storebröder och bebbar.

Öva ramsan lite och tänk att den fungerar som svar pa alla fragor. Den kan sägas tröstande, gooo natt o sooov sa gott. eller bestämd go natt o sov sa gott, allitid med attityd att du vet vad du gör och att inga vargar kommer, sa de kan bara sova gott!

Lycka till med utevistelse. Slit inte ut dig pa att fa en utevistelse, gör som det passar bäst för din familj :wink: . Men det är klart, bade du och barnen har bra av att vara ute och röra pa er!

Kram
Maria
fem älsklingar
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gar det?
Sover han bättre?

Kram Maria
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"